Rh-

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katariina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katariina

Vieras
Onko täällä muita rh- veriryhmän odottajia? Itse vasta odottelen ekaa neuvolakäyntiä (16.6.), mutta olisi kiva kuulla, miten tähän reeustekijään suhtaudutaan ja mitä erikoistatoimenpiteitä sen kanssa tulee. Onko odotettavissa mahdollisia ongelmia raskauden/synnytyksen suhteen? Olen ollut kerran raskaana ennenkin, mutta se meni kesken. Eli tavallaan kyseessä on toinen raskaus, sekin kai vaikuttaa? Nyt 7. rv alkamassa.

Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta lisää.

Minulla veriryhmä AB Rh - ja odotusaikana sen vuoksi otettiin 3 ylimääräistä verikoetta, joilla seurattiin ettei muodostu vasta-aineita. Vauvalla on sitten veriryhmä A Rh + ja tämä aiheutti sen, että minulle annettiin synnytyksen jälkeen piikki, joka varmisti, ettei mitään ongelmia tule.
Nykypäivän seuranta on luotettavaa ja heillä on keinot, jos vasta-aineita tulee, joten ole huoleti.

Jos itselläsi on rh- veriryhmä ja lapsen isällä rh+ veriryhmä, voi vauvasta tulla rh-positiivinen. Tällöin on mahdollista, että äidin elimistö alkaa tuottaa vasta-aineita vauvalle, mutta tämä tapahtuu vasta, jos esim. synnytyksen yhteydessä vauvan verta joutuu äidin elimistöön, ja muodostuu siis riskiksi vasta seuraavassa raskaudessa odotettavalle vauvalle. Tämän estämiseksi raskauden aikana Rh- odottajalle tehdään muutama ylimääräinen verikoe, jossa seurataan, ettei vasta-aineita kehity raskauden aikana. Synnytyksen yhteydessä äidille annetaan pistos, joka estää vasta-aineiden muodostumisen seuraavissa raskauksissa.

Yhteistyössä