repeämät ja uudelleensynnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toista lasta haluava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toista lasta haluava

Vieras
Miten teillä muilla joilla on tullut pahat repeämät ensimmäisessä synnytyksessä (en siis tarkoita mitään parin tikin nirhaumia), oletteko synnyttäneet uudelleen alakautta?

Itselläni siis kolmannen asteen pahat repeämät, sulkijalihasten katkeaminen, yli 30 tikkiä ja pari kuukautta kakkavaipat jalassa synnytyksen jälkeen. Kolmeen kuukauteen ei voinut kuvitellakaan istuvansa, ja nyt pääpiirteittäin vammat arpeutuneet joskaan ei pidätyskyky ole vielä ennallaan (eikä koskaan tulekaan olemaan) mutta normaalia elämää siis voin elää.

Kaikesta huolimatta ei jäänyt traumoja ja uudelleen voisin synnyttää alakautta mutta onkohan se mahdollista koska pahat arpikudokset voivat revetä vielä pahemmin seuraavassa synnytyksessä? Tosin, eipä tämän pahemmin enää voi revetäkään... (muille tiedoksi: saamani vammat ovat harvinaisia ja vain alle 1% synnyttäjistä saa 3-asteen repeämiä).

Minulla ensimmäisessä synnytyksessä repesi kohtu,enkä enää uskalla ajatellakaan toista lasta.Hätäsectio ja kuolema lähellä lapsella ja mulla.On vaan elettävä asian kanssa.En oikein osaa neuvoja jaella .Kestettävä vaan on.Olen onnellinen kuitenkin ihanasta pojastani,jonka kaikkien vaikeuksien jälkeen olen saanut.

Sain 4. asteen repeämät esikoista pukertaessani eli pahimmat mitä voi saada. Kaikki siis repesi samoin kun ap.lläkin. Toipumiseen meni myos reilut kolme kuukautta.

En saanut sen isompia traumoja synnytyksestä, joten suunnittelimme lisää perhettä ja tulinkin vain 5kk esikoisen syntymän jälkeen uudelleen raskaaksi. Koko ajan ajatuksena oli, että tottakai synnytän alateitse, en edes hoksannut ajatella muuta vaihtoehtoa. No, ei se kuitenkaan ihan niin mennyt, nimittäin synnytysarviossa tuli ilmi, että lääkärit olivat sitä mieltä, ettei ikinä enää alatiesynnytykseen. Sanoivat, että ei voida riskeerata, että repeäisin jostain syystä uudelleen. Samanlainen repeäminen tarkoittaisia, että sitä olisi toistamiseen erittäin vaikea korjata ja todennäkoisesti siitä jäisi ainakin jotain ongelmia. Tietenkin ne olisivat antaneet synnyttää alateitse, mutta päätimme kuunnella ammattilaisten neuvoa ja toinen lapsemme syntyikin suunnitellulla sektiolla.

Mulla repesi toisen synnytyksen yhteydessä kohtu. Lapsi oli jo syntynyt kun huomattiin ettei kaikki ole kunnossa. Kohdun kova verenvuoto ei vaan lakannut ja verenpaineet romahti, jolloin nukutettiin kaavintaa varten. Heräsinkin sitten henkihieverissä teholta 15 tunnin kuluttua lapsen syntymästä. Multa ei tarvinnu kohtua poistaa, mutta se sanottiin jo heti, että uusia raskauksia kohtu ei tule kestämään. Eli kysy naistentautien ja synnytysten erikoislääkäreiltä voitko synnyttää alakautta turvallisesti, niiden ammattitaidolla tulisi se tietää.

Minulla oli 3. asteen repeämä ensimmäisessä synnytyksessä. Toisen synnytin kuitenkin alakautta, mutta synnytys käynnistettiin muistaakseni 39+0. Pelkona oli, että vauva olisi iso, vaikka olin huolehtinut ruokavaliolla, että vauva ei kasvaisi tavallista suuremmaksi. Minulle lääkäri sanoi, että estettä alakautta synnytykselle ei ole ja olisi epätodennäköistä, että repeäisin uudelleen. Synnytys menikin ihan mukavasti ja oli ensimmäistä paljon mukavampi ja rennompi kokemus. Väliliha kuitenkin leikattiin sen kummempia kyselemättä varmuuden vuoksi. Ensimmäisellä kerralla niin ei tehty.

Jos alkuperäisellä toipuminen on ollut noin hidasta ja hankalaa kuin kerroit, olisin kyllä sijassasi valinnut sektion. Minä toivuin ensimmäisellä kerralla huomattavasti ap:tä nopeammin.

Sain myös 3.asteen repeämän (sain jo 3 vuorokauden kuluttua istua, etten niin pahasti revennyt kuin ap) ja jälkitarkastuksessa sanottiin, että seuraava on sitten sektiolla. Siinä kun asiaa kauhistelin niin sanoi lopulta, että vähintään synnytystapa-arvioon ja JOS jälttämättä haluan alakautta synnyttää niin synnytys käynnistetään.

Eli kannattaa käydä asiasta kysymässä.

Taitaa sitten olla vielä tossa 3. asteen repeämissäkin eri asteisia... Mullakin ekassa synnytyksessä 3. asteen repeämät imukuppisynnytyksen takia mutta ei kyllä läheskään yhtä pahat kuin ap:llä. Pari viikkoa meni niin että istuin vaan toisella kankulla ja mitään pidätysongelmia ei ole ollut. Tosin se repeämä oli lähinnä tonne sisälle päin eikä niin hirveesti välilihaan... Tikkien määrää en kysynyt mutta paljon niitä kuulemma laitettiin.
Nyt toisen lapsen synnytin ihan normaalisti alakautta eikä missään vaiheessa edes ollut puhettakaan muista vaihtoehdoista neuvolassa tai ä-polilla. Jotain itse mainitsin että vähän pelottaa että tulee taas kauheet repeemät ja lääkäri sanoi vaan että tuskin tulee. Ja tulikin sitten vaan 1.-2. asteen repeämä pikaluomusynnytyksessä ja 6 tikkiä jotka ei tuntunu missään.

Kai se katotaan tapauskohtaisesti miten seuraava synnytys hoidetaan ja kysyä kannattaa tietenkin jos on jotain epäselvää.