Reissuun Norjaan, kallista (ko) kaikki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tipilii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tipilii

Vieras
Olemme menossa Pohjois-norjaan pariksi kuukaudeksi tuttaville asumaan. Onko norjassa kaikki suhteessa kalliimpaa, niinkuin kaikki meille kauhistelevat, vai onko siellä ihan kohtuullinen elintaso? Juustot ja maito on todistettavasti törkyhinnoissa suomeen verrattuna, mutta onko mitään, mikä olisi suomen hintoihin vertailukelpoisia tuotteita?

Alkaa tympimään, kun ihmiset latistavat meidän matkafiiliksen, kun ensimäinen kommentti on matkasta kerrottaessa: "Miten te sinne, kun siellä on niin kamalan kallista kaikki?" Onko tuo väite ihan todella paikkansapitävä?

Me oltiin kesällä muutama viikko ja kyl se on hinnakasta. Ruokakauppaan uppoaa äkkiä vaikka ostas vaan perusruokaa ja kattelis hintoja. Samaten pikaruoka jne kalliimpaa.

Tästä pikaruuan kalleudesta hyvä esimerkki, tuttumme kävivät kesällä Norjassa, olivat käyneet pitsalla en kysellyt tarkemmin että missä, mutta kaksi normipitsaa ja limut oli tehnyt euroissa melkein 50e.

ohhoh. Ompa tosiaan hinnakasta. Mitenköhän ne norjalaiset pystyy moisia summia pulittamaan? Täytyy olla palkat kohillaan, että ei tunnu pikaruoka pahasti palkkapussissa. Onkohan niillä suhteessa noin paljon paremmat palkat että voi pikiksellä käydä?

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti;22021712:
Tästä pikaruuan kalleudesta hyvä esimerkki, tuttumme kävivät kesällä Norjassa, olivat käyneet pitsalla en kysellyt tarkemmin että missä, mutta kaksi normipitsaa ja limut oli tehnyt euroissa melkein 50e.

Just näin.Kaupasta ostaa maitoa,leipää, pottuja, leipämakkaraa, jotain hedelmää jne niin sinnepä meni se 50...eikä ollu edes mitää herkkua mukana tai hienouksia.

No maksaahan Rossossakin pelkästään pizzat 11-13 euroa, en tiedä mitä Suomessa pizzat maksavat jos menee johonkin hienompaan paikkaan, varmaan saman verran. Silloin kahden hengen pizzat ja limut on äkkiä 35e joten ei se ero NIIN iso ole. Ja Norjassa on hyvät palkat!

ohhoh. Ompa tosiaan hinnakasta. Mitenköhän ne norjalaiset pystyy moisia summia pulittamaan? Täytyy olla palkat kohillaan, että ei tunnu pikaruoka pahasti palkkapussissa. Onkohan niillä suhteessa noin paljon paremmat palkat että voi pikiksellä käydä?

palkat on paremmat ja lomarahat ym. Verotuskin hiukan maltillisempaa kuin suomessa. Bensa ym. ei ole niin kallista. Asuminen ja ruoka toki maksaa. Itse kun olin norjassa pitkä aika sitten niin jo silloin kaikki maksoi ihan valtavasti.

palkat on paremmat ja lomarahat ym. Verotuskin hiukan maltillisempaa kuin suomessa. Bensa ym. ei ole niin kallista. Asuminen ja ruoka toki maksaa. Itse kun olin norjassa pitkä aika sitten niin jo silloin kaikki maksoi ihan valtavasti.

Jep. esim. lähihoitajat ja hoitsut tienaavat kuulemma paljon paremmin mitä Suomessa (ja työhön nähden sietäisikin tenata enemmän).. Mutta näkyy se sitten hinnoissakin.

[QUOTE="vieras";22021751]No maksaahan Rossossakin pelkästään pizzat 11-13 euroa, en tiedä mitä Suomessa pizzat maksavat jos menee johonkin hienompaan paikkaan, varmaan saman verran. Silloin kahden hengen pizzat ja limut on äkkiä 35e joten ei se ero NIIN iso ole. Ja Norjassa on hyvät palkat![/QUOTE]

joo mut norjassa maksaa se peruspizzakin paljon kun täälä se on alle 10e/kpl. Hamppariateria oli 18e/kpl. On se eritasolla sielä ko täälä.

Öljymaaksi bensa on Norjassa kallista. Kymmenen vuotta sitten kukoisti ruoan salakuljetus Ruotsista oslolaisiin ravintoloihin. Ainoastaan riisi oli Norjassa halvempaa kuin Ruotsissa. Nykytilanteesta en tiedä, mutta tuskin se juuri on muuttunut.

Ja ei näin, bensakin maksaa enemmän kuin suomessa.

Nyrkkisääntönä voisi sanoa, kertoo suomen Hinnat kahdella niin ollaan Norjan hinnoissa. Ei se silti Norjalaisille ole kallista. Lähellä suomen rajaa suomen kauppojen asiakkaista on noin 90% Norskeja.

Jep. esim. lähihoitajat ja hoitsut tienaavat kuulemma paljon paremmin mitä Suomessa (ja työhön nähden sietäisikin tenata enemmän).. Mutta näkyy se sitten hinnoissakin.

Norjassa on hoitajien palkat suhteessa muihin palkkoihin vastaavalla tasolla kuin Suomessa, ja kokoaikaisia soppareita vaikee saada, joten ei sekään mikään hoiturien ihmemaa ole.

Mä kävin vuosi sitten Norjassa ja erityisesti ei tehnyt mieli tehdään mitään heräteostoksia :) Norjalaiset kävivät sankoin joukoin rajan pinnasta Suomessa ruoka&bensaostoksilla, minkä takia suomalaisessa minikylässä oli harvinaisen monta kauppaa, valikoimaan ja bensaakin sai. Kaupassa kuuli vaan norjaa ja saamea, suomi harvinaisuus.

Mä kävin vuosi sitten Norjassa ja erityisesti ei tehnyt mieli tehdään mitään heräteostoksia :) Norjalaiset kävivät sankoin joukoin rajan pinnasta Suomessa ruoka&bensaostoksilla, minkä takia suomalaisessa minikylässä oli harvinaisen monta kauppaa, valikoimaan ja bensaakin sai. Kaupassa kuuli vaan norjaa ja saamea, suomi harvinaisuus.

Mut vaatteet ja kengät on jostain kumman syystä Norjassa useinmiten halvempia :D

Norjassa on tosi kaunista ja mukavia ihmisiä! Ihastuin maahan interreilillä. Kallista tietty on mutta pulla ja leipä oli minusta hyvää ja ihan edullista!

Yhteistyössä