Rh- ja keskenmeno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reesusmiinus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reesusmiinus

Vieras
Minulla oli aiemmin keskenmeno, jonka yhteydessä sain jonkun vasta-ainepiikin Rh negatiivisen veriryhmäni takia. Nyt verikokeen mukaan olin raskaana (vaikken asiaa ehtinyt huomaamaankaan), menkat tulivat silti ja tämän jälkeen tuhrutusta ja vuotoa toista viikkoa. Nyt hcg laskenut alle 10:n. Kysymys kuuluu, olisiko nytkin pitänyt antaa tuo vasta-ainepiikki, vaikka raskautta ei ehditty todeta kuin hieman kohonneena hcg-arvona?

sanottiin naistenklinikalta että olikohan se nyt rv 8 se raja jonka jälkeen täytyy antaa...selvennettäköön vielä että jos siis keskenmeno tulee rv 8 jälkeen niin silloin rokotus. Itse sain keskenmenon rv 6+ ja ei tarvittu rokotetta. keskenmeno hoitui spontaanisti, toinen KM rv 8 ja silloin jouduin kaavintaan ja sielä annettiin samalla rokote.

Hei! Mulla oli ensimmäinen keskenmeno rv 7+0 (silloin alkoi tiputtelu vuoto), eikä mulle ees mainittu kyseisestä piikistä. Nyt minulla ollut yksi kemiallinen ja keskenmeno rv 5+1 (tiputtelu alkoi silloin, mutta hcg koholla vielä 2 vkonkin päästä) sen jälkeen ja en saa pois mielestäni sitä mahdollisuutta, että nämä km johtuisivat siitä piikistä, jota ei annettu. Kovasti ovat lääkärit sanoneet ettei sillä ole vaikutusta, mutta kuitenkin mietityttää...

Mulla on ollut keskenmenot viikoilla 7 ja 9 eikä kummallakaan kerralla annettu piikkiä. Ensimmäisen keskenmenon jälkeen syntyi sektiolla vauva, jolloin sain piikin. Tämän jälkeen oli toinen keskenmeno, ei piikkiä.

Hei vaan kaikille!

Kiitos kysymyksistä ja kommenteista!

Käsittääkseni yleisohje menee niin, että Rh-negatiiviselle äidille tulisi antaa anti-D-immunoglobuliinia yli 8 raskausviikon keskenmenon, raskauden keskeytyksen tai kaavinnan jälkeen ja tietenkin synnytyksen jälkeen. Lisäksi sitä suositellaan annettavaksi myös lapsivesipunktion, kohdunulkoisen raskauden, perätilan ulkokäännöksen ja kohtuun kohdistuneen trauman yhteydessä eli tianteessa missä ajatellaan, että äidin ja sikön veret ovat mahdollisesti voineet sekoittua.
Siihen, miksi sen annossa näyttää olevan paljon vaihtelua, en osaa antaa vastausta, luultavasti näissä käytetään aina myös tilannekohtaista arviota.

Yhteistyössä