Raskaushepatoosi kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emby
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emby

Uusi jäsen
30.10.2014
12
0
1
Olen rv 24+5 raskaana ja mulla ennestään rasvamaksa sekä ihon kutinaa ollut jo vuosia johon syön antihistamiinia. Nyt raskausaikanakin on ollut kämmenien, käsien ja jalkapohjien kutinaa mutta olen pitänyt "normaalina" kun niin on ollut vuosia ja setiritsiini on auttanut. Nyt viikko takaperin noin alkoi mahaa kutisemaan välillä ihan hillittömästi. Puhuin tänään oireistani neuvolassa ja mut pistettiin heti huomiselle labraan jossa otetaan maksa-arvot sekä jotkut sappihapot?
Maksa-arvothan on varmasti kohollaan jo rasvamaksan takia mut vaatiiko tuo hepatoosi diagnoosi myös sappiarvot koholle vai miten?
Miten vakava sairaus/tila tuo raskaushepatoosi on? Onko kellään ollut? Pelkään kamalasti vauvan puolesta ja menen jo melkein paniikkiin? Onko mahdollista saada terve vauva vaikka mulla tuo todettais jo tässä vaiheessa raskautta? Apua :(
Mitä tapahtuu jos tuo diagnoosi mulle annetaan? Joudunko sairaalaan tms?

mulla todettiin tuo hepatogestoosi juurikin viikoilla 24. maksaarvojen kohoaminen ei ole vaarallista vauvalle vaikka nekin hepatogestoosissa kohoavat mutta sappihappojen kohoaminen on riski. Yleensä sappihapot kohoaa vasta viikon 35 jälkeen joten raskaudet menee yleensä ainakin vkolle 38 jolloin usein käynnistetään. Mulla sappihapot kuitenkin oli koholla jo heti 24 viikola ja sain siihen lääkityksen. Lääkitys (adursal) hidasti vkolle 33 asti jolloin nousi taas lisää. Kokeiltiin kortisonilääkitystä suun kautta joka hidasti hetken muttei tarpeeksi kauan. Kun sappihapot on yli 40, kohtukuolemariski on 1prosentin. Eli pieni mutta on kuitenkin joten kun itsellä tuo 40 ylittyi, synnytys käynnistettiin viikoilla 35+4. Syntyi terve tyttö.

en joutunut sairaalaan diagnoosin saatuani vaan lääkitys alotettiin kotona, mutta ultrat oli äitiyspolilla raskauden loppuun asti kerta viikkoon. Sairaalaan jouduin viikoksi siinä kohtaa kun adrusal ei enää auttanut ja jouduttiin aloittamaan kortisoni. Senkin kanssa pääsin vielä kotiin mutta se aloitettiin sairaalassa ja lapsen sykkeitä seurattiin tiheään käyrillä että kaikki varmasti oli hyvin ja varmistettiin että kortisoni lähtee vaikuttamaan.

Yhteistyössä