Riita lapsen sukunimestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äet
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äet

Vieras
Minulla on pian kuukauden ikäinen tyttö, jonka isän kanssa emme asu samassa osoitteessa. Jo raskausaikana oli lapsen sukunimestä puhetta ja minä kerroin haluavani antaa oman sukunimeni lapselle, asia oli miehellekin silloin ok. Nyt on tullut toisiin ajatuksiin ja uhkaa, ettei tunnusta lasta, jos tyttö ei saa hänen sukunimeään :(

Tarpeetonta varmaan sanoakaan, etteivät välimme ole parhaat mahdolliset...

En tosiaan laittaisi minun kanssani asuvalle lapselle isänsä sukunimeä ellei hän edes asu kanssamme ja välitkin ovat huonot. Lapsen ollessa noin pieni ei vielä määritellä tapaamisiakaan kovin tarkasti (tai ainakaan meillä ei määritelty), joten hyvin voi olla, että nykyiset huonot välit aikaa myöten menevät vieläkin huonommiksi. Hulluinta olisi, että lapsi olisi isänsä nimellä eikä isä olisi lapsen kanssa edes missään tekemisissä. Tämä taitaa olla joillekkin miehille jonkinlainen vanhanaikainen kunniakysymys.

Isyyden tunnustaminen - Sosiaali- ja terveysministeriö

Ei tarvi riidellä, tuolta löytyy tietoa aiheesta. Lapsellahan on automaattisesti äidin nimi, jos ei ole syntynyt avioliittoon. Isyys saadaan selvitettyä myös, ei tarvitse kuunnella uhkailuja.

Näinpä, avioliitossakin lapsi seuraa automaattisesti äidin sukunimeä ellei toisin ilmoiteta, jos vanhemmilla on eri sukunimi. Minusta on todellakin loogista, että koska isä ei edes asu kanssamme, lapsella on minun sukunimeni. Muutenkin näen sen loogisena.
Mies on nyt heittäytynyt melko kylmälle linjalle tässä :(

Alkuperäinen kirjoittaja Äet;27776823:
Näinpä, avioliitossakin lapsi seuraa automaattisesti äidin sukunimeä ellei toisin ilmoiteta, jos vanhemmilla on eri sukunimi. Minusta on todellakin loogista, että koska isä ei edes asu kanssamme, lapsella on minun sukunimeni. Muutenkin näen sen loogisena.
Mies on nyt heittäytynyt melko kylmälle linjalle tässä :(
mutta sehän on täysin hänen omaa lapsellisuuttaan jos luopuu moisen asian takia isyydestään.

Mulle oli ainakin itsestäänselvää että lapsellani on minun sukunimi kun lapsen isä ei asu meidän kanssa. Helpottaa huomattavasti käytännön asioita kun minulla on sama sukunimi lapsen kanssa.

Tuollaiset uhkailut ovat typerää ja lapsellista. Eikös isyys voida selvittää vaikkei isä sitä halua.

Höh. Tuossa tilanteessa kyllä haluaisin lapsen omalle nimelleni, vaikka avoliitossa syntyneille lapsilleni halusin isän nimen. Jos välit olisivat eron jälkeen hyvät ja varma tunne siitä että isä haluaa olla mukana lapsen elämässä ja hän pystyisi asiallisesti selittämään miksi hänelle on tärkeää että lapsi on hänen nimellään niin silloin voisin myös tuohon suostua.

Mutta jos se on ailahtelevan isän keksintö kiristää noin ja riskinä että lapsi päätyy sellaisen ihmisen nimelle joka ei edes pidä yhteyttä niin no way.

Yhteistyössä