Ratsastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuinka kauan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuinka kauan?

Vieras
Kuinka kauan te olette ratsastaneet ollessanne raskaana? Vauva on tietysti etusijalla, mutta en millään malttaisi jättää rakasta harrastustani. Vatsa on vielä entisellään, mutta pelottaa miten käy kun se rupeaa kasvamaan..

Mä oon rv19 ja ratsastan päivittäin (oma hevonen). Käyn kouluvalmennuksessa viikottain, esteet ja hurjat maastoilut olen jättänyt. Ehkä pitkään jos menee harjotusravia alkaa pistämään. Lääkärin mukaan ei pitäs olla mitään esteitä ratsastukselle, tietty jos tippuu pahasti tai kaatuu pollen kanssa.

meidän tallilla ratsastuksenope vielä ""laitto"" hevosia 9kk:lla. Ja tallityöntekijät samoin. Kunhan masu ei oo tiellä, eiköhän sitä itse tiedä mitä voi tehdä.

Itse ratsastin viimeisen kerran maaliskuussa ja vauva syntyi kesäkuun alussa. Pidempäänkin olisin varmaan ratsinut, jos olisin jotenkin päässyt selkään ja pois... =) Itsekseen se ei enää onnistunut, eikä ollut ketään auttamassa joten siihen jäi sitten. Ajamassa kävin vielä pari viikkoa ennen synnytystä. Niin ja ihan terve vauva tuolla sängyssä tuhisee ;-)

Minuakin kehoitettiin juuri tänään jättämään maastopyöräily ravistavana pois. Olen viikolla 13+4.

Vauva on ollut jo semmosessa pesukone-efektissä, etten taida sen ravistelun vuoksi pyöräilyä jättää. Kaatumisen vuoksi olen kyllä vähentänyt ja jättänyt alamäkiajon pois. Toisaalta pyrin menemään lenkille aina kaverin kanssa.

Omia tuntemuksi kyllä kannattaa seurata, jos tuntuu pahalta, niin kyllä se kannattaa huomioda.

Ratsastuksen lopetin kuudennen kk:n alussa, sen kyllä huomasi ettei enää tuntunut hyvälle edes kävely maastossa. Esteitä en kyllä enää hypännyt muutamaa viikkoa aiemmin. Kyllä oma kroppa sen sulle kertoo.. Itsellä etenkin vatsan ikävä hölskyminen ja lantion liitoskivut lopettivat homman toistaiseksi :-)

niin jäi tuossa aiemmin kirjoittamatta, että sain mielestäni neuvolasta hyvän neuvon kun itse asiaa silloin pohdin: heti kun alkaa tuntua kurjalta kannattaa lopettaa. Kyllä sen sitten itse tuntee, kun ei enää tunnu ratsastaminen hyvältä mahasta.

Ja riippuu tietty hevosesta, mun hepolla niin tasaiset liikkeet että hyvin pystyy ratsastamaan (nyt rv20) ja kun on oma heppa, jonka tuntee varsasta saakka. Ehkä jos olisin tuntiratsastaja, niin lopettaisin, kun ei ehkä saa tunnista kaikkea irti, jos vaikka rupee sattumaan ja pitää lopettaa kesken tunnin ja aina ois vieras ja eri hevonen. Mutta mulle henk.koht. ratsastus on sellasta terapiaa ja henkireikä et en kyl jättäs vaik lääkäri niin sanois. Onneksi ei niin sanonut.

Niin, en minäkään mitään estehyppelyitä harrastanut odotusaikana ;-) Ihan vaan pitkin metsiä ja peltoja pollen selässä köpöttelin. Oli tosi rentouttavaa, kun ei itse jaksanut oikein enää liikkua niin mukava että edes jollain konstilla pääsi liikenteeseen. Ravin ja laukan jätin pois heti kun alkoi mahasta tuntumaan kurjalta. Luota vaan itseesi, kyllä sä itse tunnet millon kannattaa lopettaa =)

Olen monesta paikasta lukenut, että voi oman kunnon mukaan tehdä kaikkea, mitä ennenkin, muttei aloittaa uutta. Olen kilpaileva harrastaja, jolla on omia hevosia sekä koulutettavia ja valmennettavia. Itse pidin ratsastamisesta taukoa noin 2 kk rv 9 - 18, silloin alkoi mahassa hölskyä, eikä tuntunut hyvältä.
Kun olo sitten muutenkin parani, nousin takaisin hevosen selkään (omia hevosia sekä koulutettavia) ja parhaimmillani ratsastin vielä 3 hevosta päivässä rv 30:lla. Hyppäämisen jätin heti alussa ja kuuntelin itseäni, joinain päivinä en mennyt selkään ollenkaan. Rankat valmennukset jäivät jo keväällä, kun ei koskaan tiedä, miltä tuntuu ja mitä kaikkea voi tehdä. Hevoset sai kuitenkin pidettyä kunnossa.
Toistaiseksi viimeisen kerran olin selässä kaksi viikkoa sitten, mutta sitten loukkasin jalkani (ei liittynyt hevosia), joten en ehkä enää pääse selkään, nyt viikkoja 37+2. Pahinta on tulla alas, joten vatsan kanssa kannattaa laskeutua pallille. Itse selässä oikeastaan vatsa unohtuu ja se onkin ainoa hetki päivässä, kun tuntee vatsalihaksia. Eli kuuntele itseäsi herkällä mielellä.

Yhteistyössä