Rauhoittavista, paniikista, pahasta olosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Carita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Carita

Vieras
Onko täällä muita ajoittain suuresta ahdistuksesta kärsiviä? Itselleni tulee silloin tällöin kai jonkinlaisia paniikkikohtauksia --> heikko olo, hikiset kädet, oksettava olo, tykyttävä sydän. Otan oireisiini opamox 15 mg. Yritän välttää lääkkeen ottoa "viimeiseen asti" ja selvitä ilman, pelottaa se, että joskus on pakko ottaa lääke että selviäisi. Oksetus on pahin oireeni, se saattaa kestää ilman lääkettä jopa puolivuorokautta ja välistä oksennan aivan oikeastikin, välillä pelkkää huonoa oloa ja yökkäilyä.

Mitä keinoja teillä on lievittää ahdistunutta ja pahaa oloa? Käytättekö rauhoittavia?

Kiitos jo etukäteeen jos joku vastaa :)

Joku terapia/pysyvämpi lääkitys yleensä tuollaisissa tiloissa on tarpeellista, ota yhteyttä johonkuhun sellaiseen lääkäriin joka nämä jutut osaa ja auttaa järkevästi. Monesti esim.työterveyslääkärit eivät näihin ole niitä parhaimpia asiantuntijoita.

Mä käytän samaa lääkettä, on ollut paniikkikohtauksia ja ahdistusta pidemmän aikaa. Mutta jokin mielialalääkitys olis paikallaan, myös sulle. Varaa aika lääkärille

Kärsin aikoinani todella pahoista paniikkikohtauksista. Pelkkä ajatus kouluun lähtemisestä aamuisin aiheutti aivan hirveän olon joka kesti ja kesti ja kesti.... Saati muut sosiaaliset tilanteet. Kouluongelmien takia aiheutui rahaongelmia jotka laukasi kanssa kohtauksen. Kävin kerran juttelemassa ja sain zoloftia. No, oli liian iso kynnys sitten mennä jatkossa puhumaan joten se jäi. Kerran päätin astella kouluun ja koulukuraattorin avulla sain asiat kuntoon. Kävin usein juttelemassa, joskus oli myös opettaja mukana. Luin Perhosia vatsassa-kirjan ja päätin ettei enään. Sain koulun loppuun ja muutin toiselle paikkakunnalle. Muuttopäivänä lopetin lääkityksen ja olen selviytynyt ihan hyvin. Opin siis kohtaamaan kohtauksen oikein, vielä niitä tulee mutta osaan hallita niitä. Vieläkin panikoin sosiaalisia tilanteita ja olen tosi ujo ja arka.

Sun aloitushan oli kuin mun suusta. Syön lisäksi Sepramia ja käyn terapiassa. Ahdistukset on lieventyneet, aluksi saatoin oksentaa monta päivää ihan jatkuvasti ja ahdistus oli kamala. Nyt menee ohi yleensä päivässä, jopa ihan muutamassa tunnissa.

Täällä taas, kiitoksia vastauksista :) Käyn terapiassa noin kerran kuukaudessa ja syön lisäksi cipralex 10 mg.

Se on hirvittävä olo kun ahdistaa ja oksettaa ja tuntuu ettei lopu koskaan, turvaton olo.

Yhteistyössä