Raskausoireita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hansuliinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on tätä väsymystä jatkunut koko ajan. Pahoinvointikin on voimistumaan päin: tää on sellaista tasaista etovaa oloa, joka menee ohi yleensä vain hetkeksi sen jälkeen, kun on syönyt tai laittanut suuhunsa jotain - tuntuu, että koko ajan pitäisi olla jotain lappamassa, ihan vain pitääkseen huonon olon loitolla =) Nythän tää on mennyt, kun en ole ollut töissä viikkoon, ja ensi viikkokin on lähestulkoon lomaa, mutta sitten kun työt taas alkaa, ja siirrytään raskausviikoille 7+, niin jaa-a, saapa käyttää kaikki vippaskonstit, jotta sais tätä oloa helpottumaan :$

Toinen juttu on se, että toinen munasarja tuntuu edelleen aika suurelta. Se ei varsinaisesti kipuile, mutta jos tekee äkkiliikkeitä tai esim. nousee makuulta ylös "väärin", se saattaa vihlaista tai muljahtaa. Tästä syystä en ole vielä mennyt jumppaan enkä tanssitunneille, koska en halua ottaa mitään riskejä varsinkaan ennen ekaa ultraa. Niinpä, kun rakkaat harrastukset ovat olleet pannassa jo reilun kuukauden, niin mielialakin on välillä vähän tuskainen. Saan tavallisesti liikunnasta niin paljon iloa ja virkeätä mieltä.

Mutta ei auta kuin odotella, ehkä ultrassa selviää enemmän ja saan lisäohjeita liikunnankin suhteen. Olo on vain sellainen, että tekis mieli mennä, mutta kuvotus, uupumus ja varovaisuus pitää aika tehokkaasti aloillaan.

Kuinkas teillä muilla menee? Onko ollut samanlaisia oireita?

Joo täällä on kans tuo kuvotusoire joka loppuu melkein välittömästi kun jotain on syönyt. Ja sanotaan että joku viileä juoma tai jäätelö pitäs kans auttaa. Töissä kyl maha kurnii aika lailla ja heti sieltä ei tauolle pääse mut ei kuitenkaan ole vielä tarvinnut käydä morjestamassa pönttöä. Mulla vatsa ihan turvonnut ja sit turvotusta myös jaloissa, sormissa. Alavatsanippailuja on aina välillä ei enää kovinkaan usein. Mielialat vaihtelee aika reilusti välillä itkettää ja välillä taas naurattaa.. Mulla viikko 6 nyt

Mulla kans vatsa aikas pullea, ja nuo mielialanvaihtelut... huusin äsken ihan raivona puolisolle kohtalaisen mitättömästä asiasta, ja sitten vielä lohduttomat itkut siihen päälle, nyt ihan nolottaa :ashamed: Mut onneksi hän ymmärtää, että hormonit teettää välillä tepposet. Ei sillä, etteikö asiasta olisi pitänyt SANOA, mutta että RAIVOTA tuolla tavalla :D No, hyvä tietää, että tääkin kuuluu asiaan...

rv 5+5/6 riippuu siitä lasketaanko täydet päivät vai mikä päivä menossa :)

vatsan nippailut alkanu hellittää, tilalla vaan se painontunne lähes jatkuvana. Pahasta olosta en tiedä, semmosta on ettei tee oikeen mieli mitään (varsinkin herkut ällöttää), mutta oksennusta ei oo tullu. Oon lukenu että pahoinvointi alkaa yleensä 2-3vkoa siitä ku menkat on jääny tulematta. Että sitä ootellessa ;)
Rinnat on kipeät, mutta ei hirveän turvonneet. Nännit mega-arat. Väsyttää!! \|O yks päivä maha toimi liianki hyvin, sitte tuli kahen päivän ummetus (jota mulla ei oo varmaan koskaan ollu normaalisti) ja tänään suht normaali. Nälkä kurnii koko ajan, myös heti herättyä. Siinä sitte miettii että mitä suuhun pistäs kun aamulla ei oikeen mikään maistu. No jogurtti menee eikä tuu paha olo.
MIelialan vaihteluja mulla ei oo omasta mielestä ollu :saint: tänään tosin alko itkettään kun kaveri sano ettei pääse kylään vaikka pyysin :p

Pahoinvointia on ilmassa, oon ollu viikon saikulla pahoinvoinnin ja väsymyksen takia. Yökötys alkaa yöllä 2-3 aikoihin ja jatkuu iltapäivään, omena, ja kylmä vesi helpottaa hetkeksi. Huomenna taas pitkästä aikaa töihin reippain mielin :) ..

Mahan nippailut jo vähemmällä, joskus äkkinäisissä liikkeissä vihlasee munasarjojen kohilta. Rinnat on tosi kipeet, yölläkin herää kun kylkeä kääntää. Sormet on aika turvoksissa ja alaselkään sattuu. Housutkin jo puristaa ja niis missä on ennen tarvinnu vyötä, ei tarvii enää. Mielialan vaihtelut on kovia, katoin yks päivä pitkästä aikaa kauniita ja rohkeita, niin itku pääsi.. Mieskään ei oikee kehannu nauraa vaikka siitä näki, et oli erittäin huvittunu =) ..

Kahvi ja ruisleipä etoo, harvat ruuat vaan menevät hyvin alas :) ..

Enää viikko olis aikaa niin pääsis ekaan ultraan kattoon, et pikkusella on kaikki hyvin :heart: .. Kyllähän tuo jännittää.. =)

:attn: Nosto! Näitä mahdollisesti meille kaikille tulevia raskausoireita oli kiva lueskella, kertokaa myös te, jotka olette vasta plussanneet. Millaisia oireita on luvassa ja milloin olette havainneet ne?

Maisa ja muut:
http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111
Tuolta voi valita hedelmöittymispäivän mukaan, jolloin menee meillä alkion siirrossa olleillakin suht oikein. Itsellä nyt rv 11+5.

Niitä oireita sitten:
Pahoinvointi alkoi rv6 tienoilla ja voimalla puski päälle rv8 eteenpäin. Itse olen oksentanut lähes joka päivä ja monesti paha olo on pahin aamulla, kun vatsa on kovin tyhjä tai illalla, kun on liian täysi olo. Aamuisin syön ensimmäisenä hedelmää (banaani on hyvä) tai yogurttia/viiliä. Niillä pääsee käyntiin ja heti ei kykene sen tuhdimpaa syömään, vaan vasta hetken päästä, mutta saa verensokerin nousemaan. Pahoinvointi tulee juuri verensokerin tason heittelyistä, joten siksi tiheä pieni napostelu pitää pahaa oloa loitolla.

Minulla on myös ollut alusta asti ummetusta, mitä minulla ei ole ollut ennen raskautta, vaan vatsani on toiminut hyvin säännöllisesti. Aluksi pahoinvoinnin vuoksi en voinut syödä lainkaan lämpimiä ruokia, mutta nyt voin jo joitain ruokia syödä. Olen kärsinyt nyt myös jonkinlaisesta närästyksestä, jota aiheuttaa mm. tumma leipä : /, sipuli ja paprika. Myös kovin rasvaiset ruoat närästävät.

Omaa oloani helpottavat myös viileät ruoat ja juomat. Etenkin maitotuotteet menevät hyvin alas. Suosikkeja ovat rasvaton maito, viilikset ja jätski.

Minulla on myös turvotusta, kuten tuntui olevan monella muullakin. Eli vaikka varsinainen kohdun kasvu ei vielä näykään, niin päivän aikana tulee mukava turvotus, joka aina yön jälkeen aamulla on pienimmillään :D Eiköhän tuon olotilan siis moni jo huomaa ilman kertomistakin...

Täällä kanssa ravataan 1-2 krt yöllä vessassa ja on tosiaan sen verran kivulias olo, että sinne vessaan on lähdettävä, kun siltä tuntuu. Kylläpä näitä oireita kertyikin, vaikka olen ajatellut, että olen melko oireeton :p Kohdun kasvuun viittaavia nippailuja minulla ei olekaan joka päivä, mutta mm. viime viikonloppuna oli kovastikin ja hyvä niin. Ehkä sitä ei sittenkään turhaan voi pahoin ;)

Olen ollut sen verran onnekas, että olen nähnyt matkarimme ultrassa jo kahdesti (rv 5+5 ja 7+5) ja ensi viikolla menemme np-ultraan :heart:

minulla 4päivää menkat myöhässä kävin tänään tekemäs raskaustestin mutta oli negatiivinen olenkohan raskaana vai en? 2vuotta ilman tulosta olen menettänyt aivan jo toivon..

Yhteistyössä