Riittääkö 2-vuotiaalle seuraava hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hätäilenkö turhaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hätäilenkö turhaan

Vieras
Eli lapseni aloittaa tilapäisryhmiksessä parin päivän päästä. (Ryhmis on perustettu koska pph:t ja tarhat kunnassa on täynnä ja lapsia on ilman hoitopaikkaa...kesään asti on toiminnassa.) Ryhmiksessä on pääosin alle 2-vuotiaita, pari vanhempaa lisäksi.

Tila koostuu 3 huoneesta, tyyliin makuuhuone ja tupakeittiö ja erillinen vessa löytyy ja nukkumishuone.. keittiössä keittiön pöytä ja kaksi sohvaa, sitten on leikkihuone mikä on pienempi. Huoneiden seinät on paljaat, ei kuulemma pienten kanssa oikein mitään pysty askartelemaan, 3 laatikollista leluja oli ja yksi autorata, lisäksi muutama kuva kirja...niillä kaiki 12 lasta sitten leikkii yhdessä 12 neliön huoneessa ja keittiössä.

Pihalla käyvät toisinaan mutteivat kuulemma joka päivä..kun takapiha on nurmikkoa ja suhjuista, pihassa ei ole mitään lapsille, hiekkakuoppa on jossa lapset voivat sellaista aika karkeaa hiekkaa kaivaa. Mihinkään puistoihin eivät mene, koska ei ole rattaita tarpeeksi.

Jäi vähän vaivaamaan että mitenköhän 2-vuotias tuolla viihtyy?? kun kotona jos ei aamupäivisin ulkoilla niin alkaa puremaan minua ja muutenkin tekemään pahojaan kun on purkamatonta energiaa. Miten ihmeessä muka 12 aikaan nukahtaa päiväunille, jos ei uloskaan pääse.

Hätäilenkö turhaan, riittääkö 2-vuotiaalle sisäleikit toisten taaperoitten kanssa?? Ohjattua leikkimistä/laulamista ei ohjelmassa ole. Minua ajatus ahdistaa :(

No säät alkaa paranemaan joten varmaan kohta ulkoilevat enemmän ja lapset toimivat hoidossa ihan eritavalla kuin kotona.

Mä en tosin ymmärrä että jos piha on huonossa kunnossa nyt niin miksi ei voi mennä muualle ulkoilemaan. MInä ulkoilen säällä kuin säällä ja kurikset ... vaan päälle ja pihalle.

kyllähän he jostain saisivat lisää kaksosten rattaita jos vaan tahtoisivat.

No kyllä olisin minäkin pikkaisen ahdistuksissani. Toi kuullostaa kohtuullisen laittomalta, olkoonkin että on toiminnassa "vain" kesään saakka. Otahan yhteyttä päivähoidon tarkastajaan.

lasten vanhemmilta oli tullut hoitajien mukaan noottia noista puitteista, mua ahdisti enemmänkin se että ei ole minkäänmoista ohjelmaa tai tekemistä, kuulemma ne hieman vanhemmat lapset on tuolla ihan hätää kärsimässä, enkä kyllä yhtään ihmettele..

mistä löydän tarkastajan yhteystiedot?

ei kuullosta yhtään hyvältä paikalta..
onhan päiväkodeissakin jossain huono piha tällasella säällä.. kurikset jalkaan ja ulos ne sitli menevät.. ja jos ei ole keinuja yms niin ottaa ulkoleluja mukaan...
ottaisin myös johonkin yhteyttä asian tiimoilta..

no näin äkkiseltään kummaksuttaa ton kuuloinen toiminta...

oikeesti todellisuushan voi kuiteskin olla jos jonkinlaista puuhastelua. pienilläkin puitteilla voi touhuta pienten kanssa vaikka ja mitä! ja kyllä kunnalla on jonkinmoinen vastuukin hommata riittävät virikkeet sekä ulos että sisälle! näin vain lastentarhanopen näkökulmasta katseltuna ja kuullosteltuna!

tietty ryhmis usein on enempi sellasta kodinomaista toimintaa, mut toki toiminnat sielläkin! jos fiksua henkilökuntaa on niin ottavat mielellään ehdotuksia vastaan myös vanhemmilta! Eli rohkeesti annat mielipitees ja ajatuksesi kuulua myös ryhmiksesä!

Mua ihmetyttää vain se, etteivät ulkoile jos piha on sohjoa. Kurikset tai vettäpitävät haalarit niskaan ja pihalle, virikkeeksi riittää lapio, ämpäri, pallo....
Sekä se, ettei ole mitään ohjattua toimintaa (laululeikkejä tms). Muuten puitteet vaikuttaa ihan kelvollisilta, joskaan ei ihanteellisilta.

Mä en veis lastani tuollaiseen paikkaan hoitoon. Päivittäinen ulkoilu ja rutiinit toimintatuokioineen on minusta ainakin todella tärkeitä, myös pienelle lapselle. Vaikka 2-vuotias ei vielä ihmeellisiä virikkeitä tarvii - ilonaiheeksi riittää se sohjo ja lapio - niin... jokseenkin kuhjulta kuulostaa...

Yhteistyössä