Repeämäarven kipuilu uudessa raskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää

Vieras
Odotan toista lastani, laskettu aika on talvella. Repesin esikoisen synnytyksessä syvälle emättimeen. Nyt toisen raskauden edetessä olen välillä tuntenut tietyissä asennoissa samanlaista kipua kuin synnytyksen jälkeen. Mietin, että johtuuko kipu arpikudoksesta?
Muilla samankaltaista kokemusta? Mietityttää synnytystapa, jonka saan päättää: jos jo nyt arpikudos kipuilee, millaistahan kipu on alatiesynnytyksessä/kestääkö arpikudos synnytystä

Luultavasti siinä vaiheessa se arpikudos on jo venyttynyt ja katekeillut lantion muuttumisen myötä että ei haittaa synnytyksessä, mulla vanha umppari oireili tosi pahasti kun vatsa venyi, mutta loppui kun kaikki säikeet olivat paukahtaneet poikki.

Kaikki kudokset (myös arpikudos) venyy ja pehmenee raskauden myötä ja hyvä kätilö pystyy tukemaan kudoksia.

Repesin pahasti 1. synnytyksessä. 2. synnytyksessä tehtiin eppari ettei repeäisi arpikudoksen kohgdalta. 3. synnytyksessä ei epparia tarvinnut leikata, eikä tullut yhtään tikkejä.

Minä kans odotan toista lastani, nyt ihan loppusuoralla.
Ensimmäisessä synnytyksessä sain nopean ponnistusvaiheen takia toisen asteen repeämän ja n. 15 tikkiä. Arpi on aina ollut herkkä kipuilemaan, mm. menkkojen aikaan, ja nyt se on myös raskauden aikana ollut melko arkakin välillä, varsinkin väliliha. Kysyin äitiyspolilla lääkäriltä, että onko tämä este alatiesynnytykselle, koska pelkään todella paljon että kaikki repeää uudestaan auki. Lääkäri tunnusteli ja sanoi että arpi ei ainakaan tunnu kovalta, eli ilmeisesti kaiken pitäisi olla kunnossa.. Arpikudoshan ei enää veny, mutta hän sanoi että minun pitää sitten synnytyksessä mainita asiasta, niin kätilö sitten tietää asiasta ja ponnistusvaiheessa tukea välilihaa kunnolla, ja arvioida tarvitseeko tehdä epparia..
Kieltämättä tuleva synnytys jännittää aikalailla varsinkin tämän asian vuoksi, mutta sen näkee sitten, mitä tapahtuu.. :)

edellisessä synnytyksessä IV:n asteen repeämät, myös molemmat sulkijalihakset repesivät, leikkaussalissa kaksi kirurgia ompeli 1,5 tuntia, sain 180 tikkiä.
Mulle lääkäri sanoi, että jos vielä lapsia tulee niin ei missään nimessä suosittele alatiesynnytystä vaan sektiota.

Yhteistyössä