Relaatio 1190

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuota... Jos haluaisi itse tehdä relaation, niin miten se tapahtuu? (Kyllä ratakiskoa kiitos!!!) Pitääkö se tehdä ns yhdellä istumalla valmiiksi, vai saako sen tallennettua johonkin? Pitäisikö niitä ruutuja "hahmotella" ensin paperille? Pitääkö heti alussa tietää, että tuleeko ruutuja 1 vai 20? Ja onko sillä mitään merkitystä, onko ne ruutujen pääsanat missään yhteydessä toisiinsa?
Editorilla se on siellä alussa
ei tarvi saada heti valmiiksi
ei tarvitse liittyä toisiinsa
asetuksista saa muokattua ruutujen määrää
ei tarvi tietää valmiiksi montako ruutuu tekee
ei tarvi paperille tehdä jos ei haluu
saa poistettua ja lisättyä sanoja

Tuota... Jos haluaisi itse tehdä relaation, niin miten se tapahtuu? (Kyllä ratakiskoa kiitos!!!) Pitääkö se tehdä ns yhdellä istumalla valmiiksi, vai saako sen tallennettua johonkin? Pitäisikö niitä ruutuja "hahmotella" ensin paperille? Pitääkö heti alussa tietää, että tuleeko ruutuja 1 vai 20? Ja onko sillä mitään merkitystä, onko ne ruutujen pääsanat missään yhteydessä toisiinsa?
Avaat etusivulta editorin. Asetuksista saat sitten muokattua montako ruutua haluat (ja määrää voi muuttaa myöhemmin) ja mistä ruudusta haluat aloittaa. Sitten alat kirjoittaa sanoja siihen laatikkoon ja vedät viivoja (editori neuvoo kyllä miten). Ruudun eka sana on aina pääsana, mutta sitäkin voi muuttaa. Kannattaa nyt aluksi olla jonkinlainen ajatus, mitä haluaa, ettei tule ihan sekasotkua. Ja suosittelen tekemän ensiksi pienen yhden tai kahden ruudun rellun.

Lisään noihin edellisiin neuvoihin vielä, että kun olet kirjautunut relaatioihin, editori tallentaa automaattisesti keskeneräisen relaation ja tietysti myös valmiinkin. Keskeneräiseen relaatioon pääset editorin asetuksista: Muokattavan relaation valinta. Kirjoittamiasi sanoja voit muokata klikkaamalla sanapalkkia jolloin tulee valikko: Sanan muokkaus, josta voit myös myös valita haluatko teemasanaksi vai tavalliseksi sanaksi.
Rohkeasti vain tekemään ja kysele täältä lisää neuvoja jos laatiminen tökkii jossain kohden :)

Vieläkö joku tätä seuraa, että saisi apuja?

1.1
Oikeassa laidassa
Elä.Eli 9 ja sen jatkot 5 (rajalle, vastasana on) ja 7+9 (Kirjailija löytyy, mut en saa näitä kohtaamaan

1.2
Alhaalla melko keskellä, Ihm ja Ihm.K 12

1.3 (Tää jumittaa pahiten)
Pääsanasta oikealle alaviistoon lähtevä 10, vastasana Työk
Pääsanan vasemmalla puolella Työk. alas 11, jatko 10, vastassa Var
Vasemmassa alakulmassa Un 7 (rajalle, ei ole vastasanoja)
Pes 13 ja 11
Pää 9
Karv 15+8
(Muitakin jumeja tässä ruudussa on, mutta niitä pohdin vielä ite)

Samalla kysyn teiltä, jotka relaatioita olette tehneet. Olen vähän yrittänyt nyt hahmotella, mutta mulla on ongelmana saada pysymään ruudut paikallaan. Jos siis ruudun paikkaa siirtää, käy välillä toisessa ruudussa, niin tämä siirretty ruutu onkin hypähtänyt pois siitä mihin sen siirsin. Onko vika mun koneessa (läppärillä teen) vai jossain asetuksissa vai minussa vai onko kyseessä ominaisuus?

Vieläkö joku tätä seuraa, että saisi apuja?

1.1
Oikeassa laidassa
Elä.Eli 9 ja sen jatkot 5 (rajalle, vastasana on) 5 on aine jolla yritetään parantaa sairauksia (esim. kipu---) ja 9 sen eteen hämmästyttävän synonyymi ja 7+9 tässä 9 tuo sama sana (kirja vuodelta -81) (Kirjailija löytyy, mut en saa näitä kohtaamaan

1.2
Alhaalla melko keskellä, Ihm ja Ihm.K 12 monikon partitiivi

1.3 (Tää jumittaa pahiten)
Pääsanasta oikealle alaviistoon lähtevä 10, vastasana Työk lampaisiin liitttyy
Pääsanan vasemmalla puolella Työk. alas 11, jatko 10, vastassa Var ainakin sarjakuvissa rosmot aina tällaisella työkalulla availevat ikkunoita ja ovia ja jopa kassakaappeja, ja 10 on se rosmo joka menee luvatta sisään jonnekin.
Vasemmassa alakulmassa Un 7 (rajalle, ei ole vastasanoja) tämän saat tuon toisen ruudun ihm.ko. kautta kyllä
Pes 13 ja 11 molempiin tulee hyönteinen eteen
Pää 9 uroslammas
Karv 15+8 saat varmaan jo edellisten kautta
(Muitakin jumeja tässä ruudussa on, mutta niitä pohdin vielä ite)

Samalla kysyn teiltä, jotka relaatioita olette tehneet. Olen vähän yrittänyt nyt hahmotella, mutta mulla on ongelmana saada pysymään ruudut paikallaan. Jos siis ruudun paikkaa siirtää, käy välillä toisessa ruudussa, niin tämä siirretty ruutu onkin hypähtänyt pois siitä mihin sen siirsin. Onko vika mun koneessa (läppärillä teen) vai jossain asetuksissa vai minussa vai onko kyseessä ominaisuus?
Samaa vikaa ollut ruutujen siirtymisten kanssa välillä. Samoin viivat heittelee välillä ihan holtittomasti. Yleensä auttaa päivittää sivu eikä yrittää siirellä takaisin.

Tuota... eihän siis niitä kokonaisia ruutuja voi siirtää, sanapalkkeja tietenkin voi. Siinä editorin asetuksissa on vasemmalla "Pelin koko", siitä + ja - -merkkeja napauttamalla voi säätää relaation kokoa. Poistaa tai lisää samaalla koko rivin, ei yksittäisiä ruutuja.
Jos viivat alkavat holtittomasti hyppelemään ja heittelemään (tapahtuu usein) tai ilmestyy ylimääräisiä viivoja, kannattaa käydä heti klikkaamassa viereistä ruutua ennenkuin tekee mitään muuta, niin yleensä häviävät.

1.1
vasenlaita lint 10 jatko 8 ja jatko 8 käär
oikealaita val 7
viisa 6,5
alalaita alkem 7 jatko 5

1.2
pääsanasta alas oikealle 4,2,10
vasen alakulma 5 koe
kyn 6,5

1.3
vasemmalla rik 10
var 10 sork

1.1
vasenlaita lint 10 jatko 8 ja jatko 8 käär se jatkon 8 on suomalainen bändi ja siitä löytyy kappaleet
oikealaita val 7 se valaisee meitä kaikkia päivällä
viisa 6,5 veistos Kansallisarkiston portailla
alalaita alkem 7 jatko 5 ota eka tavu pois siis alkem…

1.2
pääsanasta alas oikealle 4,2,10 dekkari
vasen alakulma 5 koe löytyy tuon edellisen ruudun vinkkien avulla
kyn 6,5 se on se veistos edellisestä ruudusta

1.3
vasemmalla rik 10 sen jälkeen kohde ei ole elossa
var 10 sork millainen var.. sitä sork… käyttää