Ravitsemusterapeutit - mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lehdet ovat täynnä sellaisia 'ravitsemusterapeutti listaa' -artikkeleita. Tämä perustuu siihen, että ravitsemusterapeutit ovat usein ammatinharjoittajia (yrittäjiä) ja markkinoivat palveluitaan somepostauksilla ja tuputtamalla juttujaan toimittajille. Toimittajat tietenkin ottavat mieluusti helpot jutut vastaan, kun ei tarvitse kuin kirjoittaa puhtaaksi toisen lausumat tai sähköpostilla lähettämät tiedot uusimmasta supermarjasta, joka parantaa syöpää vielä paremmin kuin se edellinen supermarja. Toimittaja tekee päivän työn vartissa samalla, kun valmistelee omaa somepostaustaan terassilla.

Mutta tarvitaanko näitä ravitsemusterapeutteja oikeasti mihinkään ainakaan tässä määrin? Itse kävin kerran ravitsemusterapeutilla ja siellä käytiin läpi mitä syön ja mitä pitäisi syödä. Ihan ok, mutta ihan sitä samaa juttua mitä tulee vastaan joka paikassa muutenkin. Lehdissä, kirjoissa, blogeissa, lääkärillä, kaksplussan keskusteluissa. Syö oliiviöljyä, vältä punaista lihaa, huolehdi proteiinin ja kasvisten saamisesta.

Turhiahan ne ovat koska ihminen kuitenkin syö juuri sitä mitä haluaa syödä.

Just tossa viikonloppuna huvittuneena seurasin ku nuorin lapseni annosteli koiransa aamupalaan öljyjä mutta jätti itse kokonaan aamiaisen väliin.

Koska tällainen ammattiryhmä on luotu? Voisin kuvitella, että ravitsemusterapeutteja olisi tarvittu esim. neuvolajärjestelmän alussa opastamaan uusia äitejä. Tai Pohjois-Karjalaprojektin aikana. Mutta tuntuu, ettei näitä ollut vielä silloin, kun itse olin lapsi.

Luin Prismassa jaettavasta Yhteishyvä-lehdestä ravintoterapia-jutun ja ostin sen innoittamana kesäkurpitsan.
Muutin viime kesänä radikaalisti ruokavalioni ja voin erittäin hyvin. Illalla teki mieli suklaata, mutta pääsin yli mieliteostani enkä lähtenyt sitä ostamaan.
Ylen aamussa puhuttiin uutisesta, että Amerikassa hampurilaisketjujen roskaruoka ei enää mene hyvin kaupaksi.
Rahavartin raati pohti mistä ilmiö johtuu.

Yhteistyössä