Riita asunnosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvät neuvot tarpeen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hyvät neuvot tarpeen

Vieras
Meillä on uusperhe joka nyt hajoaa,ero tulee voimaan lähiaikoina.Ongelma on vuokra-asunto jossa asumme,joka on ollut minun nimissäni jo ennen avioliittoa,eikä puolison nimeä ole koskaan ollutkaan vuokrasopimuksessa. Nyt kiistellään siitä,kummalla on oikeus jäädä asuntoon.Molemmilla on lapsia aiemmista liitoista,ja on myös yhteinen joka jää asumaan minun kanssani eron jälkeen,joten minulla on enemmän lapsia asumassa kanssani,kuin hänellä. Hänellä on paljon maksuhäiriöitä jo aiemman liittonsa ajoilta,ja hänen on vaikea saada uutta asuntoa vuokrattua,joten hän ei suostu lähtemään,vaan käskee minun lähteä. Enkä voi laittaa häntä pois kirjoilta ainakaan ennen kuin ero on selvä,sen olen tarkistanut isännöitsijältä,mutta entäs sitten kun ero on lainvoimainen?
Itse en haluaisi muuttaa,koska asuntohan on minun nimissäni,ja koulu ja tarha ovat vajaan 10 min. kävelymatkan päässä,hänen lapsensa ovat kauempana koulussa.
Mies lähtisi jos jostain saisi asunnon,mutta miten sen saa työtön,rahaton ja maksuhäiriöinen,auttaako sossu,koska hänellä on kuitenkin omat lapsensa?
Ja onko kellään kokemusta asunto-oikeudesta? Mitkä asiat vaikuttaa päätökseen?

Maalaisjärjellä ajateltuna sun kuuluu jäädä,koska vuokra on sun nimisäs.Oletko yksityisellä vuokralla vai kaupungin?Oikeusaputoimistostakin mun mielestäni voisit kysäistä ja varmistaa asian.Mutta mielestäni toi painaa paljon kun vuokra on sun nimissäs.Sun ja lasten on oikeus jäädä siihen.

Jos kerran asunto on ollut sinun nimissäsi alun pitäenkin ja on edelleenkin, mielestäni vuokra-asunto on "sinun" ja sinä jäät asumaan. Voit ottaa yhteyttä siihen yhtiöön, minkä vuokralla olette (sato tai mikä nyt onkin) ja keskusella heidän kanssaan.

Ilmoita miehelle, ettet aio lähteä asunnosta ja kun avioero on astunut voimaan sinä jäät siihen, mutta mies etsikööt uuden asunnon mistä lystää - että kannattaa laittaa sen miehen ne asuntopaperit vetämään jonnekin, mistä meinaa nyt asunnon saada.

Sinä olet ilmeisesti maksanut vuokrat tästäkin asunnosta?? Ja ne voidaan tarvittaessa todistaa. Samoin se, että asunto on ollut sinun nimissäsi aiemmin, ennen miestä.

Voit eron jälkeen järjestää miehelle häädön, jolloin poliisit hakee hänet. No, en tiedä onko tämä käytännössä mahdollista, mutta miksipä sitä ei voisi vähän uhkailla ja pelotella miestä..

:whistle:

Asunto on kaupungin vuokra-asunto.Ja tietysti sen voin todistaa,että vuokrasopimus on tehty jo vuosia ennen tutustumistani mieheen.
Vuokraa on maksettu pääsääntöisesti puoliksi,mutta aina minun tililtäni.
Asioita mutkistaa miehen lapset,tuntuu pahalta sekin että pistäisi isän lapsineen pihalle,eihän se lasten syytä ole että aikuiset eivät pysty elämään yhdessä. Lasten takia toivon että miehellä olisi joku paikka minne mennä. Mutta en halua omienikaan joutuvan muuttamaan...Luultavasti asia on pakko ratkaista asunto-oikeudessa,hyvällä mies ei lähde.Mutta miehen lasten takia tuntuu kurjalta. :(

Sossu auttaa kyllä. Työssäni istun harvase päivä sossun puheilla ihmisten kanssa jotka ovat raha-asiansa sössineet.
Kaupungin vuokra-asunnoissa työskentelee sosiaalinenisännöitsijä (käsittääkseni jo joka kunnassa) jonka kanssa voi neuvotella mikäli on joskus saanut häädön kaupungin kämpästä. Asunto järjestyy erillaisilla koeajoilla aloitellen.

Eli reilusti vaan hattu kouraan ja sossulle aika. Kyllä kämppä löytyy jos mies vaan haluaa oikeasti sen löytää.

Ai niin ja aika älytöntä viedä asiaa asunto-oikeuteen asti koska eiköhän siellä olla melko yksimielisiä siitä, että asunto kuuluu sinulle.
Jos antaisitkin miehen siihen jäädä niin hänen täytyisi tehdä uusi vuokrasopimus ja jos hänellä on noita maksuongelmia tuskin vuokranantaja siihen suostuisi. Joten eiköhän asia ole harvinaisen selvä. Et voi antaa asuntoa hänelle vaikka haluaisitkin.

Enpä minä viitsisi alkaa tapella asunnosta, vaan nostaisin kytkintä itse. Pahimmillaan tuollainen voi johtaa tilanteeseen jossa miehesi alkaa kiusata taikka häiritä elämäänne urakalla, sellaisia tarinoita on vaikka kuinka paljon. Toki aiinahan se on helppo ulkopuolisien sanoa, että tee näin tämä on oikea ratkaisu. Mutta toinen näkökulma asioihin oli kai kirjoittamasi jutun pointti? Jos olisin sinä lähtisin esim. turvakotiin, tuolalisen henkisenväkivallan vuoksi jota miehesi harjoittaa. Sieltä käsin järjestyy asunto asiat ammattilaisen auttamana.

Tänään selvisi sitten sekin,ettei minun poismuuttoni auttaisikaan miehen asunto-asiaa.Koska jos muutan pois,vuokrasopimus purkautuu,ja minähän olen ainoa päävuokralainen,sen jälkeen ei ole enää vuokrasopimusta,eli asunto on vapaa edelleen vuokrattavaksi.Mies ei voi jäädä tähän asumaan noin vain,vaan minun pitäisi anoa vuokraoikeuden siirtoa hänelle ja luopua omastani,ja viedä anomus kiint.oy:hyn.Mutta koska mies ei ole aiempi vuokralainen,joutuu kiint.oy ottamaan yhteyttä kaupungin asuntoasiainosastoon,joka valitsee vuokralaiset,ja kaupunki ei hyväksy vuokravelkaista vuokralaisekseen,ellei ole kuittia maksetuista vuokrarästeistä. Eli mies ei kumminkaan voi jäädä tähän.
Täytyy soittaa sosiaalitoimeen ja kysyä,mitä tehdä,koska miehellä on ala-ikäisiä lapsia,joten asunto olisi saatava.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2006 klo 16:03 hyvät neuvot tarpeen kirjoitti:
Tänään selvisi sitten sekin,ettei minun poismuuttoni auttaisikaan miehen asunto-asiaa.Koska jos muutan pois,vuokrasopimus purkautuu,ja minähän olen ainoa päävuokralainen,sen jälkeen ei ole enää vuokrasopimusta,eli asunto on vapaa edelleen vuokrattavaksi.Mies ei voi jäädä tähän asumaan noin vain,vaan minun pitäisi anoa vuokraoikeuden siirtoa hänelle ja luopua omastani,ja viedä anomus kiint.oy:hyn.Mutta koska mies ei ole aiempi vuokralainen,joutuu kiint.oy ottamaan yhteyttä kaupungin asuntoasiainosastoon,joka valitsee vuokralaiset,ja kaupunki ei hyväksy vuokravelkaista vuokralaisekseen,ellei ole kuittia maksetuista vuokrarästeistä. Eli mies ei kumminkaan voi jäädä tähän.
Täytyy soittaa sosiaalitoimeen ja kysyä,mitä tehdä,koska miehellä on ala-ikäisiä lapsia,joten asunto olisi saatava.

Sinun kannalta tilanne on siis hyvässä mallissa.
Huolesi koskee nyt vain miestä, tulevaa exääsi, ja hänen lapsiaan. Uskomatonta, että hoidat hänen asioitaan ja järkkäät hänelle asuntoa??!! Miksi kummassa hän ei itse saa mitään aikaiseksi!
Mutta toisaalta, eihän lapsiperhettä kukaan viitsi kadulle ajaa, ei edes tuleva ex. :flower:
Siksipä mies tulee olemaan asuntohakujonossa ensimmäisten joukossa, eli asunto varmasti järjestyy heille.

Olen itse tulevana yh:na hakenut asuntoa samassa tilanteessa: miehellä omistuasunto, mihin en ollut osallistunut, minulla ei varoja, ei omistusta, työpaikka ja luottotiedot sentään oli ok ja mies ilmoitti mulle ja lapsille että ulos. Asunto löytyi tosi nopeasti (sato), hyvältä paikalta, lasten koulukin pysyi samana, eli kävi tosi hyvä tuuri!!

Joten ihan varmasti mieskin lapsineen kämpän saa, kun tyytyy siihen mitä löytyy eikä ole valikoiva asuinpaikan suhteen. Lasten koulukin vaihtuu sopivasti syksystä eikä kesken lukuvuoden ja jos koulumatka ei pitkä tai hankala ole, voivat varmaan jatkaa entisessä koulussa, se vaan vaatii vanhemman aktivisuutta.