Rehellisesti; kuinka moni on imettänyt ja yhtäaikaa laihduttanut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä laihduin, en LAIHDUTTANUT... Söin ihan oikeasti kuin hevonen ja silti paino vaan tippui ja tippui! Maitoa tuli ihan tolkuttomasti. Kyllä minäkin olen kuullut ettei imetyksen aikana saisi laihduttaa mutta en minä sille laihtumiselle ihan oikeasti voinut mitään... Söin kaksi lämmintä ateriaa päivässä plus lukemattomat määrät välipaloja ja herkkuja. Sai vetää rahkoja, jäätelöä ja karkkia niin paljon kuin napa vaan antoi periksi ja ei näkynyt missään! :D

Niin ja imetin lasta 1 v7 kk ikään asti. Paino laski enimmäkseen ensimmäisen puolen vuoden aikana kunnes jäi sitten muutamaan kiloon enemmän mitä painoin ennen raskautta (ja olen normaalipainoinen, n. 55 kg). Sitten kun lapsi selvästi alkoi loppukuukausina vähentää imemistään ehti paino noustakin kahdella kilolla - en osannut lopettaa tuota mässäilyä vaikka kulutuskin väheni. Nyt kun olen muutaman kuukauden ollut imettämättä olen korjannut ruokavalioni terveelliseempään, jättänyt nuo ylimääräiset herkut ja paljon muutakin pois. Koetan nyt saada nuo viimeisetkin raskauskilot pois ja kiinteyttää ja kuntoilla normaaleihin mittoihini. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28316131:
Ehkäpä se ohje olla laihduttamatta on juuri siksi että imetys on kuluttavaa muutenkin.

Jotenkin niin tätä päivää nähdä imetyksessä laihdutusmahdollisuus, ja musta aika vastenmielistä.

Ainakin tästä keskustelusta voisi, päätellä, että suurinosa laihtuu vaikka yrittää syödä mahdollisimman paljon.

En mä ainakaan pelkää laihtumista hysteerisesti, koska mun mielestä se on hyvin luonnollista: ensin, elimistö kerää vararavintoa ja sitten, käyttää sitä. Luonnossakin eläimet keräävät vararavintoa ennen tilanteita, joissa sitä sitten tarvitaan.

Imetysaikana laihduttamista (varsinkin rajut dieetit joissa keho menee ketoosiin) ei suositella juuri siksi, että kuona-aineet ja esim. raskasmetallit lähtevät liikkeelle ja siirtyvät maitoon. Ruokavalion järkeistäminen ja liikunnan lisääminen ovat ihan ok imetysaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28316106:
En laihduttanut. Ei olisi tullut mieleenkään.
Paino silti laski jonkin verran.
Ihme kiire joillain...

En ole laihduttamassa, mutta ihan uteliaisuuttani kyselen kun haluan äkkiä itsekin päästä kiloista eroon. Eikä mulla pari kiloa haittaisi edes, mutta kun niitä on parikymmentä raskauskilojen lähtemisen jälkeenkin ylimääräistä, niin haluaisin jo alkaa tehdä asialle jotain.

Eikös ketoosi ole se tila, jossa elämistön kuona-aineet lähtevät liikkeelle. Siihen tilaanhan pääsee/joutuu jos syö liian vähän, joka on sitten vaikka naisella sellainen alle 1000 kcal vuorokaudessa. Elimistö puhdistaa itseään. Tälläinen tila olisi varmasti vähän haitallinen imetyksessä, mutta tuskinpa ketään äiti laihtuessaan itseään ketoosiin asti saa, jos syö ihan normaalisti. Kyllä se lapsi kuitenkin saa kaiken tarvittavan äidin ruoasta, jos äiti syö liian vähän ja laihtuu, niin se on äidiltä vaan pois, kun äiti laihtuu.

Vai onkohan jossain jotain tietoa, miten helposti ketoositila tulee, kun imettää?

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28316106:
Ihme kiire joillain...

Mun oli tarkoitus laihduttaa normaalipainoon ennen toisen lapsen hankkimista, mutta tulin vahingossa raskaaksi - ylipainoisena. Mulla iso riski sairastua diabetekseen jo ihan perimän puolesta, ja ylipaino ja viimisimmässä raskaudessa tullut ärhäkkä raskausibates nostaa sitä entisestään, ja todellakin koen että mun olisi kiire saada paino putoamaan! Mulla vaan ei imetysaikana paino tunnu putoavan ollenkaan perusterveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla, edellisen raskaudenkin jälkeen paino lähti putoamaan vasta pian sen jälkeen kun lopetin imetyksen :( Mitään varsinaista dieettiä en ala imetysaikana pitämään, ettei vauvan tarvitse imeä musta niitä myrkkyjä.

Googlella löytyy mm. tällaista tietoa:

Yleisesti suositellaan, ettei pienen vauvan imettävä äiti laihduttaisi nopeasti tai paljon. Suositus perustuu siihen, että voimakas laihdutus voi vähentää maidon tuotantoa ja toisaalta laihduttaessa rasvakudokseen kertyneet ympäristömyrkyt voivat erittyä maitoon. Toisia imetys laihduttaa ja kilot karisevat nopeaankin tahtiin raskautta edeltäneeseen painoon. Tästä painonlaskusta ei tarvitse olla huolissaan, sillä se on luonnollinen tapa palata raskautta edeltäneisiin lukemiin.

Imetin esikoistani yhteensä 1v4kk. Täysimetyksellä mentiin sen puoli vuotta. Mulla tippui paino 12kg ekojen parin-kolmen kuukauden aikana, vaikka söin tosi paljon (r-kiloja oli 17), mutta sitten se alkoi nousta. Keräsin noin 6kg painoa takaisin ekan vuoden aikana. Koitin jossain vaiheessa vähentää hiilareita, mutta maito väheni samaa tahtia, joten palasin normaaliin ruokavalioon ja laihdutin sitten vasta imetyksen loputtua noin 8kg. Ehdin melkein lähtöpainooni, kun tulin uudestaan raskaaksi. Saa nähdä miten käy tälläkertaa, mutta ainakaan en tuudittaudu tuohon jokapaikassa toitotettuun "Imetys kyllä sitten karistaa kilot" -mantraan. Ja paskat!

Eikös ne muutamat ylimääräiset raskauskilot tule naiselle nimenomaan imetystä varten? Mun mielestä on luonnollista, että elimistö käyttää niitä vararavintona, jotta maito riittää..

Niin nimenomaan se on luonnollista, mutta DDT, PCB jne eivät ole. Ja koska niitä jokaisen kudoksista löytyy, olisi hyvä rajoittaa tuota luonnollista prosessia ja tosiaan antaa painon pudota vasta imetyksen päätyttyä, jos suinkin mahdollista.

JOS minä en ala tarkkailla nyt syömisiäni,olen puolen vuoden päästä satakiloinen! :O
paino nousee viikottain 1-2 kiloa,vaikka imetän!

Ennen raskautta painoin reilun 60 kiloa,nyt lähemmäs 80 kiloa,ja nousee nousee koko ajan...Herkkuja menee mutta liikunkin tosi paljon :O

Nyt kun mietin sitä tilannetta kun ensimmäisen lapseni sain niin taisin laihduttaa, vaikka itselleni perustelin että liikun terveesti ja syön. Painoin 63 kg kun tulin synnäriltä ja vuoden kuluttua, kun imetys loppui 45,5 kg. Maitoa riitti koko ajan tosi hyvin. Join paljon ja söin pieniä annoksia säännöllisesti. Liikuin vaunuja työnnellen yhdestä kolmeenkin tuntia päivässä ja lisäksi kävin salilla kolmesti viikossa ja aerobicissä pari kertaa viikossa. Jonkinlainen syömishäiriö varmaan, mutta toisen lapsen jälkeen korjaantui, kun ei ollut aikaa enää kahden kanssa harjoitella niin paljon ja toinen lapsi sattui olemaan koliikkivauva, niin ei olisi jaksanutkaan.

Kolme raskautta menny mulla aikalailla samalla kaavalla.. Ekat n. puolivuotta saa syödä hirveet määrät et maitomäärä pysyy hyvänä (olen myös luovuttanut), tuona aikana paino laskenu parin kilon päähän lähtöpainosta. Seuraavan n. Vuoden imetyksen aikana saanu syödä normaalisti eikä vaikuttanu enään maidon määrään erityisesti. Kun järkevästi syönyt, ei liikaa herkkuja ja normaalia ruokaa, on paino hiljakseen tippunut, niin että muutaman kilon alle lähtöpainoon on joka kerta mennyt. Kunnes taas raskautunut. Ei oo tarvinnut laihdutella, mutta toki muuten on aina pyritty syömään terveellisesti ja liikkumaan, ihan lasten ja oman mielenterveydenkin takia.

[QUOTE="mei";28319767]JOS minä en ala tarkkailla nyt syömisiäni,olen puolen vuoden päästä satakiloinen! :O
paino nousee viikottain 1-2 kiloa,vaikka imetän!

Ennen raskautta painoin reilun 60 kiloa,nyt lähemmäs 80 kiloa,ja nousee nousee koko ajan...Herkkuja menee mutta liikunkin tosi paljon :O[/QUOTE]

Mulla vähän sama tilanne, synnytyksen jälkeen painoin lähelle 80kiloa, imetys ei laihduttanut ollenkaan, paino pysyi samoissa ja välillä jopa yritti vähän noustakin. Mulla on paino lähtenyt molempien lapsien kohdalla laskuun vasta imetyksen lopetettuani. En ole edes yrittänyt laihduttaa, vaan ajattelin että vauvan takia on syötävä terveellisesti ja riittävästi (ei niinkuin hevonen kuitenkaan!! Sillä tavalla minä olisin lihonut vaikka ja kuinka imetysaikana). Voiskohan hormonitoiminta vaikuttaa siihen miksi joku laihtuu imetysaikana ja joku toinen ei?

Oli miten oli, ajattelen että lapsen ravinto ja hyvinvointi imetysaikana on tärkeämpää kuin oma vaa'an lukemani.

Nyt on 3kk kulunut imetyksen lopettamisesta ja olen taas normaalipainoa lähellä, enää 3 kiloa jäljellä :)

Yhteistyössä