rikosilmoitus perheväkivaltatilanteessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirva

Vieras
Niin että mitenkäs se nykyään meneekään jos vaimo tekee miehestään rikosilmoituksen lievän pahoinpitelyn jälkeen, mutta haluaakin perua ilmoituksen kuulusteluissa? Onko syyttäjä se ketä päättää syytteeseen laitosta vaikka vaimo itse on siihen haluton vai unohtuuko asia jos vaimo näin tahtoo? Entä jos perheessä on pieniä lapsia? Tehdäänkö automaattisesti lastensuojeluilmoitus vaikka he eivät tekohetkellä olisikaan olleet läsnä?
Jotenkin mulla on sellainen muistikuva että laki olisi joskus muuttunut niin että vaikka puoliso tahtoo vetää syytteen takaisin niin se ei enää onnistuisikaan... Onko jollain tietoa miten tämä asia oikein menee???

Asianomistajarikos, joten vaimo voi perua. Paitsi jos on törkeä pahoinpitely. Mutta se asia ei vaikuta siihen tehdäänkö lastensuojeluilmoitus vai ei. Eli voi olla että siitä tulee seurauksia kuitenkin, joten sen takia turha perua.

Ja samasta asiasta ei voi sitten uudestaan vaatia syytettäväksi jos kerran on perunut.

ei voi enää perua mutta syyttäjä päättää lähteekö syyttämään. lastensuojeluilmoitus riippuu poliiseista mulle sanottiin et se tehdään vaikka lapset ei ollu tapahtumahetkellä kotona, mut ikinä ei ilmoitusta tehty kuitenkaan. meillä tulossa syyskuussa oikeudenkäynti ja tämä asia tapahtui viime syksynä..

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Asianomistajarikos, joten vaimo voi perua. Paitsi jos on törkeä pahoinpitely. Mutta se asia ei vaikuta siihen tehdäänkö lastensuojeluilmoitus vai ei. Eli voi olla että siitä tulee seurauksia kuitenkin, joten sen takia turha perua.

Ja samasta asiasta ei voi sitten uudestaan vaatia syytettäväksi jos kerran on perunut.

Entäpä jos vaimo peruu, mutta tulee uudestaan samanlainen tilanne tai mahdollisen eron jälkeen tahtoo pitää isän erossa lapsistaan (ei kuitenkaan kokonaan) niin onko tämä vanha tieto kuitenkin sieltä saatavilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

pahoinpitely ei ole asianomistaja rikos nykyisin. mulla miehen syytteessä lievä pahoinpitely eikä sitä voi perua.

Miks kukaan haluaa perua väkivalta ilmoituksen? Jos mies on pahoinpidellyt mutta nainen haluaa jatkaa hänen kanssaan, niin kyllä se on miehen vaan hyväksyttävä että sellainen ilmoitus on tehty, eikä naisen perua sitä sen takia, että mies niin kauniisti on vakuutellut.

Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitenkäs se Matti ja Mervi on toiminut. Eiks ne oo välillä ilmotellut ja sit peruneet?

ei kai ne oo mitään ilmotuksia tehnyt.. avioerohakemuksia kyllä.

Ai :) Mä kun muistelin, että se matti teki ainakin jonkun ilmoituksen mervin "perättömästä" pahoinpitely ilmoituksesta tai jotain. Oliko se joku kunnian loukkausjuttu. Ei pysy kärryillä, sen verta nekin on sekoillut.

kotona tapahtunut on asianomistajarikos. jos yleisellä paikalla niin yleisen syytteen alainen, eli pahoinpitely yleisellä paikalla, tästä päättää syyttäjä. vaimo voi perua sen mikä ei ole yleisen syytteen alainen vrt. matti ja mervi ;)

Yhteistyössä