Rehellisyydestä... gallupin tynkää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuvitellaan tilanne:
Teet postimyyntitilauksen. Tilaus saapuu postiin postiennakolla. Ennakkosumma on oikein eli se minkä verran olitkin varautunut maksamaan tilaamistasi tuotteista.
Avaat paketin kotona. Paketista paljastuu tilaamiesi tuotteiden lisäksi tuote, jota et ole tilannut. Kyseessä ei ole mikään tilaajalahja tms. Tarkistat lähetyslistan; siinä ei ole mainintaa laatikosta löytyneestä tuotteesta. Eli kukaan ei varmastikaan tiedä että tuote on tullut mitä ilmeisimmin vahingossa sinun lähetykseesi. Tuote olisi kuitenkin sinun tai jonkun perheen jäsenesi mieleinen.
Miten toimit?
A) Pidät tuotteen itselläsi, eihän sitä kukaan kaipaa.
B) Otat yhteyttä firmaan josta tilauksen teit ja ilmoitat palauttavasi tuotteen, koska se ei ole sinun tilaukseesi kuuluva tuote. Teet tämän riippumatta siitä minkä arvoinen tuote on.
C) Pidät tuotteen jos se hinnaltaan alle 10 euroa. Muuten palautat.

Taustalla on kuulemani keskustelu rehellisyydestä ja sen palkitsemisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuvitellaan tilanne:
Teet postimyyntitilauksen. Tilaus saapuu postiin postiennakolla. Ennakkosumma on oikein eli se minkä verran olitkin varautunut maksamaan tilaamistasi tuotteista.
Avaat paketin kotona. Paketista paljastuu tilaamiesi tuotteiden lisäksi tuote, jota et ole tilannut. Kyseessä ei ole mikään tilaajalahja tms. Tarkistat lähetyslistan; siinä ei ole mainintaa laatikosta löytyneestä tuotteesta. Eli kukaan ei varmastikaan tiedä että tuote on tullut mitä ilmeisimmin vahingossa sinun lähetykseesi. Tuote olisi kuitenkin sinun tai jonkun perheen jäsenesi mieleinen.
Miten toimit?
A) Pidät tuotteen itselläsi, eihän sitä kukaan kaipaa.
B) Otat yhteyttä firmaan josta tilauksen teit ja ilmoitat palauttavasi tuotteen, koska se ei ole sinun tilaukseesi kuuluva tuote. Teet tämän riippumatta siitä minkä arvoinen tuote on.
C) Pidät tuotteen jos se hinnaltaan alle 10 euroa. Muuten palautat.

Taustalla on kuulemani keskustelu rehellisyydestä ja sen palkitsemisesta.

aurinkolasihymiön kohdalla on tietty vaihto b

No kyllä mä pitäisin tuotteen. Niiden moka, ja itse en viittis alkaa sitä takas lähetteleen, tuskin sitä tosiaan kukaan kaipaa, jos ei missään mitään merkintääkään koko tuotteesta ole.

Monessa asiassa olen todella rehellinen, mutta tämmösessä asiassa (kun ei kyse ole kenenkään henk.koht omaisuudesta eikä siitä aiheudu kellekään henkilökohtaista harmia) rehellisyys lipsuis... :whistle:

valitsen B:n. Rehellisyys maan perii!

Esimerkkinä, asumme kerrostalossa, naapurimme on meille vieras.
Naapurilla oli unohtunut avaimet eilen oveen ja ajattelin ottaa ne talteen
siltä varalta, ettei niitä kukaan oikeasti varasta tai mene luvatta hänen asuntoonsa sisälle.
Laitoin lapun oveen, "Moi! Otin avaimesi talteen, kun olivat ilmeisesti unohtuneet oveesi? Löydät ne meiltä naapuristasi, nimi + osoite". Asunnossa oli valot päällä, mutta kukaan ei kuullut kun soitin kelloa ja koputinkin. Siksi päätin toimia näin. No, myöhemmin kävin vielä koputtamassa uudelleen ja naapuri avasi oven. Hän oli ollut kuulokkeet korvilla, eikä näin ollen ollut kuullut koputustani. Ojensin avaimet ja naapuri tuumasi, että: Mukava nähdä, että on vielä rehellisiäkin ihmisiä! Olin tehnyt päivän hyvän työn ja iloinen siitä, että sain jonkun muunkin onnelliseksi!

Alkuperäinen kirjoittaja .:

siltä varalta, ettei niitä kukaan oikeasti varasta tai mene luvatta hänen asuntoonsa sisälle.
Laitoin lapun oveen, "Moi! Otin avaimesi talteen, kun olivat ilmeisesti unohtuneet oveesi? Löydät ne meiltä naapuristasi, nimi + osoite". Asunnossa oli valot päällä, mutta kukaan ei kuullut kun soitin kelloa ja koputinkin. Siksi päätin toimia näin. No, myöhemmin kävin vielä koputtamassa uudelleen ja naapuri avasi oven. Hän oli ollut kuulokkeet korvilla, eikä näin ollen ollut kuullut koputustani. Ojensin avaimet ja naapuri tuumasi, että: Mukava nähdä, että on vielä rehellisiäkin ihmisiä! Olin tehnyt päivän hyvän työn ja iloinen siitä, että sain jonkun muunkin onnelliseksi!

No tämä nyt on aivan eri asia kuin tuo, mitä ap kyseli!

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
No kyllä mä pitäisin tuotteen. Niiden moka, ja itse en viittis alkaa sitä takas lähetteleen, tuskin sitä tosiaan kukaan kaipaa, jos ei missään mitään merkintääkään koko tuotteesta ole.

Monessa asiassa olen todella rehellinen, mutta tämmösessä asiassa (kun ei kyse ole kenenkään henk.koht omaisuudesta eikä siitä aiheudu kellekään henkilökohtaista harmia) rehellisyys lipsuis... :whistle:

entäpä jos tuote olisi arvokas? tuote kenties puuttuukin toisen asiakkaan tilauksesta ja tilauksen kerännyt henkilö joutuu korvaamaan puuttuvan tuotteen palkastaan tms.
muuttuisiko mielipiteesi asiasta?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Niin on, mutta rehellinen olin tässäkin ollut, niin kuin oisin ap:n tapauksessakin!

C, sehän ois vaan jonkun tilaajalahjan arvonen ja palautuskustannukset melkein saman kuin se mitä se tuote on tod.näk. silloin kyseisessä myymälässä sisäänostettuna maksanut.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

periaate on kuitenkin oikein eli rehellisyys maan perii.

Mä varmaan ajattelisin että se on joku ylimääräinen kaupanpäällinen (kun semmosia joskus tulee, tosin on aina jossain paperin kulmassa lukenutkin siitä ) jos ei oo kovin arvokas, ja silloin pitäisin. Arvokkaasta varmasti rupeaisin kyselemään. Eli oisko se sit se vaihtoehto C.

mulla tuli kerran anttilasta kaksi täysin samanlaista pakettia. arvoltaan yli 50e. lähetin toisen takaisin, eikä pidetystä paketista tarvinnut maksaa mitään, kun luulivat lähettäneensä vain yhden... kiero?

B sillä olen itse palauttanut vastaavassa tilanteessa tuotteen postimyyntiin. Tuote oli muistaakseni 60 euron hintaluokkaa. Soitin asiakaspalveluun ja selitin tilanteen. Sain lähettää asiakaspalautuksena ko. tuotteen takaisin. Eli mulle ei tullut edes kustannuksia tuosta palautuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

entäpä jos tuote olisi arvokas? tuote kenties puuttuukin toisen asiakkaan tilauksesta ja tilauksen kerännyt henkilö joutuu korvaamaan puuttuvan tuotteen palkastaan tms.
muuttuisiko mielipiteesi asiasta?

No en usko että se olisi ratkaisu tähän, vaikka tuotteen palauttaisin. Sen asiakkaan, keneltä tuote puuttuisi, pitäisi selvittää asia yhtiön kanssa ja vaatia uusi tuote. Multa on kerran lähetyksestä puuttunut tilaamani tuote, otin yhteyttä firmaan ja sain heti uuden tuotteen tilalle. Jos tilaamani tuote olikin alunperin eksynyt jonkun muun pakettiin, niin tuskimpa se väärän tuotteen saanut henkilö sitä siinä ajassa olisi palauttanut kuitenkaan, ja sitä samaa tuotetta minulle toimitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Minä soittaisin asiakaspalveluun ja kertoisin tuotteesta. Mun mottoni on että Aina joku näkee ja Aina joku tietää. Ja rehellisyys on aina kaiken a ja o.

näinpä. sitä paitsi itsellä ainakin omatunto pistäis hanttiin sen verran paljon, että mielenrauhan vuoksi olisi pakko palauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
B sillä olen itse palauttanut vastaavassa tilanteessa tuotteen postimyyntiin. Tuote oli muistaakseni 60 euron hintaluokkaa. Soitin asiakaspalveluun ja selitin tilanteen. Sain lähettää asiakaspalautuksena ko. tuotteen takaisin. Eli mulle ei tullut edes kustannuksia tuosta palautuksesta.

Mun tapauksessa paketti tuli muistaakseni perjantaina ja maanantaina se laitoin menemään takaisin (siis sen ylimääräisen tuotteen)
Viittaan tällä tuohon Gekkoliskon kommenttiin.Eli missä ajassa tuota olisi ehditty palauttaa takaisin ja sit lähettää toisaalta puuttuvan tuotteen tilaajalle uusi.

Yhteistyössä