Ratsastamaan minkä ikäisen kanssa jo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Olen lapseni (3v) kanssa käynyt pari kertaa ratsastamassa ja mietin minkä ikäisen kanssa voisi aloittaa oikein harrastuksena ratsastuksen?

Siis minkä ikäinen istuu itsenäisesti hevosen selässä tai niin, että kuljen itse hevosen rinnalla? Siis minkäikäisen kanssa siinä olisi jo jotain järkeä?

Itse odotan aikaa jo innolla, mutta turha sitä on tietty aloittaa ennen aikojaan. Tiedän kyllä lapsen, joka "harrastaa" ratsastusta jo kolmevuotiaana.

Meillä on olleet 4vuotiaita kun on menty niin et taluttaa ja lapsi istuu itsenäisesti selässä eskarin keväällä/ekan alussa sit menty ilman taluttajaa maneesissa tai aitauksessa

Uiui, kun kuulostaa ihanalta. Että ehkä jo ens kesää siis! Hän on mun lapsista vihdoin se, joka osoittaa selkeästi innostusta asiaa kohtaan ja pakko myöntää, että tässä vähän äidin unelmaa toteutetaan. Toki lapsen ehdoilla. ;)

[QUOTE="...";28838927]Uiui, kun kuulostaa ihanalta. Että ehkä jo ens kesää siis! Hän on mun lapsista vihdoin se, joka osoittaa selkeästi innostusta asiaa kohtaan ja pakko myöntää, että tässä vähän äidin unelmaa toteutetaan. Toki lapsen ehdoilla. ;)[/QUOTE]

Meillä taluttelin 4-vuotiaana tutulla tallilla, ja vajaa 6-vuotiaana lähti ihan oikeille tunneille. Kun tunneilla pitää jo jaksaa istua ja keskittyä siihen asiaan :)

Kiva, että äitin harraste kiinnostaa tyttöäkin. Meillä on tätä kohta 10v tahkottu säännöllisesti, viimeiset vuodet oman ponin kanssa. Kannattaa tosiaan kuitenkin aina pitää mielessä tuo lapsen ehdoilla meno, kisapiireissä näkee välillä valitettavan paljon "äidin unelmien toteuttajia"...

Alle 5v ratsasti tosi tyylikkäästi viime kesänä, talutettiin mutta istui tosi hyvin ja sai jo ravatakin, hienosti meni, samalla kerralla 7v ei tykännyt yhtään, istui kuin perunasäkki, ei halunnut ravata jne. ei se ole niin iästä kiinni.

Kannattaa etsiä alueeltanne ponikerhoa. Meillä tyttö aloitti 4-vuotiaana juuri ponikerhossa ja oli loisto juttu. Pelkkää ratsastusta ei olisi varmaan jaksanut, mutta ponikerhossa opeteltiin "hevosmiestaitoja" shettiksillä ja joka kerta pääsi myös ratsastamaan tai ajamaan ponia kärryillä. Poneja paijailtiin, harjailtiin, opeteltiin satuloimista ja suitsimista yms. Hyvä tapa opetella harrastukseen mun mielestä, perusasiat ensin. Aika liikkikseltä kuullosti "vanhan" hevostytön korvaan, kun 4v totesi "ottaneensa kaviot knas" yms. :)

Kyllä tuon ikäisen kanssa voi mennä jo talutustunnille, jos lapsi jaksaa istua ponin selässä ja tehdä annettujen ohjeiden mukaan. Omani ei olisi vielä jaksanut, mutta lapset ovat erilaisia. Oma tyttäreni on 2-3-vuotiaana istunut ponin selässä taluttaessa oman pihalla. 4-vuotiaana alkoi käymään ponitunnilla, jossa äiti talutti ponia. Vajaa 5-vuotiaana oppi mm keventämään ravissa jollain tavalla. Nyt 5-vuotiaana menee talutustunnille, ehkä vuoden päästä jo voi ratsastaa ilman taluttujaa? Hyvin istuu ponin selässä, mutta ponin hallintaa ei oikein vielä osaa.

En näe ideaa näissä talutustunneissa. Juu, voihan siinä ohjasotetta ja istuntaa harjoitella, mutta ei se oikeaa ratsastamista ole. Ehkä joskus 7-vuotiaana alkaa olla sopiva aika opetella oikeaa ratsastamista ja heposen hallintaa, ilman taluttajaa.

[QUOTE="sipsi";28839028]Meillä taluttelin 4-vuotiaana tutulla tallilla, ja vajaa 6-vuotiaana lähti ihan oikeille tunneille. Kun tunneilla pitää jo jaksaa istua ja keskittyä siihen asiaan :)

Kiva, että äitin harraste kiinnostaa tyttöäkin. Meillä on tätä kohta 10v tahkottu säännöllisesti, viimeiset vuodet oman ponin kanssa. Kannattaa tosiaan kuitenkin aina pitää mielessä tuo lapsen ehdoilla meno, kisapiireissä näkee välillä valitettavan paljon "äidin unelmien toteuttajia"...[/QUOTE]

Niitä äidin unelmien toteuttajia on paljon myös musiikkipiireissä. Valitettavan paljon. Käytetään pakottamista,kiristämistä ja lahjontaa että saadaan lapsi tavoittamaan se mikä itsellä jäi tavoittamatta.

Yhteistyössä