Reilu 7-kuisen ruoka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hilu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hilu

Vieras
Eli mitä kaikkea voi tuon ikäiselle antaa?
Tällä hetkellä saa kasvis-liha sosetta (teen itse) joka sisältää perunaa, sipulia, kukkakaalia, porkkanaa tai bataattia ja lihaa (kana, nauta, possu), sekä ennen syöttöä "löysennän" soseen maidolla. Mausteena olen käyttänyt ihan nokareen voita, maustepippuria ja meiramia.
Lisäksi syö hedelmäsoseita, kuivattua ruisleipää, maitoa ja vettä.

Koska ruokiin voi lisätä esim. maissia tai herneitä?
Entä miten tarjota riisi tai pasta, samanlailla muussattuna kuin kasvis sosekin?
Ja vielä, mitä muista mausteita voi jo kokeilla?

Kalaa ollaan koitettu kerran, ei tykänyt, kohta aattelin koittaa uudestaan.

Maissia nyt voi antaa jo vaikka ekana kiinteenä, eli kokeilemaan vain ja herneissäkään ei oo mitään kummempaa, joillekin ehkä aiheuttaa herkemmin ilmavaivoja....riisin tai pastan voi sauvasekottimella soseuttaa kans, vaatii kyllä aikamoisen määrän nestettä tai esimerkiks paljon vaikka porkkanaa tai keräkurpitsaa joukkoon, ettei tuu ihan tatinaa. Mausteiks yrttejä, paprikaa, valkopippuria ja niin edelleen.

Minpäs näpyttelen sulle mun nuorimmaisen lemppari ruuan tuossa iässä.

Broileri-kasvisrisotto alkaen 6kk

250g broilerin jauhelihaa
5dl riisiä
50g tomaattipyreetä
3rkl rypsiöljyä
3 porkkanaa
2dl vettä
2 pss hern.-mais-papr.
2tl currya
1tl timjamia tai rakuunaa

Porkkana karkeaksi raasteeksi. Jauheliha/raaste pannulle rypsiöljyssä. Lisää mausteet, pakaste vihannekset, tomaattipyree ja vesi. Kiehauta 10min. Keitä riisistä ylikypsää, n. 10min yliaikaa. Sekoita keskenään ja soseuta. Isommille menee sellaisenaan. Jotain voi jättää poiskin (huom. allergiset ) tai herkkavatsaiselta esim. herneet.

Tosi hyvää ja suolattuna maistuu meillä koko perheellekkin.

Tuosta ohjeesta huomaat että montaakin ruoka-ainetta voi siis antaa, sekä mausteita. Kohtuudella kokeilemaan. Herneet saattavat joillekkin aiheuttaa vatsavaivoja, kaupan soseissakin taitaa olla vasta 8kk alkaen niitä.

Pastan oon muussannut ihan sauvasekoittimella, ei tarvii pieneksi laittaa, on pehmeetä ja helposti syötävää.

Eli ihan pakastemaissia tai hernemaisipaprikakin voi laittaa?
Ei ainakaan neuvolassa sanonut tuosta voista mitään, nimenomaan kysyi että laitanko esim iltapuuroon öljyä tai voita ja sanoin että soseeseen laitan noin t-lusikallisen, siis huom. satsista tulee noin 5 ruoka-annosta. Niin ja ton kaurapuuron unohdin mainita, sitä syö myös.

Ilmavaivojen takia meinasinkin että uskaltaako antaa herneitä, mutta täytyy kokeilla. Ensin sitä maissia, maku kerrallaan.

Mä luulin että laitat per/annos aina rkl voita :D Jos neuvolakaan ei siitä voista mitään ollut mieltä niin kait se on sitten sama asia.. Meillä on vaan hinguttu sen öljyn perään, siis neuvolassa, että lääkärissä, että ihtautipolilla.

eli sitä en antais alle 1v missään tapauksessa, vaan öljy tilalle. Onnellisia ootte kun noin monipuolisesti voitte vauvoja syöttää.. terkuin 7,5kk ikäisen allergialapsen äiti.

Pakasteesta minä oon ainakin kaikille maissia, kukkakaalia, parsakaalia, hernettä, joskus porkkanoitakin ja seitiä laittanu....ja jos jostain on tullu ilmavaivoja, ei välttämättä jostain toisesta tulekaan, vaikka luulisi. Sipuliakin ilmeisesti ap:n lapsi kestää, ja siitäkin kertyy ilmaa toisille. Mitä kalaa olet kokeillu? Niissäkin on maussa eroja, voi olla että jotakin kalaa suostuisikin syömään...tai jos laittaisit aluks ihan pikkasen vain kalaa joukkoon ja pikkuhiljaa totuttaisit makuun?!

En sentään! Teen kasvissoseen aina pariksi päiväksi kerrallaan, lihat on pakkasessa valmiiksi kypsinä, sulatan ja yhdistän ennen syöttöä, saa vaihteluakin ruokaan.
Tarvii kokeilla tuota risottoa, kiitos ohjeesta! täytyy varmaan vaan hiukan soveltaa sitä, on luultavasti liian eri makuista kun mihin on tottunut jos tuollaisena suoraan tarjoan.
Ei vaan ajatus toimi, haluan ehdottomasti tehdä itse kaikki nuo ruokaisat soseet, eikä kyllä suostu muita syömäänkään. Jatkoa ajatellen, eikö ole terveellisempää että syö vähän enempi kasvisosetta ja lihaa kun riisiä tai pastaa ja lihaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mrrrr:
eli sitä en antais alle 1v missään tapauksessa, vaan öljy tilalle. Onnellisia ootte kun noin monipuolisesti voitte vauvoja syöttää.. terkuin 7,5kk ikäisen allergialapsen äiti.

Niin minäkin jäin ihmettelemään tuota voita.. Ja on se maitotuotekin, eikö ne aloitella vasta tuossa 10kk..

Ja on se täälläkin allergialapset, tuo ohjekin minkä laitoin, kävi tosiaan silloin. Ei enää vuosikkaana. Onhan noita allergioita toista kymmentä, ollut ainakin, osa jo poistumaan päin. Ikää lapsella jo kuitenkin 1v 10kk.

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkuperäinen kirjoittaja mrrrr:

Niin minäkin jäin ihmettelemään tuota voita.. Ja on se maitotuotekin, eikö ne aloitella vasta tuossa 10kk..

Ja on se täälläkin allergialapset, tuo ohjekin minkä laitoin, kävi tosiaan silloin. Ei enää vuosikkaana. Onhan noita allergioita toista kymmentä, ollut ainakin, osa jo poistumaan päin. Ikää lapsella jo kuitenkin 1v 10kk.

No maitotuotteesta en tiiä, kun lukee noita kaupan ruokapurkkien tuoteselosteita niin laitanaan niissä on maitoa, maitojauhetta tms.

Uunilohta kokeilin, paistoin siis suolattoman palasen ja lisäsin muussattuna soseeseen, ei kelvannut. Kun lohi ei ilmeisesti ole niin allergisoiva kun esim seiti, meinasin nimenomaan lohta koittaa uudestaan. Ja hyvin pientä annosta koitettiin, ei juuri silmällä erottanut että soseessa oli jotain lihaisaa.

Ja tuosta pakaste-asiasta kyselin koska laitan kaikki nuo kasvikset tuoreina, siis keitä kuorittuna ja viipaloituna kaikki sekaisin ja soseutan. Eli kai sinne voi sekaan laittaa pakastemaissia, lisää sen vaan vähän myöhemmin?
Ja kyllä sipulia sietää hyvin, pikkuhiljaa olen lisännyt määrää ja ei ole masu reagoinut mitenkään. Nyt siis joka satsissa sipulia, melkein aina kukkakaaliakin, eli varmaan kannattaa laittaa joko herneitä tai kukkakaalia, muuten on sellaista ilmavaivapommia että..

Kalasta sen verran, että meillä menee myös tonnikala. Ihan vaan purkista (paloina tai hiutaleina vedessä) oon lisänny kasvissoseen sekaan. Tosin meillä jätkälle ei reiluun kk oo tarvinnu enää sen kummemmin muussailla (ikää nyt 8 kk) vaan ihan on riittäny perunat, porkkanat yms. että on pieniny haarukalla ja pasta keitettynä menee sellaisenaan.

Allerginen nyt voi olla mille vain, että sen puoleen ei kannata mitään ennalta välttää, vaan varovasti vain kokeilemaan....meillä kakkonen oli just tyyliin kaikelle mahdottomaltakin tuntuville allerginen, 4kk-1v 2kk oli käytössä vain bataatti, riisi, nauta, possu, kana, ananas, persikka ja aprikoosi, mikään muu ei sopinu. Sit alko ensin sopia lisäks peruna, maissi, porkkana, vähitellen viljat ja hedelmiä ja marjoja. Nyt on enää kielletyllä listalla oikeestaan vain tavalliset maitotuotteet, niitäkin oon taas hapanmaitotuotteista alkanu kokeilemaan ja josko pikkuhiljaa sopisivat. Ikää pojalla 1v 8kk. Esikoinen puolestaan ei oo ollu millekään allerginen, ja jo tyyliin puolvuotiaana sai silloin tällöin kaikenlaista "kiellettyä", kun ei mistään mitään tullu. Kuopuksellekin on tähän mennessä sopinu kaikki, mitä on ehditty kokeilemaan....

Ei ole meidänkään lapsi mihinkään allergisesti reagoinut, ei ruokiin eikä rokotteisiin. Tuota tonnikalaa taidan kokeilla seuraavaksi, helppo tarjota jos voi suoraan purkista antaa.
Ja kyllä mekin ollaan kaikkea muutakin annettu maistaa, näin kesäaikaa on paljon juhlia jossa kakkua tarjolla, joten kermaa yms ollaan maisteltu. Ja itse syön aina aamuisin jogurttia, nyt jo tapoihin tottunut tyttömme konttaa oitis kerjäämään maistiaisia ja melkein aina annankin vähän.
Tänään söi pannaria, jossa myös maitoa, ei mitään vaivaa tunnu olevan.
niin minäkin ajattelen että kokeilla kannattaa kaikkea ja paremmin sitten aikanaan siirtyy samoihin ruokiin meidän kanssa, kun on useisiin makuihin tottunut.

niin ja jätän minäkin kokkareita ruokaan, ettei ihan hienokurkuksi opi. ja puuro kuitenkin on kokkareista (pikakaurapuuroa), toistaiseksi vasta kaksi hammasta alhaalla, eli ei ihan kovin suuria paloja voi ruokaan jättää.

Kiitoksia kaikille ohjeista, voin vaihdan nyt sitten öljyyn, sillä ei kai väliä onko oliivi vaiko rypsi.

Yhteistyössä