Raskausdiabetes jonka seurauksena todella isokokoisena syntyneet vauvat ( > 4,5kg). Miten vauvan kasvu, syömiset ja yleinen vointi???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Miten teillä on vauvan vointi ollut sitten syntymän jälkeen? Onko riittänyt oma maito, jos ei, niin kuinka paljon korviketta menee? Entä miten vauvan kasvu? Jatkaako vauvan paino nousuaan, eli ei mene omaa käyrää vaan kasvaa vielä enemmän? Oisko tästä jotain kirjallisuutta esim. netissä, että miten raskausdiabetes vaikuttaa vauvoihin?

Ja ois kiva saada mittoja, syntymämitat ja kuukausimitat

itsellä ei ollu raskausdiabetestä, mutta kaksi lasta olleet syntyessään 4,5kiloisia ja syntyneet viikolla 40+4 ja 40+6. esikko oli melkein alusta asti korvikkeella, kuopukselle riitti oma maito.

kuopus kasvaa ihan omalla käyrällään, on paljon pienempi kokoisempi kuin esikko, joka kasvaa pitkänä ja harteikkaana

Pakko mainita tähän, kun juuri eilen oli muutaman kaverin kanssa puhetta raskausajandiabeteksestä ja he kuvittelivat että sen takia vauva on AINA iso. Eli niinhän se ei aina mene.. Elikkä häikkää joko sokereiden liiallisesta saannista tai liian vähäisestä =)
Itsellä ollut ja vauva painoi syntyessään vain 2,8kg (syntyi rv 40+3).

Jos lapsi syntyy makrosomisena (liian iso viikkoihin nähden), turvotus yleensä tasaantuu syntymän jälkeen jossain välissä muutaman viikon sisään. Vaikka vauva on iso (siis myös pitkä), ei sen tarvitse tarkoittaa että vauva on makrosominen - vauvat voivat olla perintötekijöiden takiakin vain ns. keskimääräistä suurempia.

Mulla raskausajan diabetes (itse normaalipainoinen) ja vauva painoi syntyessään miltei 5 kg. Nyt 2 kk ikäisenä on jo tasan 7 kg ja pituutta 61 cm. Onkohan kasvu liian suurta?

Tiedän kyllä, että ei raskausdiabetes vaikuta välttämättä vauvaan siten, että siitä tulisi isokokoinen, siksipä kysyin otsikossa, että kokemuksia ois kiva lukea nimenomaan niiltä, joilla se on vaikuttanut vauvan kokoon.

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=5167

tuolta löysin aika hyvän jutun. lisäinfona tuli se, että syntyvällä vauvalla on suurempi riski itse saada diabetes ja jo 11-vuotiaana on metabolisen oireyhtymän merkkejä nähtävissä

Hei, mulla raskausajan diabetes ja poika painoi 4,7kg. Kasvoi alusta asti isokokoisena, pituus yläkäyrillä mutta painon ja pituuden suhde meni 0-käyrää. Painoi 2kk iässä 6,5 kg ja oli myös 61 cm pitkä. Puolivuotiaana painoi jo 10kg. Nyt 2-vuotiaana 15 kg. On aika roteva ja voimakas poika. Osittaisimetin 1kk:n iästä lähtien. Korvikkeen määriä en enää muista, mutta paljon sitä meni imetyksen lisäksi. Iltaisin taisi juoda jopa 2dl, mutta en ole ihan varma.

Jos vertaa noihin meidän 2kk:n mittoihin, niin lähes samalla tahdilla teidänkin lapsi tuntuu kasvavan.

Alkuperäinen kirjoittaja vee:
Hei, mulla raskausajan diabetes ja poika painoi 4,7kg. Kasvoi alusta asti isokokoisena, pituus yläkäyrillä mutta painon ja pituuden suhde meni 0-käyrää. Painoi 2kk iässä 6,5 kg ja oli myös 61 cm pitkä. Puolivuotiaana painoi jo 10kg. Nyt 2-vuotiaana 15 kg. On aika roteva ja voimakas poika. Osittaisimetin 1kk:n iästä lähtien. Korvikkeen määriä en enää muista, mutta paljon sitä meni imetyksen lisäksi. Iltaisin taisi juoda jopa 2dl, mutta en ole ihan varma.

Jos vertaa noihin meidän 2kk:n mittoihin, niin lähes samalla tahdilla teidänkin lapsi tuntuu kasvavan.

Joo, aika sama tahti. Meilläkin menee korviketta paljon, kerralla saattaa juoda 1,8 dl. Mäkin imetän ja sit saa korviketta. Miten on lapsesi voinut muuten? Toivottavasti olet vielä linjoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Mistä tuo raskausdiabetes oikein johtuu? Liiasta sokerin ja yleensäkin hiilareiden syönnistä?

raskaushormonien takia haiman insuliininerityskyky heikkenee...
ei liity välttämättä mitenkään ruokailutottumuksiin, ylipainoon, ikään tai muihin riskitekijöihin

Meillä oltiin 5,4 kilosia kun synnyttiin. Aika pian paino laskenu -2 käyrälle ja jatkanu tasasesti siinä. Eli mun mielestä "turvotus" laskenu. Nyt 1,5 v. ollaan 84cm/10,0kg. Mun mielestä aivan selvä raskausdiabetes tapaus.

Neuvolassa ei mitään "huomattu" raskausaikana, vaikka painotin että suvussa lähes kaikilla diabetes. Sokerirasitus oli alku aikana ihan normaali. Neuvola lääkärin mielestä ei kuulemma välttämättä raskausdiabetes, mutta mun mielestä ei vaan suostu myöntämään, että pieleen meni.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Mistä tuo raskausdiabetes oikein johtuu? Liiasta sokerin ja yleensäkin hiilareiden syönnistä?

Ei (1 tyypinkään) diabeteskaan tule liiasta sokerin syömisestä.

Mulla on D1 ja sen vuoksi synnytys käynnistettiin rv 37+2 vauvan makrosomiaepäilyn vuoksi. Multa otettiin myös kaksi kertaa lapsivesipunktio, jossa selvitettiin vauvan keuhkojen kypsyys ja EPO-arvo.
Vauva syntyi käynnistystä seuraavana päivänä kiireellisellä sektiolla, kooltaan oli 3355 g ja 51 cm. Vauva joutui vastasyntyneiden valvontaosastolle verensokeriseurantaan ja sain vauvan vasta seuraavana päivänä vierihoitoon.
Nyt mulla on menossa rv 29, ja kauhulla ootan että vastasyntynyt vauvani viedään jälleen valvontaosastolle seurantaan enkä saa vierihoitoon.
Otetaanko myös raskausdiabeetikoiden vauvat sokeriseurantaan? otetaanko heiltä lapsivesipunktioita, joista selviää vauvan keuhkojen kypsyys ja EPO-arvo? annetaanko RD-äitien raskaus mennä loppuun asti?

Ensimmäiset päivät oli sokeritiputuksessa, sen jälkeen tuplavalohoidossa ja nesteytyksessä. Parina ensimmäisenä päivänä sai luovutettua maitoa oman maidon lisäksi, sen jälkeen oma riitti hyvin.

Alle vuoden vanhana oli painon seurannassa, koska joku pituuspainosuhde-käyrä laski koko ajan, mutta tuo tasaantui. Leikki-ikäisenä paino pysyi miinuskäyrällä, nykyään on kuulema hyvä pituuspainosuhde.

RD äitien vauvat otetaan sokeriseurantaan. Käypähoito suosituksesta lunttaisin, niin viikolla 38 tai sen tienoilla voidaan tehdä lapsivesipunktio tarpeen vaatiessa, mutta ei automaattisesti. Oma synnytykseni jouduttiin käynnistämään korkean veden menon takia jo rv 36, niin ei oo tuosta kokemusta. Mulla oli varattu äippäpoli tuolla rv 36 viikolle jolloin oli tarkoitus suunnitella synnytystä. Mutta samaisesta käypähoitosuosituksesta lunttasin että yleensä insuliinihoitoisten RD äitien raskauksia ruetaan käynnistelemaan tuossa rv 38 paikkeilla. Jos selviää dieettihoidolla käynnistys lähempänä laskettua aikaa.

en tiiä, tuliko tästä mitään tolkkua.

Yhteistyössä