Refluksia vai normaalia kuukauden ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Meillä vauva nyt 4vkoa. Alusta asti pulautellut melko herkästi, kuitenkin ihan normaaleja määriä, ei siis kaaripulautuksia. Nyt viimeaikoina olen kiinnittänyt huomiota vauvan runsaaseen nieleskelyyn ruuan jälkeen. Toisinaan kuulee, miten suuhun nousee nestettä, jonka vauva sitten nielee takaisin. Nieleskelyä voi kestää pitkäänkin ruokailun jälkeen. Syödessään vauva röhisee, kuulostaa limaiselta. Monesti puklaakin syötyään pienen määrän limaista puklua. Syönnin jälkeen ei viihdy kuin pystyasennossa, on melko tyytymätön. Äheltää, huitoo käsillään ja välillä jännittää itseään kaarelle. Vaihtelevasti saan röyhtäytettyä, nykyään ehkä hieman paremmin kuin alussa.

Yöt nukkuu melko hyvin. Nukahtaa rinnalle syötyään, mutta sänkyyn laitettaessa herää äheltämään ja nieleskelemään. Öisin ei kyllä yleensä röyhtäise, joten voi kai ilmakin vatsassa kiertää.. Itkua ei tähän liity. Nyt eilen illalla syönnin jälkeen oli normaalia tyytymättömämpi. Sai huutokohtauksia, joiden aikana veti itseään kaarelle. Tätä kesti kolmisen tuntia. Oli ennen tuota saanut ruuan pullosta, omaa maitoani ja korviketta sekaisin. Hotki kyllä satsin aikamoista vauhtia, hotkii myös rinnalla kovasti.

Nyt olen alkanut miettiä, johtuuko oireilu refluksista vai onko ns. normaalia, ruuansulatuskanavan kypsymättömyydestä johtuvaa oireilua? Syö tosiaan hotkimalla ja kerralla n.130ml, enemmänkin vetäisi jos antaisi.

Kokemuksia/neuvoja kellään?

Niin kauan kun lapsi nukkuu yöllä edes kohtalaisesti, en huolisi, mutta siten kun heräilyjen määrä kipuaa lähellä kahtakymmentä per yö, voi miettiä jotain apuja.

Meillä tyttö on vieläkin melkoinen äheltäjä kun syö, ikää siis 3kk+. Syö ja itkaisee, syö ja itkaisee, tuntuu, että hotkii ja ilmaa menee. Pienempänä söi rauhallisemmin, mutta sitten ähisi kovaäänisesti läpi yönkin. Pitänyt aina röyhtäyttää todella hyvin. Silti ollut aina erittäin tyytyväinen lapsi ja muuten ei ole itkenyt turhia. Syöminen on aina vain äheltämistä.

Tyttö ja esikoispoika ovat kummatkin olleet sellaisia, että ruokailun jälkeen maito noussut suuhun ja sitä on sitten nieleskelty todella pahan ilmeen kera takaisin masuun.

Elikkäs kuullostaa aika tavalliselta.

Meillä alkoi täsmälleen samat oireet 2 viikon iässä, kysyinkin neuvoja täältä ja käytettiin lapsi lastenlääkärillä. Tuomio oli koliikki ja kehittymätön mahaportti, jonka vuoksi maito nousee takaisin kurkkuun (siis puklu). Meillä poika nielee sen kyllä yleensä takaisin ja sen jälkeen itkee ankarasti. Yöt nukkuu hyvin vaikka äheltää myös. Nyt poika on kohta 2 kk, edelleen samoja oireita, mutta ilmeisesti asiasta kannattaa huolestua vasta jos oireet pahenee tai ne ei mene 3-4 kk iässä itsellään ohi/ lievene.

Apteekista hain itse maidonsakeuttajaa, sitä voi kokeilla jos muutenkin syötät pullosta. Rintaruokinnan kanssa se menee vähän hankalaksi kyllä, kun pitäisi aina lypsää. Maidonsakeuttaja tekee maidosta paksumpaa, jolloin se ei nouse yhtä helposti ylös. Myydään sitten "tiskin takaata", ei ole hyllyssä :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti-i;27200491:
Meillä alkoi täsmälleen samat oireet 2 viikon iässä, kysyinkin neuvoja täältä ja käytettiin lapsi lastenlääkärillä. Tuomio oli koliikki ja kehittymätön mahaportti, jonka vuoksi maito nousee takaisin kurkkuun (siis puklu). Meillä poika nielee sen kyllä yleensä takaisin ja sen jälkeen itkee ankarasti. Yöt nukkuu hyvin vaikka äheltää myös. Nyt poika on kohta 2 kk, edelleen samoja oireita, mutta ilmeisesti asiasta kannattaa huolestua vasta jos oireet pahenee tai ne ei mene 3-4 kk iässä itsellään ohi/ lievene.

Apteekista hain itse maidonsakeuttajaa, sitä voi kokeilla jos muutenkin syötät pullosta. Rintaruokinnan kanssa se menee vähän hankalaksi kyllä, kun pitäisi aina lypsää. Maidonsakeuttaja tekee maidosta paksumpaa, jolloin se ei nouse yhtä helposti ylös. Myydään sitten "tiskin takaata", ei ole hyllyssä :)

Onko teillä tuosta sakeuttajasta ollut apua? Olen nyt muutaman kerran antanut pullosta puolet omaa ja puolet Nutrilon omneota, sillä haussa olisi vauvalle sopiva korvike. Nan aiheutti meillä rajua oksentamista, siksi kokeilen nyt varovaisemmin tätä korviketta. Luin, että omneon pitäisi olla paksumpaa ja siten pysyä paremmin sisällä, mutta en ainakaan näin sekoitettuna omaan maitoon ole vaikutusta huomannut...

Mainitsen vielä, että maitoa tulee kovin runsaasti ja lapsi tuntuu nielevän paljon ilmaa samalla. Voisiko oireet johtua ihan siitä?

Meillä samaa, voi todellakin johtua siitäkin. Meillä nuo sakeuttajat jäi kunnolla testaamatta, kun meni liian hankalaksi pumpata ensin kaikki maito, mulla kun ei pumppaamalla välttämättä tule yhtään. Mutta ei tuo paketti paljon maksanut, olisko ollut alle 5 euroa, että kannattaa sitä kokeilla.

Kannattaa syöttää niin että vauva on vähän pystyasennossa tai sitten makaa sun vieressä, kuulemma auttaa jos on ns. suihkutissit. Ja syöttää kaksi kertaa putkeen samasta rinnasta. Ja röyhtäyttää monta kertaa syömisen välissäkin. :) ja kun vauva hotkii niin itse välillä irroitan vauvan otteen, että nieleskelis rauhassa välissä, tosin ei kannata pitää liian pitkää taukoa ettei vauva hermostu, ainakin meillä hotkitaan sitten kahta kauheammin. Oikeastaan pyrin siihen että tarjoan tissiä aina ennen huutavaa nälkää, pienestäkin kitinästä, silloin vauva syö rauhallisemmin kun ei tunne olevansa kuoleman nälkäinen...