Riita asunnoista, mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syysmorsian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syysmorsian

Vieras
Ollaan menossa pitkäaikaisen seurustelukumppanini kanssa naimisiin ensi syksynä. Nyt meillä on kuitenkin riitaa asunnoista ja asumisesta.

Mies asuu syrjässä pikkupaikkakunnalla, itse rakentamassaan omakotitalossa. Minulla taas on rivitalohuoneisto suuremman kaupungin esikaupunkialueella. Olemme välillä asustelleet miehen luona, välillä minun luonani. Teen pääosin töitä kotitoimistossa, miehellä on kotoaan aika pitkä työmatka, vaikkei kaupungissa töissä olekaan.

Nyt mies on sitä mieltä, että kun menemme naimisiin, minun pitäisi myydä huoneistoni ja sitten perustettaisiin yhteinen koti hänen taloonsa. Minä taas haluaisin säilyttää huoneistoni, koska työn vuoksi joudun 1-2 päivää viikosta käymään kaupungissa. Olisi myös helpompi tavata kavereita, käydä ostoksilla ja teatterissa yms., kun olisi ns. kaupunkiasunto. Muuten toki olisin valmis muuttamaan kirjani ja elämiseni miehen luo. Vaihtoehtoisesti olen myös ehdottanut, että ostettaisiin tontti vähän lähempää kaupunkia ja rakennettaisiin uusi talo. Ei sovi miehelle.

Mies ei ole koskaan aiemmin ehdottanut asuntoni myymistä. Hänestä on turha maksaa huoneistosta vastiketta. Asunto on velaton. Minä olisin valmis maksamaan huoneiston vastikkeen, n. 280 euroa + vesi, sähkö ja nettiyhteys, omista tuloistani, kuten tähänkin asti. Miehestä ne rahat voitaisiin käyttää muuhun.

Mitä tehdä? Asunto on ihanalla paikalla, kauniit näkymät, lähes uuden veroisessa kunnossa. En haluaisi luopua siitä.

Minkä kokoinen asuntosi on? Onnistuisiko sen laittaminen vuokralle? Toki kunnollisen vuokralaisen etsiminen on vaikeaa mutta jos sellainen olisi niin voisitko miettiä asiaa? Ei tarvitsisi sinun luopua asunnostasi mutta saisitte silti molemmat pitää päänne...

Minä pitäisin asuntoni ja sillä hyvä, itse asiassa omistuksessani on edelleen vanha kämppäni tuolla lähikaupungissa.
Mihin muuhun ne rahat voitaisiin miehen mielestä käyttää? Tuleeko teille/onko teillä jo nyt täysin yhteiset rahat?

riippuu tietysti teidän tuloista, mutta jos ette elä kovin tiukilla niin miksi et voisi pitää asuntoa ja harkita siitä luopumista sitten jos taloustilanteenne tiukkenee. sitä paitsi asuntohan on kokonaan sinun eikä tulevalla miehelläsi ole siihen mitään sananvaltaa. ei hänkään suostu luopumaan omastaan...

edelliselle vielä: käsittääkseni ennen avioliittoa ostettu omaisuus (varsinkin tällainen, missä kauppakirjassa/osakekirjassa lukee vain yhden omistajan nimi) pysyy myös avioliiton aikana ostajan omana. eikä kai vaimollakaan ole mitään oikeuksia miehen omakotitaloon ellei siitä tehdä erillistä paperia. mutulla kyllä nyt mennään... :)

Jos asuntoon saisi vuokralaisen niin sehän maksaisi itse itsensä eli ei olis kustannuksia omistajalle. Vois ap:n puolisokin olla siihen tilanteeseen tyytyväinen. Silloinhan se asuntoon menevä raha jäisi pariskunnan käyttöön...

En haluaisi laittaa suntoa vuokralle. Silloinhan se ei olisi käytettävissä kaupunkikäynneillä. Huoneisto on kooltaan hiukan yli 120 neliötä, vuokralaisia voisi olla vaikea löytää.

Meille tulee yhteiset rahat, mutta avioehto.

En oikein ymmärrä, miksi mies on nostanut asiasta tällaisen metelin. Ja nyt viime tingassa. Hän kai oletti automaattisesti, että luopuisin asunnosta naimisiin mennessämme. Hänestä rahat voisi käyttää esim. kesämökin tai veneen hankkimiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Syysmorsian:
Hänestä rahat voisi käyttää esim. kesämökin tai veneen hankkimiseen.

Niinpä tietysti... Innostutko itse kummastakaan vaihtoehdosta?

Entä jos myyt sen asunnon, kun se on aika iso, ja ostat pienemmän? Se toki riippuu kaupungista ja sen tarjonnasta pitkälti, mutta onko mitään järjellisiä mahdollisuuksia vaihtaa pienempään?

Mä laittasin kans vuokralle. Vaikka tosiaan silloin se ei olisi tietty sun käytettävissä. Mut aika kivastihan tuolla tienais ylimääräistä noin isosta kämpästä.

Mut joo vaikee sanoo mitä teet jos kumpikin haluatte pitää päänne asiassa.

Mies voinee hankkia veneen tai kesämökin omilla rahoillaan. Tai sitten hankitte sellaiset yhdessä. Mikään pakko sun ei ole omasta asunnostasi luopua sen takia, että mies tahtoo käyttää siitä saatavat rahat johonkin muuhun. Olisi tietysti hienoa, jos pystyisitte yhdessä sopimaan asian ilman, että kummankaan täytyy astua toisen varpaille, mutta viime kädessä se olet mielestäni kuitenkin yksin sinä, joka päätät, mitä asunnollesi / muulle omaisuudellesi teet.

Kuuntele vaistoasi, ettei myöhemmin harmita... Jos itselläni olisi asunto velaton, niin pitäisin sen omalla nimelläni tai ne rahat, jos se myydään. Yhteistä omaisuutta lähtisin keräämään vasta sitten, kun mennään naimisiin. Myös miehellä saisi olla omalla nimellään omakotitalo.

Jos laitatte avioehdon, niin ei kannata sitten tehdä niin, että muutat miehen asuntoon, joka jää myös miehelle, sää myyt oman kämppäsi ja "rahat" menee yhteiseksi ja "yhteisen mökin ostoon".

Eli pidä huoli, että se tuleva mökki tai mikä lieneekään on myös sun nimissä, jos sää sen myös ostat tulevilla rahoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja kukkis:
edelliselle vielä: käsittääkseni ennen avioliittoa ostettu omaisuus (varsinkin tällainen, missä kauppakirjassa/osakekirjassa lukee vain yhden omistajan nimi) pysyy myös avioliiton aikana ostajan omana. eikä kai vaimollakaan ole mitään oikeuksia miehen omakotitaloon ellei siitä tehdä erillistä paperia. mutulla kyllä nyt mennään... :)

Avioliiton aikana omaisuus kyllä pysyy omana, mutta jos ero tulee eikä ole avioehtoa niin kaikki jaetaan tasan.

Minusta ap:n pitää tehdä niin kuin itse haluaa eli pitää asunto.

Taidanpa tosiaan pitää oman pääni ja pitää asunnon. Yritän laittaa sen vuokralle, näköjään tuon kokoisista rivareista pyydetään 1200-1300 euroa kuussa vuokraa. Jos saan sen vuokralle, vuokraan näin aluksi kokeeksi kaupungilta yksiön n. 500 eurolla. Silti jää verojen jälkeen rahaa vielä säästöön.

Toivottavasti tämä ratkaisu ei johda häiden peruuntumiseen... No, jos on tuollaisesta kiinni, niin ei ollut sitten mun mies. Mökkiä en halua ostaa, koska suvullani on käytössä kaksikin kesäpaikkaa. Ne riittää kyllä mun mökkeilytarpeisiin.

Yhteistyössä