Riitelemme joka päivä miehen tupakoinnista:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
eli mies muuten on hyvä mies, luotettava, mukava, käy töissä, ei juo jne.. MUTTA hän tupakoi. minä lopetin kun tulin raskaaksi ja mies lupasi myös lopettaa. oli 2kk tupakoimatta mutta nyt polttaa taas. voi luoja että inhottaa! meillä on siis pieni vauva ja oksettaa kun mies hönkii niitä tupakan myrkkyjä vauvaan (polttaa pihalla mutta tuleehan niitä myrkkyjä silti sormista ym.). pesee kädet ja laittaa pastillin suuhun mutta silti olen haistavinani vauvassa välillä tupakan hajua. nyt tilanne on se että riidellään tästä koko ajan. eilen jopa uhkasin erota jollei tupakointi lopu. en halua että lapsi sairastuu miehen tupakoinnin takia! mitä ihmettä voisin tehdä että tuo tupakointi loppuu? onko ainoa vaihtoehto erota?

tästä mut mä ymmärrän.. meillä sama tilanne.. mies lupasi lopettaa uutena vuotena.. puhu siitä kauan. mut eipä kestänyt ku kaks päivää.. mies on ennenkin lopettanut eli pystyy siihen.. mutku kaverit polttaa töissä ym.. selityksiä.. mä en kestä tota hajua.. eli vinkkejä mullekin.

mä kanssa pakotin mun ukon lopettamaan,kun aloin odottaa esikoista :whistle:
eka vähän jurnas,mut nyt on itsekkin sanonut kuinka hyvä homma on kun rahaakin säästyy paljon! =)
silloin harvoin kun on maistissa,niin silloin kyllä tupakoi vieläkin,mut se ei mua haittaa =)

mun mielestä tupakointi kuitenkaan nyt vielä ei syy eroon ole..toivotaan,että ukkos lopettais!ihan omansakin terveyden takia =)

Alkuperäinen kirjoittaja Laku:
Ei, on sulla toinenkin vaihtoehto. Opetella hyväksymään, että tupakointi on sun miehen huono ja heikko puoli, joita on meissä kaikissa :(

Niimpä. Kyllä mekin ollaan miehen kanssa keskusteltu aiheesta, mies polttaa, minä en. Mutta se lopetuspäätös pitää tulla mieheltä itseltään. Tottakai mieheni tietää että toivoisin hänen lopettavan tupakoinnin, mutta en voisi kuvitella että alkaisin hiillostaa/kiristää sillä se ei ole minun päätökseni.

Pakottamalla et, mutta motivoimalla voit kokeilla. Laitat joka päivä itsellesi säästöön sen verran rahaa kuin miehellä menee tupakointiin, ja esim vuoden päästä lähdet lapsen kanssa matkalle kahdestaan niillä rahoilla.

IKINÄ PAINOSTA KETÄÄN TEKEMÄÄN MITÄÄN!!
sillä et saa aikaseksi mitään muuta kun itsellesi hankaluuksia. jos olisit mun akka niin polttasin kahta kauheemmin. luulen että miehesikin ajattelee näin.

:hug: Minä kannustin miestäni luopumaan tupakoinnista, yli 10 vuotta kesti, ja nyt hän näyttäisi olevan lopulta voitolla! Välillä miehen tupakointi oli minusta niin ärsyttävää, että ajattelin heivaavani pellolle pelkästään sen takia. Ja nyt harmittaa, kun yksi lapsista on myös sortunut tupakointiin, eikä voi vedota edes siihen, että ei äiti ja isäkään. Tuntuu varmaan lapselliselta, mutta en kovin aikuismaisena pidä tupakointiakaan.

no miten ihmeessä voin kannustaa? yksi päivä tuhosin miehen tupakat mutta riita siitä vaan tuli :( . keinot on aika vähissä. ja mies ei osaa edes puolustaa tuota tapaa mitenkään. sanoo vaan että vaikeaa on kun 16 vuotta on tuprutellut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei kai se vauva hajusta sairastu. Ja lopettaminen onnistuu vain, jos itse haluaa, ei kiristämällä tai pakottamalla.

Itse asiassa aina kun ilmassa on hajua, on ilmassa myös hajun aiheuttamat molekyylit, tupakan tapauksessa myrkyllisten kaasujen molekyylit. Eli kyllä voi sairastua.

Jos polttaisin ja joku mun tupakat tuhoisi, niin sotahan siitä syttyisi ihan varmasti, joten ymmärrän kyllä aloittajan miestä.
Aloittajan pitäisi vain yrittää kannustaa miestä lopettamaan, mutta missään nimessä ei saa pakottaa, sillä sillä ei saa kuin pahaa aikaan.
Eikä se lapsi sairastu miehesi tupakoinnin takia.

Alkuperäinen kirjoittaja MyPoodles:
No ei kai se vauva hajusta sairastu. Ja lopettaminen onnistuu vain, jos itse haluaa, ei kiristämällä tai pakottamalla.

Itse asiassa aina kun ilmassa on hajua, on ilmassa myös hajun aiheuttamat molekyylit, tupakan tapauksessa myrkyllisten kaasujen molekyylit. Eli kyllä voi sairastua.

No eihän se vauva siellä ulkona miehen kanssa tupakalla ole.

Tuskin isi joka tupakan jälkeen suihkussa käy. Ja sisään tullessaan varmasti haisee tupakalle. Ja tupakalle haistessaan varmasti tuo molekyylit sisälle.

Tuskin isi joka tupakan jälkeen suihkussa käy. Ja sisään tullessaan varmasti haisee tupakalle. Ja tupakalle haistessaan varmasti tuo molekyylit sisälle.

Eli tuon perusteella vauvaa ei kannattas pitää tupakalle haisevien ihmisten lähelläkään? Eli jos vaikka kummi polttaa niin lasta ei voi syliin ottaa..

Alkuperäinen kirjoittaja äippä-85:

Eli tuon perusteella vauvaa ei kannattas pitää tupakalle haisevien ihmisten lähelläkään? Eli jos vaikka kummi polttaa niin lasta ei voi syliin ottaa..

Jatkuva altistus on päivän sana. Tilapäisen altistuksenhan lapsi saa joka kerta astuessaan ulos ovestaan (ainakin kaupungissa). Mutta jos altistus on jokapäiväistä ja ympärivuorokautista, niin ei minua naurattas.

Mä olen altistunut oikeastaan koko ikäni ja kun olin pieni, niin meillä poltettiin sisälläkin ja en mä ole sairastunut, joten ei tuollaisesta ap:n tapauksesta sairastu.

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Mä olen altistunut oikeastaan koko ikäni ja kun olin pieni, niin meillä poltettiin sisälläkin ja en mä ole sairastunut, joten ei tuollaisesta ap:n tapauksesta sairastu.

Mistäs tiedät? Yhden ihmisen empiirisestä tutkimuksesta? Kovinkin tieteellistä faktaa heittää tuota tukemaan? Mulla toisenlainen fakta, sairastuin, kärsin pahasta astmasta, allergioista ja ihottumista vielä aikuisenakin. Infektioherkkyyskin on edelleen.

No meitä sisaruksia on 3 ja kellään meistä ei ole allergioita, ei ihottumia eikä astmaa. Samoin tiedän tupakoivia ihmisiä vaikka kuinka paljon, mutta ei niidenkään lapset kärsi mistään astmoista, allergioista tai ihottumista. Kyllä se enempi on perintötekijät, jotka noihin vaikuttaa, ei tupakanhaju.

No minäkin koitin netistä haeskella tietoa..kyllä siellä puhutaan aina passiivisen tupakoinnin yhteydessä savusta, ei hajusta. Mene ja tiedä sitten..

Et voi olla noin aasi. Savu on hajua! Haju on jonkin aineen leijailevia molekyylejä! Vai meinaatko että savu on vaan se mikä näkyy, pelkkä savun väri? Ja se haju sitten ihan jotain muuta, puhdasta ilmaa, joka vaan haisee? Miksi se haisee? Siksi että siihen on kiinnittynyt savun haitallisia kaasuja.

No minäkin koitin netistä haeskella tietoa..kyllä siellä puhutaan aina passiivisen tupakoinnin yhteydessä savusta, ei hajusta. Mene ja tiedä sitten..

Et voi olla noin aasi. Savu on hajua! Haju on jonkin aineen leijailevia molekyylejä! Vai meinaatko että savu on vaan se mikä näkyy, pelkkä savun väri? Ja se haju sitten ihan jotain muuta, puhdasta ilmaa, joka vaan haisee? Miksi se haisee? Siksi että siihen on kiinnittynyt savun haitallisia kaasuja.

Tuota.. tupakka rupeaa savuamaan kun sen sytyttää ja loppuu kun sen sammuttaa. osa savusta kiinnittyy kuitenkin vaatteisiin jne. ja se aiheutta hajun. ei sitä kai silti voi verrata siihen että saa suoraan savua sisäänsä? eiköhän tuollainen altistus ole kuitenkin suht minimaalinen?

esim. jos olet nuotiolla kesällä ja istut savussa ja haiset savulta, niin erittyykö muka siitä hajusta vielä palamismyrkkyjä? (tai varmaan erittyy minimaalisesti, mutta onko sillä terveyden kannalta merkitystä)?

asia ei muuten koske minua mutta en ole ikinä ajatellut että passiivinen tupakointi tarkoittaa myös sitä että joku tuttava polttaa ja olen samassa huoneessa hänen kanssaan.

Yhteistyössä