Rattaat vanhemmalle lapselle 3+

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vouho"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos sulla on isoja koiria, niin hommaa kärry aisoilla ja pistä yks koira kerrallaan vetämään. Saa koirat liikuntaa ja tulee ostoksetkin kevyesti kotiin :)

Meillä oli lapsena sellainen kärry, jota meidän berni veti aina välillä...

Miksi lapsi ei saa istua vaunuissa, mutta autossa ja pyörän istuimessa tai pyörän perään laitettavassa kärryssä kylläkin? Kaikissahan lapsi ISTUU?

Meidän 3-vuotias on 99cm ja 16kg, rattaat ovat Brio Race ja ihan varmasti menevät 20-kiloiseksi saakka.

Mulla ei ole autoa, joten lapsen kanssa kulkiessa mennään joko kävellen, kärryillä tai pyörällä, lapsi lastenistuimessa tarakalla. Menotapa riippuu matkasta, paikasta johon mennään ja paljonko tavaraa on mukana. Esim. pyörällä liikkuessa en voi ostaa kaupasta ruokaa kuin sen verran, mitä etukoriin mahtuu. Sarviin en uskalla ostoskasseja laittaa, satulalaukkuja ei saa laitettua lastenistuimen takia ja reppua en voi pitää, koska muuten lapsi litistyisi repun ja istuimen selkänojan väliin. Kaupassa käydään siis kärryillä, vaikka matka on aika lyhyt. Talvella en uskalla pyöräillä arvokas lasti matkassani, mennään siis kärryillä.

Jos asuu maaseudulla julkisten liikenneyhteyksien ja pyöräilykelpoisten teiden ulottumattomissa ja on pieni lapsi ja koiria ja reissutöissä käyvä mies ja palvelut suht kaukana, niin vois olla kakkosautokin paikallaan? Sit ulkoilut tietty ulkoiluna, niin lapsikin saa liikuntaa.

[QUOTE="Jjjj";26238165]Jos asuu maaseudulla julkisten liikenneyhteyksien ja pyöräilykelpoisten teiden ulottumattomissa ja on pieni lapsi ja koiria ja reissutöissä käyvä mies ja palvelut suht kaukana, niin vois olla kakkosautokin paikallaan? Sit ulkoilut tietty ulkoiluna, niin lapsikin saa liikuntaa.[/QUOTE]

Kakkosauton pitokin maksaisi aika tavalla. Jos siis se olisi vain sitä varten, että pääsisi täältä kylille kun sen saman matkan voi kuitenkin ihan kävellä ja yhdistää monta asiaa kerralla esim. sen koirien lenkityksen. Siinähän se lapsikin saa liikuntaa, vaikka ne rattaat onkin niin eihän se siellä kokoajan istu, vaan tarvittaessa. Ja itsekin saa liikuntaa, niin ei ihan plösähdä :P

Mutta kiitos niille, jotka ovat antaneet mallivaihtoehtoja, katsastelen ne kyllä.

[QUOTE="vouho";26238111]Koska se lapsi ei jaksa. 5km suuntaansa. Joskus voi lastakin väsyttää ja sittenhän sitä tilanteessa ollaan kun lapsi kieltäytyy pyöräilemästä kesken matkan. Jätetäänkö sitten lapsi vai pyörä matkalle vai ne koirat että voi kantaa sen lapsen? Aikamoisia superlapsia vissiin olette pykänneet maailmaan, mutta mun 3v ei todellakaan jaksa eikä halua pyöräillä kovinkaan pitkää matkaa.[/QUOTE]

Ei superlapsia, ihan normaaleja. :) Mutta nämä on niitä juttuja, että mihin lapsi tottuu. Meillä jäi rattaat pois tirpan ollessa himpun reilu 2 v. Sen jälkeen pyöräillyt kaikki matkat ja hyvin taittuu useampikin kilometri jo itse polkien (toki sillä on vielä apupyörät). Vastaavasti just kaverin kanssa juttelin. Sen lapsi, samanikäinen, ei osaa vielä edes polkea, kun eivät ole yksinkertaisesti pyöräilleet.

Asian ohi, mutta kunhan sanoin. :) En osaa suositella rattaita tuon ikäiselle. Musta tuntuu niin hassulta, kun kuvittelenkin esikoisen vielä johonkin rattaisiin istumaan. :D On se niissä muutaman kerran hetkosen istunut, jos/kun pikkuveikka on syystä tai toisesta rattaista pois. Mutta eipä se niissä enää viihdy ja kovin isolta se niihin kyllä vaikuttaa.

Mutta jälleen. Jokainen tavallaan.

[QUOTE="Jjjj";26238165]Jos asuu maaseudulla julkisten liikenneyhteyksien ja pyöräilykelpoisten teiden ulottumattomissa ja on pieni lapsi ja koiria ja reissutöissä käyvä mies ja palvelut suht kaukana, niin vois olla kakkosautokin paikallaan? Sit ulkoilut tietty ulkoiluna, niin lapsikin saa liikuntaa.[/QUOTE]

Kaikilla ei yksinkertaisesti ole varaa toiseen autoon, joka nielee vähintäänkin satasen-pari kuussa. Monen pitäisi ajaa korttikin, siihen menisikin sitten toista tonnia. Toiset eivät pysty ajamaan autoa tai saa ajokorttia, syystä tai toisesta. Itse olen 14-vuotiaana ollut mukana kolarissa, jossa rattijuoppo ajoi päin ystäväni isän autoa. Ystäväni kuoli, hänen isänsä halvaantui, minulta murtui molemmista jaloista sääriluut useasta paikkaa, solisluu meni poikki ja kolme kylkiluuta murtui joista yksi puhkaisi keuhkopussin. Lisäksi sain aivotärähdyksen. Olen kahdesti mennyt autokouluun, mutta lopettanut sen kesken. Pää on ajaessa rauhallinen mutta jalat alkavat täristä niin, etteivät ne pysy polkimilla.

Heh, täällä on näköjään taas superäidit (joilla tietysti on vaan superlapsia) kommentoimassa. Kuka on muuten sanonut että ap:n lapsi ei liiku yhtään vaan että se vaan nököttää rattaissa??? Olettaisin, että ap antaa lapsen myös kävellä turvallisilla tieosuuksilla, jos lapsi vaan haluaa.

Minä sanoisin, etä ap näyttää lapselleen erityisen hyvää esimerkkiä siinä, että aina ei tarvi mennä autolla, vaan että myös kävellen hoituu 10 kilometrin matkat. Kuinka moni palstan supermammoista kykenisi tähän päivittäin.

Mun kohta 4v 10kk ikäinen poikani oppi jo alle 4 vuotiaana ajamaan ilman apupyöriä, mutta edelleenkin sanoo pitempien matkojen jälkeen että pyöräily on raskasta/ pyllyyn sattuu/ jalkoja särkee. Ja pitemmällä matkalla tarkoitan 5-6 kilometrin matkoja. Ja ihan normisti liikkuva on toi meidänkin lapsi, ei t osiaankaan mikään laiskanpulskee telkkarin ääressä istuja. 10 kilometrin pyörälenkki olisi hänelle liikaa, enkä ikinä sitä häneltä voisi vaatia.

Mun kaverillani on juurikin noi rattaat, mitkä saa pyörän perään tai rattaiksi, mutta hän sanoi, että rattaina ne on hankalat työntää soratiellä. Lähtisin nyt lähinnä katsastamaan ihan suuripyöräisiä rattaita. Brio Ponyt on ainakin mun kokemuksen mukaan olleet ihan ok rattaat, mutta emmaljungan vastaavat tuntuivat silti paremmilta työntää. mitään suurta eroa noissa ei kuitenkaan ollut.

http://www.lastenturva.fi/tuote/croozer-kid-1-urheilukärry-pyöräily-juoksu-ja-kävelytoiminnolla/4044494124794/

Mun kaverilla noi ja jaksaa aina kehua :-) se kuljettaa siinä nyt 4v poikaa ja hyvin mahtuu. Kiva kun pystyy muuttamaan eri tarkotuksiin. Kaverilla kanssa 3 isoa koiraa ja asuvat maalla. Hyvin kulkee maantiellä ja soralla.

Osta halpa auto ja lapsi sinne istumaan. Kukaan ei sitä ratkaisua moralisoisi samalla tapaa kuin rattaissa istumista.

Niin totta! Rattaista täytyy lapsi vierottaa viimeistään kahden vanhana ja siirtää telkkarin ääreen tai pleikan eteen istumaan.

Meillä kaikki ovat saaneet istua rattaissa niin pitkään kun ovat halunneet. Ostin jopa tuplarattaat kun nuorin syntyi, vaikka keskimmäinen oli JO 2v 7kk!!! Ja näitä rattaita käytettiin yli vuosi! Jotkut meistä äideistä vaan tykkää hoitaa asioitaan kävellen ilman pelkoa siitä, että lapsi väsyy. Ja toki meilläkin lapsi saa kävellä niin paljon kun haluaa. Lepopaikka on silti aina mukana!

eikö arkinen hyötyliikunta ole sitä parasta liikuntaa? Nykyisin pennut istuu lähes kouluikäisiksi rattaissa, kun ne pienokaiset eivät jaksa kävellä. Olisiko syytä totutella kävelemiseen jo pienenä ja todellakin olla käyttämättä rattaita? Ehkäpä vanhemmat eivät vain malta kävellä lapsen tahtia, kun on niin paljon helpompaa työntää rattaita.

Meillä oli brion race rattaat käytössä yli 4-vuotiaaksi. Reilun kokoiset joten isompikin lapsi mahtuu istumaan, ponyt ajaa varmaan saman asian mut noissa kuomu. Mä oon varmaan äitien alinta kastia mut mä haaveilen et olisi rattaat edelleen meen 6-vuotiaan käytössä ulkomaanmatkalla. tykätään lämpimissä maissa kävellä monia kilometrejä miehen kanssa ja tutustua paikkaan jaloin, lapsi ei jaksa helteessä samaan tapaan ja harmittaa kun ei ole enää rattaita niin pääsisi kunnolla liikkumaan jaloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär;26238832:
Meillä oli brion race rattaat käytössä yli 4-vuotiaaksi. Reilun kokoiset joten isompikin lapsi mahtuu istumaan, ponyt ajaa varmaan saman asian mut noissa kuomu. Mä oon varmaan äitien alinta kastia mut mä haaveilen et olisi rattaat edelleen meen 6-vuotiaan käytössä ulkomaanmatkalla. tykätään lämpimissä maissa kävellä monia kilometrejä miehen kanssa ja tutustua paikkaan jaloin, lapsi ei jaksa helteessä samaan tapaan ja harmittaa kun ei ole enää rattaita niin pääsisi kunnolla liikkumaan jaloin.

Mä varmaan huutaisin huutiksesta jotkut halvat, jotka vois sitten matkan jälkeen laittaa eteenpäin. Meillä tosin ei ainakaan esikoinen olis enää 6 vuotiaana suostunut menemään rattaisiin.