RD ja maidon lypsäminen ennen synnytystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Ajattelin kysellä, onko kellään kokemusta maidon lypsämisestä ennen synnytystä?
Itse en ollut aikaisemmin asiasta kuullut, kun nyt käydessä synnytysvalmennuksessa. RD äitien olisi kuulemma hyvä lypsää maitoa varastoon jo ennen vauvan syntymää, jotta jos vauvalle pitää antaa heti synnyttyä lisämaitoa, niin saisi hän oman äidin maitoa.
Neuvolassakaan ei ole terkka asiasta maininnut ja seuraava neuvola vasta viikon päästä, joten olisi kiva kuulla kokemuksia.
Kätilö antoi ohjeen, ettei ennen rv 36 kannata lypsää, mutta itsellä jo täynnä viikot. Ainut haitta kuulemma voi olla synnytyksen käynnistyminen, mutta se ei varsinaisesti haittaisi, koska vauvaa veikattu reilun kokoiseksi.
Onko kellään lypsäminen edistänyt synnytyksen käynnistymistä?

Minä olen päinvastoin kuullut ettei maitoa pitäisi koskaan lypsää ennen synnytystä, vaan se esimaito pitää säästää vauvalle tuoreena. En sitten tiedä tarkemmin enkä ole sairastanut raskausdiabetestä.

Niin itsekkin olen kuullut aijemmin.. Mutta kätilö selitti asiaa niin, että niin pitkään kun on istukkahormoonia äidin verssä maito on aina ns.ternimaitoa.. Joten vauva saa silti ensimaitoa vaikka äiti olisi lypsänyt raskausaikana jo maitoa..

Yhteistyössä