Rattaat vanhemmalle lapselle 3+

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vouho"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vouho"

Vieras
Meillä on emmaljungan citycrossit olleet tähän saakka, mutta nyt kaipailisin jotain muita lapselle 3-4v. Lapsella on painoa jo 17kg, joten rattaiden pitäisi olla sellaiset mitkä sopivat isommalle lapselle. Tähän nyt varmaan moni kommentoi, että ei sen ikäinen tarvi enää rattaita, mutta me asutaan maaseudulla ja liikutaan kävellen kylille n.5km matkaa usein edestakasin, joten rattaat tarvii kyllä olla. Pyörällä pääsisi joo, mutta usein on mukana myös koiria, joten ei ole hyvä vaihtoehto. Rattaiden pyörät pitäisi siis kestää kovaa kulutusta hiekkateillä ja kulkea suht vaivatta eteenpäin. Ehdotuksia?

Mä en ole ainakaan mitään isompaa ratasmallia löytänyt. Mulla siis hiukan alle 3 v. ja koiria pitäisi saada lenkitettyä rattaiden kanssa. Kokoa jo lähemmäs 18 kg.

En usko sellaisia olevankaan, jos nuo emmaljuganrattaat mitkä teillä nyt on, ei enää käy. Sinnitelkää noilla tämä kesä ja ens kesänä sit lapsi polkee jo pyörällä tuon matkan helposti, sinä koirien kanssa kävellen. Talvella pulkaa, stiigaa yms.

Mä meinasin hommata meidän muksuille sellaisen perässävedettävän kärryn biltemasta :) Meillä syynä siis se että joudutaan liikkumaan tietä jossa ei ole kevyenliikenteenväyliä jos halutaan 3km (ja sama siis takaisin) kävellä kylille.

Se pyöräily ei ole sen takia aina se hyvä vaihtoehto koska mukana on niitä koiria. Ja tie on hiekkatietä ainakin puolet siitä matkasta, ei mahtaisi potkupyöräkään oikein kulkea.. Että ehdottomasti tarvitaan kyllä rattaat.

[QUOTE="vieras";26237863]Miksi pyöräily ei ole hyvä vaihtoehto? Lapselle potkupyörä?

Ei ton ikäinen enää tartte rattaissa istua.[/QUOTE]

Nämä on ärsyttäviä kommentteja. Meinaatko, että joku 3 v. menee turvallisesti potkupyörällä 5 km paikassa missä autot huristaa ohi ja ei ole jalkakäytävää tms.

Mulla 104cm ja 18 kg alle 3 vee ja se mahtuu juuri ja juuri turvaistuimeen pyörän perään. Pyörällä se ei itse osaa mennä, potkupyörällä kaatuu ja kaikki potkupyörät ovat sille liian pieniä muutenkin. Ja koska autoja huristaa ohi, ei voi pyörällä mennä vaikka osaisi.

Turvaistuimessa on aika epätasapainoinen tilanne kun raahaa vielä pyörässä kauppakasseja....

[QUOTE="vouho";26237899]Se pyöräily ei ole sen takia aina se hyvä vaihtoehto koska mukana on niitä koiria. Ja tie on hiekkatietä ainakin puolet siitä matkasta, ei mahtaisi potkupyöräkään oikein kulkea.. Että ehdottomasti tarvitaan kyllä rattaat.[/QUOTE]

Kyllä meidän likan potkupyörä kulkee sen mitä mä jaksan juosta... myös soratiellä.

Miten olis polkupyörään peräkärry. Meillä on sellanen ja ainakin kaksi ja kolme vuotiasta jaksaa hyvin vetää sen viisi kilometriä. Meillä ei tuo kolme vuotias ole enää aikoihin istunut rattaissa vaan kävelee hyvinkin tuon viisi kilometriä. Meillä on perusyhdistelmä emmaljungat, mallia en tiedä, mutta niihin ainakin mahtuis tuo isompi. Juuri kokeiltiin. sitä en tiedä miten raskas niitä on työntää kun ei ole kokeiltu.

Niin tosiaan se pyöräily ei onnistu turvallisesti niiden koirien takia. Vaikka olisi se peräkärry. Ja toi tie on tosiaan hiekkatietä puolet matkasta, eikä ole mitään pyöräilyteitä tai jalkakäytäviä. Ei mun 3v ainakaan voi sellaisella tiellä ajaa tommosta matkaa polkupyörällä turvallisesti, eikä kyllä potkupyörälläkään vaikka se jotenkin sorassa kulkisikin, eikä kyllä jaksaisikaan se 5km on siis suuntaansa + siihen siellä kylillä oleilu.

Nämä on ärsyttäviä kommentteja. Meinaatko, että joku 3 v. menee turvallisesti potkupyörällä 5 km paikassa missä autot huristaa ohi ja ei ole jalkakäytävää tms.

Mulla 104cm ja 18 kg alle 3 vee ja se mahtuu juuri ja juuri turvaistuimeen pyörän perään. Pyörällä se ei itse osaa mennä, potkupyörällä kaatuu ja kaikki potkupyörät ovat sille liian pieniä muutenkin. Ja koska autoja huristaa ohi, ei voi pyörällä mennä vaikka osaisi.

Turvaistuimessa on aika epätasapainoinen tilanne kun raahaa vielä pyörässä kauppakasseja....

Tohon ratkaisuksi polkupyörän peräkärry. Aloittajalla se ei kai käy, koska mukana on ne koiratkin.

Vaan miksi koirat pitää ottaa 5km matkan päähän kauppareissulle mukaan?

Brio Race - ainoat kai joissa virallinen kilorajoitus oli 25 kg lapselle .
On ihan ihanaa jos itse voit aina ja kaikissa tilanteissa antaa lapsen pyöräillä tai kävellä - aj vaikka rauhassa odotella asiaa hänen tahtiinsa - aina ei näin ole.
On tilanteita ja elämätilanteita - työssäkäyvällä äidillä ainakin - että asioiden on tapahduttava ajallaan tai nopsasti.
Tällöin rattaat on hieno keksintö.
Lopettakaa viisastelu tästä aiheesta...

[QUOTE="noh";26237896]No ei varmasti ole paremmat kuin nuo, mitkä ap:llä nyt on. Meillä löytyy nuo molemmat ja kaupunkiolosuhteissa ponyt on loistavat, mutta jos kevyesti haluaa rattaiden kulkevan eteenpäin, on ponyissa ja emmaljungissa valtava ero.[/QUOTE]

No mä en noita ap:n rattaita tunne, oletin vaan, että niissä on liian pieni painoraja tai muuten joku vika kun kerta haluaa vaihtaa. Ponyt nyt on kevyet perusrattaat joissa neljä ei-kääntyvää pyörää ja painoraja 20kg. En mäkään sitten tiedä minkälaiset superrattaat pitäisi olla, jotkut juoksurattaat?

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";26237980]Tohon ratkaisuksi polkupyörän peräkärry. Aloittajalla se ei kai käy, koska mukana on ne koiratkin.

Vaan miksi koirat pitää ottaa 5km matkan päähän kauppareissulle mukaan?[/QUOTE]

Mulla itselläni mies tekee reissuhommia, joten jotenkin niiden koirien on saatava liikuntansa.

Brion racet, kunhan renkaat hyvät (en tiedä mitkä niissä nykyään tulee vakiona). Meillä noissa pienet ilmakumit, ja ihan loistavat työntää, mahtuu isompikin. Ja noissa saa nukuttua, jos lapselle vaikka tulisi joskus väsy paluumatkalla.

Kannattaa katsastaa myös Brion ja Emmaljungan istumarattaat, Ponyt ja mitkä lie Emmaljungalla nimeltään (spiderit?).

Mulle tulis mieleen polkupyöränperäkärry, jonka voi muuttaa juoksurattaaksi. Merkkiä en muista, mutta niitä oli toissa vuonna lapsimessuilla näytillä, jos joku muistais merkin. Niissä on isot pyörät ja muistaakseni maksimi kuorma 36kg eli menis vielä useamman vuoden. Ja niitä vois käyttää polkupyörän perässä silloin, kun koira ei ole mukana. Taitaa noissa normi rattaissa olla maks paino alle 20kg.

Kerronpa tilanteen missä rattaat oli aika pakolliset isommallekin. Eli meillä lapsi ei aamulla suostunut pukemaan eikä kävelemään. En olisi jaksanut kantaa lasta puolta kilometriä hoitoon pph:lle. Pistin väkisin pukeisiin ja rattaisiin ja vyöt kiinni. Ja siitä sitten vaan hoitoon.

Joo, koirat haluan pitää mukana ja muutenkin haluan rattaat. Ajattelin josko täältä joku osaisi hyviä malleja ehdottaa mitä voisi sitten käydä tsiigaamassa.

Ja kuka on puhunut mitään pelkistä kauppareissuista? En tietenkään ottaisi koiria mukaan kauppareissuille ja jättäisi niitä keskenään kaupan eteen vahtimatta. Muksun nyt vaan pitää kulkea mukana ja koirien saada liikuntaa, itse en ole niin superäiti, että viitsisin fillaroida kylille lapsen kanssa ja lähteä sen reissun jälkeen vielä saman mittaiselle lenkille koirien kanssa.

[QUOTE="mä";26238040]En tajua miksi lapsi ei voisi pyöräillä ja sä olisit koiran kanssa kävellen ?[/QUOTE]

Koska se lapsi ei jaksa. 5km suuntaansa. Joskus voi lastakin väsyttää ja sittenhän sitä tilanteessa ollaan kun lapsi kieltäytyy pyöräilemästä kesken matkan. Jätetäänkö sitten lapsi vai pyörä matkalle vai ne koirat että voi kantaa sen lapsen? Aikamoisia superlapsia vissiin olette pykänneet maailmaan, mutta mun 3v ei todellakaan jaksa eikä halua pyöräillä kovinkaan pitkää matkaa.