Raskaushepatoosi ja sappiarvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mude
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mude

Vieras
Tietääkö joku millaisilla sappiarvoilla synnytys täysaikaisena käynnistetään? Mulla siis sappi 18, asat 179, alat 341. Lääkityksen sain eilen, silloin ei vielä sappiarvoa tiedetty. Tuo ei taida olla mikään kauheen korkee sappiarvo raskaushepatoosissa?

Mulla 3 hepatoosikokemusta ja kaikki synnytykset käynnistetty etuajassa asian vuoksi. Ekasta sappihappo 60, tokasta 33 ja kolmannesta 13.. Kovasti tuntuu vaihtelevan käytännöt lääkäristä riippuen. Aikanaan tuota arvoa 60 ei lääkäri pitänyt ihan hurjana ja nyt viimeisestä tuo 13 oli lekurin mielestä ihan liian korkea ja käynnistettiin samantien. Mulle tosin ei tuo Adursal-lääkitys sopinut, monet saavat sillä sappihapon laskemaan normaaliin eikä käynnistystä tarvita.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mulla 3 hepatoosikokemusta ja kaikki synnytykset käynnistetty etuajassa asian vuoksi. Ekasta sappihappo 60, tokasta 33 ja kolmannesta 13.. Kovasti tuntuu vaihtelevan käytännöt lääkäristä riippuen. Aikanaan tuota arvoa 60 ei lääkäri pitänyt ihan hurjana ja nyt viimeisestä tuo 13 oli lekurin mielestä ihan liian korkea ja käynnistettiin samantien. Mulle tosin ei tuo Adursal-lääkitys sopinut, monet saavat sillä sappihapon laskemaan normaaliin eikä käynnistystä tarvita.

Mulle sanottiinkin, että on ihan lääkäristä kiinni mitä tekevät. Toiset käynnistää heti ja toiset antaa mennä täysaikaisseksi eli tuurista ilmeisesti kiinni kuka lääkäri siellä polilla on.
Näyttää Adursal aiheuttavan ainakin mulle ripulia.
Noh, mä odotan mitä seuraava lääkäri sanoo. Satun meinaan tietämään ettei ole sama kuin viimeksi. :)

Mulle sanottiin että yli 40 on vaaraksi sikiölle. Silloin sisälle, muttei välttämättä käynnistetä vaan otetaan käyrää säännöllisesti ja seurataan.
Noi arvothan voi nousta tosi äkkiä ylös.

mulla ei ollut sappiarvo kovin korkea, ja pysyi adursalilla ja kortisonilla hyvin kurissa. alat ja asat sen sijaan olivat korkealla, eikä lääkkeetkään auttaneet. polin lääkäreiden mielipiteet tosiaan vaihtelivat. toiset määräsivät tiukkaa seurantaa, toiset eivät. toiset olivat käynnistyksen kannalla, toiset eivät. synnytys sitten käynnistyi itsestään muutama aika ennen kuin mahdollisesti olisi käynnistetty.

Yhteistyössä