Riittääkö 85 m2 koti yhdelle lapselle ja kahdelle aikuiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaakkuvaris
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaakkuvaris

Vieras
Ostimme asunnon neljä vuotta sitten sillä ajatuksella, että mahdumme tänne hyvin vaikka meillä olisi yksi lapsi. Nyt olen raskaana ja olemme miettineet paljon mahdummeko sittenkään tähän kotiin vai pitäisikö alkaa suosiosta heti katselemaan uutta asuntoa.

En tykkää, että paikat ovat ahdettu täyteen tavaraa/hyllyjä yms. vaan pidän "kohtuudella" sisustetusta kodista eli muutama hylly, senkki, taso yms. on kiva mutta koti ei saa olla liian täyteen ahdetun näköinen. Lisäksi mietityttää kun kodissamme ei ole kuin kaksi makuuhuonetta. Tuleva lastenhuone on ollut nyt askartelu, vieras yms. käytössä eli voin huolettaa jättää keskeneräiset askartelut pöydälle ja jatkaa seuraavana päivänä. Toisaalta makuuhuoneemme on niin iso, että sinne mahtuisi huoletta askartelupöytä, mutta toisaalta ajatus ei houkuttele vaan olisi kiva pitää makuuhuone makuuhuoneena. Toisaalta taas harmittaa kun olemme remontoineet kodin meidännäköiseksi ja viihtyisäksi eli ei olisi tästä syystä kiva muuttaa.

Eli minkä kokoisessa asunnossa olette mahtuneet hyvin/mukavasti asumaan yhden lapsen kanssa? Mitä tekisitte tilanteessamme? Toisaalta vähän mietityttää olemmeko "yliarvioineet" lapsen tarvikkeiden yms. tilantarpeen mielessämme kun aikaisempaa omakohtaista kokemusta ei ole.

tuon kokoiseen mahtui hyvin 2 lasta ja kaksi aikuista. Meillä oli ennen tuon kokoinen rivitaloasunto. Sitten muutettiin omakotitaloon ja neliöitä 186. Nyt mahtuu oikein hyvin 2 aikuista ja 3 lasta. Tosin kyllä aina kaikki neliöt saa täytettyä kun haluaa. Mitä enemmän tilaa, sitä enemmän tavaraa.

• Tykkää
Reactions: Draumsyn
No riittää. Meillä on 70neliöö ja 2 aikuista, 2 lasta. Yhden lapsen kanssa mahduttiin oikein hyvin, nyt on tarkotus etsiä isompaa ( tai ainakin parempaa pohjaa!! ) parin vuoden päästä kun pienempikin lapsi kasvaa.

No kyllä mielestäni ap:llä pitäisi olla vähintään n. 150 m2:n koti. Että olisi väh. 3 makuuhuonetta , 1 aikuisille , 1 lapselle ja 1 askartelulle.

Ja neljäs makkari olisi hyvä olla vieraille - noloo nukuttaa vieraat askarteluiden keskellä !!!!

• Tykkää
Reactions: as if
Nojaa. Meillä on 85 neliöinen koti. Meitä asuu kaksi aikuista ja yksi eskaria aloitteleva lapsi. wc on erillinen ja ihan tilava kylppäri/sauna sitten erikseen. Makuuhuoneita on kaksi, iso parveke, suht iso keititö ja olkkari.
Me pärjätään tässä, koska meillä on todella paljon säilytystilaa. Keittiössä on runsaasti kaappitilaa ja pöytätilaa.
todella iso vaatehuone ja käytävillä on kaappeja muistaakseni 15 kaappia + yläkaapit ja sitten on iso ns. häkkivarasto.
Minäkin pidän siitä, että on siistiä ja tavaroita ei ole hujan hajan. Nyt kaikki on järjestyksessä kaapeissa, mutta yhtään ylimäääristä tilaa ei ole.

85 neliöitä on siis meidän tapauksessa ihan minimi, missä voidaan asua ja jos lisää lapsia tulisi, niin pitäisi muuttaa.

Meillä oli silloin, ku lapsia oli vaan yks, alle 60neliönen kerrostalokaksio. Meillä oli myös kaks kissaa ja koira. Tila riitti kyllä, mut kerrostaloelämä ei vaan ollu meitä varten ja muutettiin vähän ennen kuopuksen syntymää rivariin. Nyt asutaan omakotitalossa, mut ei tässäkään oo neliöitä ku 95. Lapsia, kissoja ja koiria siis nykyään kaikkia se kaks ja aikuisia myös kaks.

Riippuu siis myös perheestä ja siitä säilytystilan määrästä. Mä olen niin sisustusfriikki, että kaiken pitää olla 100%:sesti kaunista ja huoliteltua. Omaan sisustusmakuuni siis ei missään nimessä kuulu ylimääräiset säilytyskalusteet (esim. vaatekaappi olohuoneeseen tms).

Kyllä mahtuu hyvin, sen takia ei kannata muuttaa. Onko asuntomuuten käytännöllinen ja onko pihalla leikkipaikkaa lapselle?

Askarteluille miettisin kaappiin tehtyä askartelunurkkasta. Pariovien taakse askartelupöytä ja kun työrupeama loppuu, kaapin ovet kiinn ja ovi lukkoon.

• Tykkää
Reactions: as if
No mun mielestä teillä on ruhtinaallisesti tilaa. Eikä se lapsi ihan kamalasti tavaraa tarvitse, kaikkea turhaketta ei tarvitse ostaa.

Mutta ehkä mä olen vähän jäävi sanomaan mitään, me asutaan 6 lapsen kanssa 127m2 asunnossa eikä edes suunnitella muuttavamme :D

[QUOTE="Vieras";26735071]Kyllä mahtuu hyvin, sen takia ei kannata muuttaa. Onko asuntomuuten käytännöllinen ja onko pihalla leikkipaikkaa lapselle?

Askarteluille miettisin kaappiin tehtyä askartelunurkkasta. Pariovien taakse askartelupöytä ja kun työrupeama loppuu, kaapin ovet kiinn ja ovi lukkoon.[/QUOTE]

Tämäntyyppistä tarkoitan

Ompelupiste kaappiin - Talokoti

75neliötä, tämän hetkinen kokoonpano 2 aikuista ja 1 lapsi. elokuun puolella syntyy toinen lapsi. ei meillä ainakaan tunnu täyteen ahdetulta, pidetty huonekalut ja muutkin tavarat minimissä(ei olla mitään turhuuksia osteltu).

askarteluillle ym. voi keksiä aina jonkun muun paikan vaikka ymmärrän sen helppouden, helppoa se olis itselläki jättää ompelukone pöydälle keskeneräsine tekeleineen ja ovi kiinni perässä. ehkä sitten joskus. nyt siis ei ole mitään virallista paikkaa ompelukoneelle, eli ainakun lopettaa puuhat niin tavarat kasaan ja vaatehuoneen hyllylle odottelemaan seuraavaa kertaa :)

[QUOTE="Vieras";26735071]Kyllä mahtuu hyvin, sen takia ei kannata muuttaa. Onko asuntomuuten käytännöllinen ja onko pihalla leikkipaikkaa lapselle?
[/QUOTE]

Muuten asunto on käytännöllinen lapsiperheelle tai ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä. Vaikka rivitaloasunto niin iso omapiha, terassi johon voi laittaa vaunut päiväunia varten ja taloyhtiöllä hyvä leikkipuisto ja paljon nurmikkoa jossa pelata ja juosta. Lisäksi todella rauhallista seutua, jossa asuu paljon perheitä joilla pieniä lapsia ja jokunen vanhempi pariskunta, naapurit mukavia. Päiväkotiin matkaa noin 500m ja ala-asteelle vähän enemmän ehkä vähän alle kilometri. Ollaan siis viihdytty loistavasti.

No mä olen sitä mieltä että kukaan muu ei voi tietää teidän fiiliksiänne tai pärjäämistänne koska ihan itsestä se on kiinni. Arvasin jo etukäteen että vastaukset tulee oleen just tota että tottakai pärjäätte kun mekin pärjätään.
Ja vielä varmaan tulee sekin että mietis kuinka ne ennenvanhaan pärjäsi 20 lapsen kanssa tuvassa. Huoh!

http://www.decopeques.com/convierte-un-armario-en-zona-de-estudio/

Tässä sievempi vaihtoehto.

Jos asutte kauppojen lähellä, teidän pn helppo ostaa vauvalle tavaraa sitä mukaa kuin tarvitsette. Vauvoilla on niin erilaiset tarpeet, että etukäteen ei tiedä mistä on iloa ja mistä ei.

Asunnonvaihdosta vielä. Kurkkaahan kelan sivuilta kotihoidon tuen määrä. Jos asunto maksetaan lainarahalla ja on laskettu, etä sinäkin käyt työssä, kannattaa miettiä siltäkin kannalta. Kurjaa olisi laittaa lapsi aiemmin päivähoitoon vain sen takia, että teillä on muutama neliö enemmän.

no jaa, meillä on 65 neliötä 2 aikuista ja 2 lasta. Hyvin mahdutaan ja tilaa on riittävästi(varmasti myös fiksujen sisustusratkaisujen ansiosta), mut sit kun lisää lapsia tulee, niin tarvitaan jo isompi.

Muuten asunto on käytännöllinen lapsiperheelle tai ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä. Vaikka rivitaloasunto niin iso omapiha, terassi johon voi laittaa vaunut päiväunia varten ja taloyhtiöllä hyvä leikkipuisto ja paljon nurmikkoa jossa pelata ja juosta. Lisäksi todella rauhallista seutua, jossa asuu paljon perheitä joilla pieniä lapsia ja jokunen vanhempi pariskunta, naapurit mukavia. Päiväkotiin matkaa noin 500m ja ala-asteelle vähän enemmän ehkä vähän alle kilometri. Ollaan siis viihdytty loistavasti.

Kuulostaa kivalta paikalta asua. Onko asunto yhdessä kerroksessa?

no riippuu paljon ihmisistä jotka siellä asuu..meillä on 2 aikuista ja 2 lasta + 1 pieni koira,ja neliöitä on 60.hyvin me mahdutaan,mutta meillä ei olekkaan mitään turhaa roinaa.meillä on kaksio josta isompi huone on lasten käytössä,ja toinen on olkkari/makkari jossa miehen kanssa nukutaan.isompaan 77neliöiseen muutetaan parin kuukauden kuluttua,kun kolmas lapsi syntyy.

No mä olen sitä mieltä että kukaan muu ei voi tietää teidän fiiliksiänne tai pärjäämistänne koska ihan itsestä se on kiinni. Arvasin jo etukäteen että vastaukset tulee oleen just tota että tottakai pärjäätte kun mekin pärjätään.
Ja vielä varmaan tulee sekin että mietis kuinka ne ennenvanhaan pärjäsi 20 lapsen kanssa tuvassa. Huoh!

Peesaan tätä. Toinen viihtyy/pärjää pienemmässä asunnossa, toinen isommassa.
Itse sen tietää miten haluaa asua.
Kyllähän tuossa toki neliöt ja huoneet riittää ap:n perheelle mutta jos kaipaa sitä yhtä lisähuonetta niin ei sekään paha juttu ole.

Yhteistyössä