Rätit eri tarkoituksiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja impi uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

impi uusavuton

Vieras
toisen ketjun innoittamana, ajattelin nyt uudistaa meidän rättisysteemin niin että mieskään ei erehdy käyttämään wc-rättiä pöydän pyyhkimiseen (kärjistetysti).

Kuinka monta rättiä periaatteessa tarvitsen?

Keittiölle oma.
Pölyjen ja pintojen pyyhintään oma.
Lattiarätti (millä voi satunnaisia läikkiä lattiassa pyyhkiä)
Wc rätit, riittääkö jos on pöntölle oma ja sitten pinnoille toinen?

Muistinkohan nyt kaikki?

Mä pesen rätit 90 asteessa ja kaikki on pesun jälkeen samassa pinossa, josta taas käytön jälkeen heitetään koneeseen. Siivoukseen otan keittiöstä rätin ja laitan keittiiöön uuden ja siivouksen jälkeen rätti koneeseen.

Eri värisiä pyyhkeitä eri tarkoituksiin. Itse teen niin. Siivouspyyhkeet pestään joka käytön jälkeen ERIKSEEN koneessa 95 asteessa. Olen siivoushullu ja siivoan kunnolla kerran viikossa ja jokapäivä pyyhin pölyt ja moppaan.

Värikoodit? Ja johonkin siivouskomeron seinään muistutus mikä on mihinkin.
Tosin meillä on vaan keittiörätti ja vessarätti, lattiat luututaan sitten omallaan, mutta keittiörätillä pyyhkäisen myös satunnaiset maito yms. läikät lattialta, ei se niin väliä ole.. :whistle:

Noniin, nyt päästiin asiaan. :D

Vessassa oma sekä pöntölle että lavuaariin. Keittiöön oma. Pölyjenpyyhintään oma ja mahdollisesti myös omansa johonkin "saastaisempaan" pölyjenpyyhintään, millä ei viitsi pyyhkiä normaaleja pintoja. Lattialle moppi tai oma liina. Kaikenlisäksi nämä on värilajitellut, ettei voi vahingossakaan mennä sekaisin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja marcelina:
Noniin, nyt päästiin asiaan. :D

Vessassa oma sekä pöntölle että lavuaariin. Keittiöön oma. Pölyjenpyyhintään oma ja mahdollisesti myös omansa johonkin "saastaisempaan" pölyjenpyyhintään, millä ei viitsi pyyhkiä normaaleja pintoja. Lattialle moppi tai oma liina. Kaikenlisäksi nämä on värilajitellut, ettei voi vahingossakaan mennä sekaisin. :D

:D kuulostaa hyvältä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nene:
Mulla on edellä mainittujen lisäksi oma rättinsä vielä vessan/kylppärin lattialle. En tiedä onko tarpeellista, mutta mennyt nyt noin.

Meillä on varrellinen harja ja kuivainsysteemi. Sinituotteen vehkeillä siivoillaan.

Mulla on:
-Pönttörätti (punainen)
-Lavuaarit/hanat (vihreä tai keltainen)
-Tiskirätti
-"vanha tiskirätti" lasten mutustelujen siivoamiseen keittiön lattialta.
-Pölyrätti
-Lattiarätti
-Peileille ja ikkunoille käytän vanhoja käsipyyhkeitä ja vauvan vanhoja harsoja.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mä pesen rätit 90 asteessa ja kaikki on pesun jälkeen samassa pinossa, josta taas käytön jälkeen heitetään koneeseen. Siivoukseen otan keittiöstä rätin ja laitan keittiiöön uuden ja siivouksen jälkeen rätti koneeseen.

Mulla ei ole koskaan keittiörätti käytössä muualla, siihen on saattanut jäädä rasvaa huuhtelusta huolimatta. Keittiörättiä keitän aina tarpeen tullen.

Mulla keittiössä noita sieniliinoja. -Ne eivät mene sekaisin muiden kanssa. Sit vessassa käytän punaisia mikrokuituliinoja. Ja yleiseen siivoukseen on sinisiä mikroikuituliinoja. Niin, ja toki ikkunoille omanlaisensa ikkunaliinat etteivät nukkaa.

Sinällään on kyllä ihan sama, millä liinalla minkin pinnan pyyhkäisee koska koneessahan ne todella puhdistuvat, mutta just miehen ja vierailevan mummun tai muun vuoksi on kyllä hyvä että joka tilassa on käden ulottuvilla käyttöönsoveltuvia rättejä.

Meillä vessan puhdistukseen (siis ne pinnat, kannet, renkaat, ja se ala-kaula) käytetään ihan vaan talouspaperia (siis voi iik niillä on varmaan varastollinen talouspaperia ihan vaan paskahuussin siivousta varten voi iik). Rauhoittukaa. Mä en ikinäkuunaanmilloinkaan ottaisi pöntölle omaa rättiä. Hyi saatana. Pistetäänkö se sitten pesukoneeseen pyörimään vai? Meillä käytetään siis talouspaperia. Ja jotain suihkittavaa wc -puhdistusainetta niille pinnoille. Sisäosaan toki oma wc -ankka -aine. Koko pöntön pesuun menee ehkä 4 arkkia talouspaperia. JA sitä talouspaperia ei sitten laiteta sinne pönttöön vaan siihen roskakoriin siinä vieressä (koska muuten tukkii viemärit)...

WC:ssä oleva käsienpesuallas pestään vanhalla tiskiharjalla, jota säilytetään siellä vessassa. Roiskeet kuivataan vessapaperilla (tai sillä talouspaperilla).

Meillä on jostain Jyskistä tai vastaavasta ostettu sellainen liinasarja, jossa on eriväriset liinat eri tarkoituksiin.
Keltaisella voi putsata lasit ja peilipinnat.
Sinisellä voi pyyhkäistä pölyt.
Vihreä on keittiöön "rasvalikaan", olen sillä pyyhkäissyt keittiön kaappien ovet (+ tietty joku yleispuhdistusaine suihkautettu ensin)
Vaalenpunainen on huonekaluille ja näyttöpäätteille.

Tiskirätillä me putsataan keittiön pöytä ja jotain hellan ympärille syntyneitä roiskeita ja tällaisia. Tiskialtaille meillä on oma sieni (sellainen kelta-vihreä...perus).

Lattialta roiskeet ja tällaiset siivotaan sillä talouspaperilla.
Meillä on laminaattia, niin varsinaisesti ei voida lattioita "pestä". Siihen tarkoitukseen on näitä parkettimoppeja sun muita.

Sitten on noita halpoja 10 kpl paketti 0,90 euroa jotain siivousrättejä, joita voi napata mukaan esim. auton siivoukseen tms. ja jotka laitetaan sitten käytön jälkeen ihan vaan roskiin.

Edelliselle. Siis joo, suurimmat minäkin poistan pytyn reunalta vessapaperilla.

Mutta tuota. Se pytyn putsaukseen käytetty rätti. Miten se eroaa vaikkapa alushousuista missä on yhtälailla kusitippoja ja joskus jarrutusjälkiäkin?

Mä siivoan pytystä näkyvät sotkut aina oitis vessaharjalla japaperilla ja sit kun sen kerran viikossa kunnolla pyyhkii, jää rättiin lähinnä pölyä.

Eri värisiä pyyhkeitä eri tarkoituksiin. Itse teen niin. Siivouspyyhkeet pestään joka käytön jälkeen ERIKSEEN koneessa 95 asteessa. Olen siivoushullu ja siivoan kunnolla kerran viikossa ja jokapäivä pyyhin pölyt ja moppaan.
No nyt on likaista! Ja luontoystävällistä? Normaaleissa kotioloissa ei tarvita desinfiointia ymv. Oma perhe, omat pöpöt. Näin alan ammattikoulun ope sanoi. Kotioloissa paras pesuaine on kuulemma etikka, sopivasti laimennettuna.

Yhteistyössä