Raskausdiabetes: millä perusteella aloitetaan insuliinihoito? Mitkä arvojen tulee olla, jos päädytään suoraan insuliinihoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Niin kokeillaanko kaikille eka ruokavaliohoitoa vai aloitetaanko joissain tapauksissa suoraan insuliinihoito?

Millä perusteilla aloitetaan suoraan insuliinihoito? Mitä arvojen tulee olla sokerinrasituksessa (paastoarvo, 1h ja 2h), jotta suoraan aloitetaan insuliinihoito?

Kuinka pitkään katsotaan, vaikuttaaako pelkkä ruokavalio? Viikko, kaksi viikkoa?

Onko muita asioita, jotka vaikuttavat hoidon valintaan? Paino ennen raskautta? Entäpä sikiön koko?

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
mulla aloitettiin kun ei aamuarvot pysyneet alle rajan. parina aamuna viikossa oli aina yli.
rd todettiin rv 16, insuliinit aloittelin rv 24.

Mulla ei koskaan pysynyeet aamuarvot alle rajan, muut arvot oli aina hyvät. Ei aloitettu insuliinia. Eivätkä ne aamuarvotkaan "hirveän korkeita" olleet. Lapsi ei ollut mikään sokerivauva syntyessään.

Niin on menossa nyt rv 32 ja just todettiin raskausdiabetes. Tässä ei ole paljoa enää aikaa testailla esim. itse noita arvoja kotona. Että kuinka herkästi aloitetaan loppuvaiheessa suoraan insuliinihoito? Onko tieto?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Laitan vielä sokerinrasitusarvot: paasto 6,0. 1 h arvo 11.9 ja 2 h arvo 9,1. Sokeria pissassa neljällä plussalla.

No kaikki noi sun arvot on ainakin aika reippaasti yli rajojen.. Ootko jo jonkun kanssa puhunu noista arvoista, vai vastako sait ne tietää?

Voisin kuvitella että noilla arvoilla menet osastolle vuorokauden sokerikäyrään ja sen tulosten perusteella päätetään jatkosta. Tsemppiä sulle, onnkesi ei ole enää kauaa jäljellä raskautta =)

Yhteistyössä