Raskausmyrkytys, ei kai?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syysmami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syysmami

Vieras
Kuinka paljon liikkeitä tässä vaiheessa oikein pitäisi normaalisti tuntua päivän mittaan kun viikkoja on nyt 34? Liikkeitä ja potkuja tulee todella harvakseltaan, ainakin itsestä siltä tuntuu, ei edes joka tunti. Nyt on ollut muutaman päivän lähinnä aamusta huono ja oksettava olo. Jalat ja varsinkin kädet on todella turvoksissa. En saa aamuisin sormia puristettua nyrkkiin ollenkaan kun sattuu niin mahdottomasti ja nilkat on varsinkin illasta ihan pökkelöt. Verenpaine on itse mitattuna 124/81 normaalisti alapaine on ollu 73 paikkeilla. Vasemman rinnan alla (tavallaan kylkiluissa) on ollut kipeä kohta useamman päivän, oikein syvään hengittäessä sattuu ja makuultaan ei tahdo löytä hyvää asentoa. Eihän tuo verenpaine vielä mikään kauhean korkea ole, niin että hätäilenkö aivan suotta vai pitäisikö ottaa yhteyttä johonkin päin?

Niin ja se piti vielä lisätä että painoa on tullut lähes koko raskaus ajan melkein kilo per viikko. Viimeksikin oli +1200g. Pissa on tosin ollut tähän asti puhdas.

Aina silloin kun itseä arveluttaa, pitää ottaa yhteyttä neuvolaan tms. Eli voit soittaa joko nyt päivystykseen ja jutella hoitajan kanssa tai sitten soittaa huomenna neuvolaan. Turvallista loppuraskautta!

Otappa yhteyttä lääkäriin, koska raskausmyrkytykseltä nuo oireet vaikuttaa. Tauti voi paheta ihan tuntien sisällä, joten sen kanssa ei ole leikkimistä. Mene käymään synnyttäjien vastaanotolla, niin tarkistavat vauvan voinnin ja tietenkin myös sinunkin. Tauti on molemmille vaarallinen, jos pääsee tarpeeksi pahaksi.

Juuri eilen soittelin synnytyspolille ja noita kaikkia oireita sieltä kovasti kyseltiin. Verenpaine tosin sinulla ei vielä ole ihan hurjan korkea, mutta kannattaa soittaa! Meidän vaavi ei sen sijaan noilla viikoilla ollut erityisen vilkas liikkuja tai en ole liikkeitä aina tuntenut ennen kun hän kääntyi tuloasentoon :) Itselläni kaikki on ollut ok, vaikka tuo käsien turvotus ja puutuminen aikaistivat jopa äitiyslomalle jäämistä viikolla! Eikä ole juuri helpottunut sittemmin...

Hei!

Itse luin jostain että vauvat liikkuvat vähiten juuri näillä viikoilla, nukkuvat n. 90 % ajastaan...eli en usko että niiden liikeiden takia on mitään hätää, eikä minusta verenpainekkaan ole korkea, itsellä myös alapaine 84 ja kädet turtana ja puutuneet. Juuri viime viikolla lääkäri äitiyspolilla ei todennut riskiraskautta. Itsellä nyt tasan rv 34.

Mulla oli raskausmyrkytys kun odotin esikoistani. Tuli n. 2000 kiloa per viikko ja verenpaine oli 90/160 tai yli. NTurvotusta tuli niin, että hoikka ent. minä siis 48 kiloinen paisuin 79 kiloon. Näköhäiriöitä tuli kanssa. synnytys käynnistettiin.

Nyt odotan toistani viikolla 33 ja oireet vähän samat ku sulla. Siis toi kylkiluiden alla vas. puolella outo tunne ja pahoinvointikin. Nyt kuitenkaan ei ole turv. ollenkaan ja verenpaineet tosi hyvät. 70/110-120. Virtsa on puhdas.

Omista vaivoistani en ole vielä hätääntynyt koska mulla ei ole ollenkaan samanlainen olo kuin silloin kun mulla oli pre eklampsia. Nyt on hyvä olo.

Ei se sinullakaan välttämättä myrkystystä ole. Verenpaineesi vaikuttaa ihan normaalilta. Ei se vielä niin korkea ole, mutta aina jos tollaisa oireita tulee niin kyllähän niistä kannattaa kysyä.

Itselläni alkoi raskausmyrkytys oireet rv36,verenpaine huiteli korkeimmillaan silloin 146/92,pissassa hiukan valkuaista ja painoa viikossa +1600g,neuvolasta lähettivät mut TAYS:iin tutkimuksiin ja kaikki oli hyvin.
Eivät siellä niin hätääntyneet ja viikkojakin oli mukavasti jo kasassa(itse tietenkin olin hermo heikko)
Sanoivat jos rupee päätä särkeen ja näkeen ""pilkkuja"" täytyy tulla heti takaisin.
Neuvolassa kävin verenpaine mittauksessa loppu ajan 2krt/vko.
Kolme päivää ennen neidin syntymää verenpaine oli 156/86 ja valkuista pissassa,painoa +1200g/vko.
Lapsivesi tuli vuorokautta ennen vauvan syntymää ja verenpaine oli sairaalaan mentäessä 151/95.
Pikku neiti syntyi viikolla 38+3 käynnistyksellä,koska ei supistellu,mutta vedet menny.
Istukka oli jo kalkkeutunut!
Raskausmyrkytys kannattaa ottaa tosissaan,vaikkei mullakaan kovin raju myrkytys ollut(etten sairaalaan joutunut makaamaan),mutta huolissaanhan sitä oli vauvan hyvin voinnista!
liikkeistä en muista,mutta kyllä ne harveni loppua kohden.
Vointeja sulle,kyllä saat vauvasi kainaloon onnellisesti,mutta ota yhteyttä neuvolaan niin asiaa tarkkaillaan!

hei, kuinka on onko kamala väsymys nyt 8lla kuulla niin normaalia, eli saatan nukkua päiväunia 2-4h ja saan illalla jopa 3n tunnin päästä taas unen nopeasti...!!!?
Entä sitten jos paino ei ole noussut edellisestä kuukaudesta kuin 200g:a niin viittaako se johkuun?en ole ollut laihiksella TIETENKÄÄN mutta sanoinkin että tomaatit ja omenat ovat tehneet tepposet minulle!!!

ihan tästä itse myrkytyksestä!!!
Eli paine tai kipeä kohta vasemman kylkikaaren lähes rinnan alla/sivussa on jokin oire?
Entä jos viikko sitten verenpaine oli 138/75 viittaako jo hurjiin lukemiin, eli yläkantissa nuo verenpianeetko?
Pientä ohimenevää vihlontaa eilen illalla havaitsin otsalohkossa oikealla puolella ja nyt aamulla vähän tuolla vasemmalla puolella...? oireita?
Ja levännyt olen yritellyt ja kai tästä menen pötkölleen nytkin!!!
auttakaa ja kertokaa te jotka olette kokeneet taikka tiedätte ks.jutusta!!!!kiitos etukäteen ystäväiset...nyyh*
Mitä voiko vauva kuolla jos en esim. ota vielä tänäin yhteyttä ja tämä 2päivä kun oireita neuvolaan???entä minä?

No en mä usko, että sulla on mitään hätää. Kuten sanoin, mulla oli jo niin hirveä olo kun paineet oli 160/90 tai yli, että tuskin pystyin katsomaan suoraan ja mä luulin että johtuu raskaudesta. Sitä turvotustakin oli norsunlailla...
Vauva oli ihan terve ja voi hyvin kun syntyi..10 apgarpistettä.

Onhan se vaarallinen tila koska voi johtaa eklampsiaan, mutta ne oireet on niin selviä, että niitä ei voi missata. Näköhäiriöitä ja mustia pilkkuja mä koin silloin.

Ei kannata ruveta laskemaan kaikkia oireitaan..siitähän voi tulla vaikka mikä tauti :)
Ei sun vauvalla ole hätää ja noi paineet on normaalit.
Ota yhteyttä neuvolaan jos vaivaa, mutta tuskin on hätää.

KIITOS, KIITOS SINNE!!!
Jestas aivan ilonkyynel vierähti poskelle että ei tartte aivan kieli vyönalla olla...ajattelin että maanantaina kun aamulla on neuvola niin jos huomenna höntti olo niin kysäsen sitten lisää... mutta kiitos ja tässä vähän tokeni kun lepäilin aamiaisen jälkeen lisää!!!!
Kiitos vielä... :)ja hyvät päivän jtakot.....

Voiko olla raskausmyrkytys, vaikka verenpaine ei olisikaan kovin paljoa koholla? Menossa rv26+4 ja kolmetta päivää päänsärky, pahoinvointia ja makuultaan tuntuu kuin sydän jyskyttäisi takaraivossa. Onko kenelläkään samanlaisia oireita?

niin mulla on toista päivää tää paine/kipu vasemmalla rinnan/kyljen alapuolella (huono kuvaus!) ja pientä päänjomotusta oli mutta nytkin parempi kun numuin tässä muutamat tunnit aamun jälkeen!!!
Vauva on ainakin terhakkana kun jyskää edessä ja oikealla semmosta että ""et kai sä nuku, et varamsti nuku!"" tyyliä...ihanaaa jahyvä vaan... ja vessassa saan ravata mutta ei tuossa mitään poikkeavaa pitäs olla virtsassa siis kun olen tarkkaillut..

Yhteistyössä