Riittääkö lapsille yksi lämmin ruoka päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Soluttautuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapset jo koululaisia, mutta silti vaativat/syövät kaksi lämmintä ateriaa päivässä =) Nyt hiihtolomalla lounas kehitellään edellisen päivän jämistä. Teen suosiolla isomman satsin ruokaa, jotta pääsen vähän helpommalla. Kyllä meilläkin melkein aina joku marisee ruuan mausta/laadusta yms, mutta annan sen mennä ohi korvien..

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
No pitäiskö mun olla antamatta 2 lämmintä ruokaa päivässä jos toiselle kelpaa :o
Mulle on ihan sama miten muut tekee,mut meillä mennään näillä eväillä =)

No pitäs tietenki ! Haloo, ihmiset on erilaisia, lapsetkin, mutta sitähän täällä palstalla ei tunnuta käsittävän oli asia mikä tahansa. Se mikä sopii ja käy toiselle ei ehkä sovi/käy toiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja juurikin näin:
Alkuperäinen kirjoittaja :
miksi pitäis aina olla sitä lämmintä???? Ihmettelen tuota periaatetta. Kyllä vihannekset, juurekset, salaatit yms lisättynä makaroonilla, riisillä, tonnikalalla, kinkulla, juustolla jne ovat ihan yhtä ravitsevia... niin ja toisaalta toisena pääruokana menee vaikka puuro tai mitä ikinä tulee mieleen... ei se lämmin sitä ravintoarvoo lisää...

Näin on :) Ei sen ruuan tarvitse olla lämmintä, kunhan se koostuu ravinto-opillisesti oikeista aineksista. Yleensä kyllä mielletään, että vain se lämmin ruoka on sitä oikeeta ruokaa.

Juuri näin. Perunat ja valkoinen vilja kuuluu muutenkin vältettäviin sokerin kanssa. Ennemmin täysjyväleipää kunnon päällisillä kuin puuroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Honostooppari:
No meidän 3-vuotias ei hoitopäivän jälkeen syö kotona kuin näkkäriä ja/tai hedelmiä :o

Väkisinkö poikaan pitäis lämmintä, itsetehtyä ruokaa tunkea :snotty:

Käytyä ne näkkärit ja hedelmät uunissa, niin saat niistä ravitsevaa terveellistä lämmintä ruokaa :D Katsos kun lämmitys lisää ruokaan tärkeitä hivenaineita :P

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
No pitäiskö mun olla antamatta 2 lämmintä ruokaa päivässä jos toiselle kelpaa :o
Mulle on ihan sama miten muut tekee,mut meillä mennään näillä eväillä =)

No pitäs tietenki ! Haloo, ihmiset on erilaisia, lapsetkin, mutta sitähän täällä palstalla ei tunnuta käsittävän oli asia mikä tahansa. Se mikä sopii ja käy toiselle ei ehkä sovi/käy toiselle.

Nimenomaan, kaikki muksut on erilaisia.
Ja on se sama muksukin erilainen 1 ja 5 -vuotiaana..

Muistaakseni jossain HyvaTerveys tai vastaavassa lehdessa oli artikkeli jossa suositeltiin lamminta ateriaa koska ravintoaineet lampimana voi hyodyntaa paremmin vaikka mun logiikan mukaan ne siella vatsassa lampenee kaikki samaksi mutta koska en ole osallistunut mihinkaan tutkimuksiin niin ehka se sit voi olla niinkin.

AP:lle muistan niin hyvin ton saman tunteen etta kun toista vasyneena naet vaivaa laitta ruoka eika kelleen kelpaa (meilla ei edes aina miehelle). Kylla kaytin eineksia apuna: kalapuikkoja, pastakastikkeita ym. Sit vielakin mulla on tapana keittaa pottuja ja porkkanoita enempi kerralla ja lammittaa ne seuraavana paivana. Samoin kaikki uuniruoat on helppoja kun sekottaa ainekset vuokaan ja uuniin ja siita riittaa ehka seuraavallekin paivalle.

Alkuperäinen kirjoittaja hoplaahoplaa:
riippuu myös minkä ikäisiä lapsia on. pienemmille kyllä kaksi lämmintä ateriaa päivässä. ja tosissaan ihan ruokaa eikä burkereita ja pitsaa.

Mäkin kyllä teen ihan kunnon ruoan joka päivä, tai ainakin melkein joka päivä :)
Kaksi lämmintä ateriaa päivässä tulee siis 3 ja 4 vuotiaille, kun päiväkodissa saavat lounaan. Valmisruokia meillä käytetään aika vähän.

En silti suostu tuntemaan huonoa omaatuntoa, jos silloin tällöin syödään burgereita. Sehän on vaan tosi ihanaa vaihtelua ainaiseen kokkaamiseen. Vähän pisti silmään oheisessa vastauksessa kohta "ihan ruokaa" kun ovat nykyisin nuo hampurilaispihvit ihan hyvää lihaa, enkä välttis ymmärrä, mikä siitä itse paistetusta jauhelihasta nyt niin paljon parempaa tekee.... Ranskalaiset ja limu tietty on sitten asia erikseen...
tosin meillä lapset eivät limua edes halua ja pienemmän ateriaan otetaan aina hedelmäpussi tai miniporkkanat tms.

Ihan vaan halusin siis muistuttaa, että saa niistä hamurilaisella ja pizzalla käynneistä nauttiakin, eikä se nyt lapselle niiiin pahasta ole, tietty pitää muistaa, että kohtuus kaikessa... Tuntuu, että äitejä syyllistetään IHAN kaikesta nykyään...

Yhteistyössä