Rattaat metsään ja huonoikuntoisille teille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja +++
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

+++

Vieras
Tulevalle esikoiselle pitäisi saada rattaat, jolla pääsee "melkein" mihin vaan. Kuljen koirien kanssa todella paljon metsässä ja polkjuja/huonokuntoisia metsäteitä pikin keskellä korpea. Myös talvella, ja auraamattomalla tielläkin pitäisi päästä kulkemaan.

Ajattelin jos hankkisi sellaisen ihme kantoliinan tai repun/rinkan, mutta tuskin sitä jaksaa kanniskella 3-4 kertaa päivässä, kun kuljetaan päivittäin koirien kanssa n. 10km. Samoille lenkeille pitäisi vauva saada mukaan... Rattaat siis pitäisi hankkia.

Mitkä rattaat soveltuu pääasiassa maastoon ja metsään? Jossa on täysjousitus, isot ilmakumipyörät ja kestävä runko? Onko sellaiset kolmipyöräiset juoksurattaat huonot metsässä?

ainoot mitkä tulee mieleen on emmaljunga scooter rattaat, tosin en tiedä saako niihin ihan pientä vauvaa laitettua. tai muut emmaljungat, hyvät jousitukset ja parhaat pyörät maastoon niissä.

Meillä on Emmaljungan Mondial duot, ja niillä on menty sellaistakin kinttupolkkua että oksat pois. Mutta ihan hyvin kulkevat, johtuen varmaan ilmakumipyöristä ja jousituksesta. Verratuna pariin muuhun merkkiin, niin en vaihtaisi noita pois ihan senkin takia, että pehmeässä lumessa kulkevat noiden pöyrien takia paremmin, maastossa menee, kaupungissa menee.... tietysti on kelejä, milloin rattaiden tarpeen kiroaa maan alimpaan rakoon, ja silloin kannattaakin laittaa vauva vaikka Manducaan jos vaan jaksaa kantaa.

Kai tällaisille on jossain olemassa vähän sellaset offroad rattaat :D

Reppu tai rinkka on varmasti hankinnassa myös, mutta pidemmät (yli 10km lenkit) olisi kivempi hoitaa rattaiden kanssa...

Tulevalle esikoiselle pitäisi saada rattaat, jolla pääsee "melkein" mihin vaan. Kuljen koirien kanssa todella paljon metsässä ja polkjuja/huonokuntoisia metsäteitä pikin keskellä korpea. Myös talvella, ja auraamattomalla tielläkin pitäisi päästä kulkemaan.

Ajattelin jos hankkisi sellaisen ihme kantoliinan tai repun/rinkan, mutta tuskin sitä jaksaa kanniskella 3-4 kertaa päivässä, kun kuljetaan päivittäin koirien kanssa n. 10km. Samoille lenkeille pitäisi vauva saada mukaan... Rattaat siis pitäisi hankkia.

Mitkä rattaat soveltuu pääasiassa maastoon ja metsään? Jossa on täysjousitus, isot ilmakumipyörät ja kestävä runko? Onko sellaiset kolmipyöräiset juoksurattaat huonot metsässä?

Meillä on rattaat isoilla ja leveillä (n. 10 cm) kokokumipyörillä ja mielestäni toimii hyvin maastossa, lumessakin menee paremmin kuin meidän toiset, kapeilla ilmapyörillä varustetut vaunut.

Mulla on Emmaljungan Classicit, koska mennään paljon metsissä, laavuilla ja sohjossa sekä kunnon lumihangissa. Ovat kyllä olleet toimivat. Ei asuta kaupungissa eli en tiedä oisko kaupunkikäyttöön millaiset, täällä maalla ihan ehdottomat. Plussaa myös hyvästä tavaratilasta :) Mulla ei myöskään ole autoa.

mitä sitten teet jos muksu herää kesken lenkin, ja pitäis ruveta syötteleen ja kakkavaippaa vaihtaan? Käyhän se kai kesällä sekin silti...

Onko monellakin onnistunut tuommoinen, että vauvan tulo ei muuta mitään?

Mulla oli isot ilmapyörät x-länder kolmirenkaiset, joilla jotain mettäpolkua pääsikin kun mustikkaan mentiin, kunnes meni liian vaikeaksi ja piti kantaa siitä eteenpäin. Muuten kivasti kulkivat mutta kerran sain ne kaadettua vähän turhan helposti kun märkää lunta oli kymmenisen senttiä. Siinäkin kulkivat silti hyvin.

Meillä on teutonian prestiget ja niillä olen huonokuntoisia vanhojen pururatojen pohjia vedellyt. Mutta Kööpenhaminassa kattelin että meidän jousitukset on ihan pyllystä verrattuna tanskalaisten vaunuihin. Siellä kun todella epätasaista mukulakivikatua piisaa. En ole Suomessa nähnyt niin isoilla ilmakumipyörillä ja hyvillä jousituksilla kenenkään painavan. Kolmipyöräiset on meillä kans, ei missään nimessä sellaisilla maastoon, ovat hyvin kiikkerät, parhaimmillaan toimivat ostoskeskusympäristössä vaikka keskikokoisilla pyörillä ovat. Ilmakumipyörät ehdottomasti, ovat pehmeämmän tuntuiset työnnellä epätasaista. Plus umpinaiset kuluu herkästi kovemmassa käytössä, on halvempaa ostaa uusi sisäkumi kuin uudet lohkeilleiden umpirenkaiden tilalle. Sanoisin että katsele isolla maavaralla olevat isorenkaiset kunnon perinteiset vankkurit. Mitä kömpelömmät, sitä paremmin näyttäis kulkevan epätasaisella.

mitä sitten teet jos muksu herää kesken lenkin, ja pitäis ruveta syötteleen ja kakkavaippaa vaihtaan? Käyhän se kai kesällä sekin silti...

Onko monellakin onnistunut tuommoinen, että vauvan tulo ei muuta mitään?

Mulla oli isot ilmapyörät x-länder kolmirenkaiset, joilla jotain mettäpolkua pääsikin kun mustikkaan mentiin, kunnes meni liian vaikeaksi ja piti kantaa siitä eteenpäin. Muuten kivasti kulkivat mutta kerran sain ne kaadettua vähän turhan helposti kun märkää lunta oli kymmenisen senttiä. Siinäkin kulkivat silti hyvin.

No kyllä mulla on ainakin alusta asti vauva kulkenut mukana lenkeillä. Kerran on tässä 9kk aikana iskenyt nälkä kesken matkan, mutta olin siihen varautunut ja oli korviketta+pullo matkassa mukana. Varsinkin ekoina kuukausina lähdin lenkille kun vauva oli juuri syönyt, niin sai rauhassa lenkkeillä.

Meillä on Emmaljungan Edge Duot ja hyvin oon päässyt eteenpäin niin lumihangessa kuin metsäpoluilla, koira kulkee aina mukana. Rintarepun kanssa en uskalla lenkkeillä koska täälläpäin on paljon irtokoiria.

Yhteistyössä