Reilu 1-vuotias kakkaa usein, löysää ja kamalan hajuista, mikä on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
** Kakkavaroitus, älä lue pidemmälle jos nämä ärsyttää! **

Ikää 1v 3kk. Jo pidemmän aikaa kakka on ollut löysää, tai liekkö missään vaiheessa edes "kiinteytynyt", haisee pahalle ja nyt viime päivinä sitä on tullut monta kertaa päivässä, esim. tänään neljä kertaa. Vauvana oli koliikki ja silloin katsottiin verikokeella allergioita, ei löytynyt mitään (mutta oliko tämä edes kuinka luotettava testaus?). Kokeilin maidottoman ruokavalion kahteen otteeseen ja munattoman kerran. On todettu atooppinen iho, eli ihossa on kuivia, punaisia länttejä, alkuun oli vain jaloissa, sitten levinnyt muuallekin. Välillä pylly punoittaa. On ollut aina vähän itkuinen tapaus, mutta yleensä itkun syy on löydettävissä, kuten nälkä, väsymys jne. On myös melko temperamenttinen tapaus.. Imetän vielä kerran päivässä. Syö hienosti.

Neuvolan kanta on jokseenkin linjaa: rasvaa, rasvaa, rasvaa jne. Ajattelin nyt kuitenkin vielä huomenna soittaa ja kysyä, eikö voitaisi tehdä mitään. Kai tässä on jo aihetta?!

Kuulostaisi kovasti joltain allergialta. Miten munaton ja maidoton kuuri vaikuttivat?

Meillä esikoinen oli moniallergikko, allergiat alkoi 3kk iässä juurikin löysällä kakalla, jota tuli usein ja paljon. Melko imelän hajuista oli. Poika oli myös melko itkuinen, varsinkin allergioiden alussa herättiin öisin itkemään, selkeitä vatsanväänteitä pojalla ei kuitenkaan ollut. Me käytiin yksityisellä lääkärillä prick-testeissä, joista osottui ensiksi kananmuna- ja maitoallergiat. Loput selvisi altistuksella joko kotona tai lääkärissä. Myös atopiaa pojalla on, enemmän kuitenkin painottui tuohon allergia-aikaan.

Kuinka kauan maidoton ja munaton dietti on ollu kokeilussa? Suolistoperäiseen allergiaan ei ihan heti dietti vaikuta, kuukausi kannattaa melkein kokeilla ennen kuin voi todella huomata eron. Meillä maitoallergikolla kakka oli savimaista ja sitä oli 8kuisella n. 10 vaippaa päivässä ja lapsi huusi yötä päivää. Jos teillä on vakuutus, niin kannattaa mennä yksityiselle allergiatesteihin.

Kuolaako paljon? Meillä ainakin hampaiden tulon yhteydessä oli maha aina ihan sekaisin ja oletin että johtui runsaasta kuolaamisesta.
Allergiatestit kannattaisi nyt uusia. Tuossa iässä niissä yleensä jo jotain näkyykin. Tosin on allergisia, joilla ei vielä aikuisenakaan verikokeissa allergiat näy.

Meillä 1v. 4 kk oireili juuri noin, lisäksi heräili öisin monta kertaa itkemään. Altistuksissa löytyi kotimaisten viljojen- sekä maitoallergia.

Minäkin olin imetyksen aikana maidottomalla ja kananmunattomalla, mutta viljatonta ei kukaan osannut ehdottaa, enkä itsekään sitä tajunnut, kun ei ollut kokemusta asiasta.

Minusta tuo kyllä kuulostaa allergialta. Mitä jos kokeilisit vaikka 1-2 vk olla syöttämättä lapselle kotimaisia viljoja, ja katsoa mitä tapahtuu?

Meillä käy maidon sijasta Nutrilon soija-korvike ja lisäksi kaupan soija-ja riisimaidot. Kotimaisten viljojen sijasta käytetään riisiä, maissia, hirssiä, tattaria ja quinoaa.

Maidottomalla olin muistaakseni ensin 2 viikkoa ja sitten 3 viikkoa ja munattomalla muistaakseni 3 viikkoa. Ei huomattu vaikutusta..

Haisee siis tosi pahalle. En ole itse hajuille herkkä, mutta nämä kakan hajut pistää melkein yökkimään :(

Kyllä nyt kuolaa jonkinverran, luulen että poskihampaita olisi tulossa. Ikenetkin näyttäisi olevan turvoksissa. Mutta luulen, että tämä on jotain muuta, kuin pelkästään hampaisiin liittyvää. Tai en tiedä.. Yöt nukkuu hyvin. Yleensä heräilemättä. Silloin tällöin herää itkeskelemään, n. kerran yössä. Vähän kuin unissaan itkisi?!

On meillä vakuutus, pitää varmaan viedä yksityiselle, jos ei neuvola rupea millekään. Jotenkin ahdistavaa, olen pääni miettinyt puhki tämän lapsen ensimmäisen vuoden aikana, tuntuu ettei tässä muuta ole tehnytkään :'( Vaikkei tämä nyt niin vakava juttu olekaan, toivottavasti. On sairaampiakin lapsia..

Meillä on samanlainen tilanne.
poika on 1v2kk, ja tänäänkin on vaihdettu kuusi kertaa kakkavaippa! Sellaista löysähköä ja takertuvaa kakkaa. Poika on tosi huono syömään, maitoa vaan vetäisi mielin määrin, mutta yritän antaa mieluummin vettä, ettei maito vie ruokahalua.

Nyt olen ajatellut soittaa neuvolaan, kun joku tässä nyt mättää, kun lapsi ei syö, ja silti kakkaa älyttömät määrät.

Kurjaa, jadal, kun teilläkin.. Jospa selviää syy!

Meillä poika on pikkunen ja hoikka. Oli huonoa syönti, mutta sitten kun lopetin imetyksen tuohon yhteen kertaan, on ruvennut ruoka maistumaan aivan erilailla. Syö toisinaan isompia annoksia mitä minä! :o Mutta ei taida oikein imeytyä/tarttua, kun on niin kirppu..

Meillä 1veellä oli jatkuva löysä vatsa... meinattiin että johtuu maidosta, munasta tms. Ei mistään löytynyt syytä. Kunnes, tadaa, korvatulehdus! Oletteko ne tarkastaneet? Se voi myös laittaa mahan sekaisin.

Ei ole nyt katsottu korvia, en ole osannut epäilläkään! Kun ei mitenkään hankaa tms.

Ja olen lisännyt öljyä iltapuuroon, sillon tällöin muistaessani. Kokeilen jättää sen pois.

Kiitos näistä, oikeasti! :)

Meillä aivan samat oireet ja maitoallergia löytyi. Myös atooppinen iho on neidillä. Muistaakseni se pari viikkoa ei riittänyt kakan normalisoitumiseen, vaan kesti lähes kuukauden päivät. Nyt on ihanaa kiinteää pötkylää :D

Ei ole nyt katsottu korvia, en ole osannut epäilläkään! Kun ei mitenkään hankaa tms.

Ja olen lisännyt öljyä iltapuuroon, sillon tällöin muistaessani. Kokeilen jättää sen pois.

Oljyä? Sillähän hoidetaan ummetusta... mut söisitkö itse puuroa, jossa on öljyä? Laitapa sen tilalle (Juustoportilta saa nyt, ei tarvitse hakea Ruotsista enää) luomuvoita! Loppuu ihmeesti mahavaivat,mut täytyyhänse puurokin olla luomua, muuten vaivat vaan pahenee... Korrenvahvistaja ja glyfosaattijäämät viljassa ovat syynä ja niitähän just noissa kotimaisissa viljoissa käytetään aina, muissa paitsi luomuissa. Maitotuotteissa niiden jäämien lisäksi on vielä antibioottijäämiäkin, kuten on nyt saatu tietää - tosin ainahan niitä on tietty määrä sallittu, luomussa ei ollenkaan.

"Imeväisikäisen lapsen ruoka" -oppaassa (tuli äitiyspakkauksessa) neuvotaan laittamaan puuroon hiukan kasviöljyä tai rasiamargariinia (n. 2tl/pvä), kun kiinteän ruoan osuus kasvaa. Näin olen tehnyt, mutta tosiaan, en joka päivä ja max 1tl/pvä. Mutta jätän sen nyt kokonaan pois. Lapsi on kyllä hyvin syönyt puuronsa, oli siinä rasvaa tai ei, ei mitään eroa.

Yhteistyössä