Rh negatiivinen ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jjioo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jjioo

Vieras
Elikkäs, sain keskenmenon noin kaksi vuotta sitten, ja minulle laitettiin anti-d piikki keskenmenon jälkeen, veriryhmäni takia...kait?
Pari kuukautta eteenpäin raskauduin ja synnytyksen jälkeen ei minulle ole laitettu piikkiä. Eikö olisi pitänyt? Noh, nyt huomasinkin olevani raskaana...viikkoja varmaan 6-7, mitäs nyt? Kuinkas käy lapsen ja minun kun ei piikkiä ole laitettu? kertokaa, itselleni ei silloin keskenenon aikaan, eikä muulloinkaan ole asiaa selvitetty, en kyllä ole asiaa kysellytkään..

Eli jos lapsellasi on myös Rh negatiivinen, niin anti-d piikkiä ei tarvi. Sairaalassa selvitetään heti vauvan synnyttyä, jo muistaakseni synnytyssalissa(?) ennen osastolle siirtämistä vauvalta otetaan se verikoe vai otetaanko se vapanuorasta? No en nyt muista, mutta jokatapauksessa otetaan verikoe josta selvitetään onko vauvalla rh- vai rh+

Jos asia vaivaa sinua voithan kysellä neuvolasta onko sairaalapapereissa laitettu kumpi lapsesi on joko negat tai posit

täälä rh negatiivinen. kummankaan synnytyksen jälkeen ei piikkiä laitettu, joten olen ymmärtänyt että myös lapset ovat negatiivisia ja siksi piikkiä ei ole tarvittu. korjatkaa jos olen väärässä..

Mä en myöskään ole mitään piikkiä saanut, mutta poika myös on rh-negatiivinen. Ja tuleva vauva tulee myös olemaan koska mieskin on miinusta :D perin negatiivinen perhe siis ollaan

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Näkyyköhän tuo lapsen veriryhmä neuvolakortissa???

Eipä sitä yleensä neuvolakorttiin laiteta. Kysele neuvolasta siellä on yleensä niitä sairaalapapereita. Jos neuvolassa ei tiedetä voithan soitella sairaalaan ja kysellä asiaa.

Täällä kans Rh-, tyttäreni oli Rh+ joten sain synnärillä sen pistoksen. Olen myös kokenut keskenmenon ja heti sen jälkeen sain pistoksen (ennen esikoisen syntymää) Mulle on myös sanottu että kun tulee seuraavaksi raskaaksi,niin pitää ottaa heti se pistos, toinen raskaus on aina riskialttiimpi....itellekin tuo veriryhmä-juttu vähän hepreaa, mutta noin oon kuullut ja lukenut yhdestä raskaudesta kertovasta kirjasta.
Joten kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan. Vatsassa olevan asukin veriryhmäähän ei vielä voi tietää...

Jos sattuukin, että syntynyt lapsi ei ole rh neg, ja piikkiä ei jostain syystä ole laitettu äidille-(unohtunu tms)...onko tämä vaaraksi ´lapselle jota odotan???

Mitään huolta ei ole koko raskaudenkaan ajan jos sinun ja sikiön/vauvan veret eivät sekoitu toisiinsa.Ja tämä siis silloin jos sikiö ei ole rh+.
Ei minulle ainakaan kertaakaan sanottu että olisi pitänyt jo raskauden aikana "ehkäisyksi" laittaa ,sillä sitä kait se on?
JOS lapsi on rh+ ja JOS jotain sattuu..

Mene ja tiedä =) Kysy toki nla:sta jos mieltä painaa

Lisään tähän teksitä terveyskirjaston sivulta:

Jos sikiön Rh-positiivisia verisoluja pääsee Rh-negatiivisen äidin vereen, äidin Rh-punasolut tunnistavat sikiöperäiset solut ja äiti alkaa muodostaa anti-D-vasta-aineita, jotka tuhoavat sikiön punasoluja. Siksi Rh-negatiiviselle äidille tulisi antaa anti-D-immunoglobuliinia (250 mikrog) 48-72 tunnin kuluessa synnytyksestä, keskenmenosta tai raskauden keskeytyksestä.
Lisäksi sitä suositellaan annettavaksi Rh-negatiiviselle äidille myös lapsivesipunktion, kohdunulkoisen raskauden, perätilan ulkokäännöksen ja kohtuun kohdistuneen trauman yhteydessä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=sae21080

Jos sattuukin, että syntynyt lapsi ei ole rh neg, ja piikkiä ei jostain syystä ole laitettu äidille-(unohtunu tms)...onko tämä vaaraksi ´lapselle jota odotan???

Jotain voi syntymättömälle lapselle tulla. Mä tiedän kaksi poikaa ovat jo yli 40v molemmat joiden aikana ei ole laitettu noita rokotuksia ja ovat jonkun verran yksinkertaisia ihmisiä, eivät käy töissä ja ovat siis "tyhmiä".

Mä en muista miten se meni, että vaihdetaan veri lapselle näissä rh- ja rh+ tapauksissa. Jos ei siis ole anti-d piikkiä laitettu. En nyt aivan sata varma ole

Minä olen saanut tuon piikin keskenmenojen jälkeen, mutta myös odottaessani kakkosta ja kolmosta, jollen väärin muista niin molemmissa raskauksissa kahdesti. Luultavasti olen saanut piikin myös synnytysten jälkeen, mutten muista asiaa.

Minulle on myös annettu molemmilla kerroilla piikit odotusaikana, mutta minun mielestäni se ei ollut tuo Anti-D piikki, vaan jokin muu? Oli aivan erikokoinenkin tuo piikki, synnärillä saatu oli valtavan iso!! :o

Yhteistyössä