Rinna syöminen ainaista tappelemista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meme72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meme72

Jäsen
02.08.2007
199
0
16
Meillä poika vajaa 8 kk ja ollut rintamaidolla lähelle 6 kk:n ikää. Kiinteät maistuivat alusta asti hyvin ja edelleenkin. Suuri ongelma on ollut ja on edelleen rinnan syönti. Hänellä on välillä kausia, että kieltäytyy rinnalta muutamaksi päiväksi melkein kokonaa ja muutenkaan ei ole mikään tissinautiskelija ollut koko elinikänään. Olen järkisyistä yrittänyt jatkaa imetystä, koska maitoa on kuitenkin tullut ja se hänelle alun alkaenkin on hyvin ravinnoksi riittänyt. Nyt varmaan tulisi jo toimeen pelkällä kiinteällä ruualla ja korvikkeella, mutta jsotain syystä en ihan vähin perustein haluaisi alkaa korviketta käyttämään enää tässä vaiheessa. Kuitenkin olen aika kypsä tähän ainaiseen rinnalla tappelemiseen. Poika imaisee pari imua ja sitten alkaa kitinä tai huuto tai muut asiat kinnostavat enemmän. Ainahan sitä syytä voi etsiä ja olen kartoittanut tilannetta: hampaiden puhkeaminen, korvatulehdus, liikkumaan opetteleminen, liikaa kiinteiden syöminen, omat kuukautiset tai herumisen hidastuminen. Suurimpaan osaan noista vaan ei voi vaikuttaa! Kaipaisin kipeästi vertaistukea! Onko ketään joka painii saman ongelman kanssa ja miettii saako vauva tarpeeksi maitoa ja miksi sen imemisen kanssa aina pitää takuta....???

Alkuperäinen kirjoittaja meme72:
Onko ketään joka painii saman ongelman kanssa ja miettii saako vauva tarpeeksi maitoa ja miksi sen imemisen kanssa aina pitää takuta....???

8kk ikäinen on varmaan jo niin kiinnostunut ja utelias muusta maailmasta etten yhtään ihmettele et se on imu silloin ja toinen tällöin.. oletko kokeillut imettää esimerkiksi silloin kun poika on väsyneempi tai ennen ruokailua selkeästi nälkäisenä.. meillä imetys meni ihan hyvin, mutta on tuttua tuo imu silloin ja toinen tällöin tilanne. ja muistan kuinka mietin et saakohan tarpeeksi maitoa..
neuvolasta silloin vastattiin että jos lapsi vierailee rinnalla päivän mittaan 4-5 kertaa niin sen katsotaan riittävän. deseissä se oli 5-6dl.. et jos teillä menee vaikka (vauvojen)välipalajogurttia tai puuroa/velliä niin äkkiä sen 5-6dl tulee täyteen.. 8kk ikäisille voi tarjota vaikka sitä drikkiäkin välipalaksi..älä hätäile..
suosittelen kuitenkin jatkamaan imettämistä (ainakin rinnan tarjoamista) siihen asti kunnes voitte aloittaa maidon juomisen. ei tarvii sit miettiä niitä desejä sen korvikkeen kanssa.

Kiitos vastauksesta unikuu. Kannattaakohan puuroa tehdä osittain korvikemaitoon? En ole antanut pojalle vielä mitään maitopohjaisia ruokia esim. sitä vauvajogurttia. Normaalisti saan pojan imemään 4-5 kertaa vuorokaudessa muutamia minuutteja kerrallaan. Sen desimäärän arvioimista on vaikeaa, miten paljon rinnasta saa kerrallaan. Nuo imetyskerrat tosiaan tapahtuvat silloin kun poika on puoliunessa, valveilla ei onnistu just ollenkaan.

Voiko olla allerginen jollekin, mitä saa rintamaidon kautta. Meillä tyttö kitisi ja kirmurteli imetyksen jälkeen. Lopulta kitinät muuttui puklailuiksi ym. reilu 7kk ikäisenä lopetin imetyksen kun rauhoittui nukkumaan paremmin yöt ilman rintamaitoa. Sittemmin on selvinnyt joukko allergiaa aiheuttavia ruokia, kuten ruis, ohra, riisi, peruna, porkkana, banaani jne. Ja minähän söin noita kaikkia jatkuvasti. Nyt tyttö melkein 9 kk ja voi ja nukkuu hyvin.

Kaniini, poika ei kitise ruokailun jälkeen lainkaan. Ei vaan suostu aloittamaan imemistä. Hän syö halukkaasti kiinteitä myös noita allergisoivia eikä mielestäni ole tullut niistä mitään oireita esim. ihottumaa, vatsavaivoja, pulautteluja. Yleensä on muuten tyytyväinen ja hyväntuulinen ja kasvaa myös normaalikäyrillä, joten en ihan heti ajattelisi olevan kyseessä allergian. Kiitos vasuaksesta. Meillä siis suurin ongelma on imemisen aloittaminen ja riitävä maidon saannin turvaaminen.

Meillä on ollut sama juttu, milloin minkäkin uuden taidon yms. vuoksi on imetys takkuillut. Sitkeästi kuitenkin jatkoin imetystä, vaikka monesti tuntuikin turhauttavalta kun esim. kauppakeskuksessa imetys ei ikimaailmassa olisi onnistunut, suurimman osan aikaa vain pimeässä makuuhuoneessa. Vettä olen aina völillä lisäillyt soseisiin, antanut nokkamukista ruokailun yhteydessä, lisäksi olen myös antanut maitopohjaista puuroa ja vauvajugurttia silloin kun minusta on tuntunut siltä, että maitoa on mennyt huonosti. Meillä toimi myös parhaiten se, että imetin eri ajankohtina kuin annoin kiinteitä, eli esim. aamuimetys klo 6, puuro klo 7, imetys klo 9, lounas klo 10 ...Olen kuitenkin ihan iloinen, että kaikesta huolimatta olen jatkanut, nyt 10 kk iässä vauva malttaa taas ihan kivasti imeä ja oma painokin on aika hyvin palautunut raskautta edeltävälle tasolle pitkän imetyksen ansiosta (vaikkei toki minulle mikään maailman tärkein asia olekkaan). Ja imetyskin tuntuu nyt ihan mukavalta, kätevältä, siistiltä (ei pullojen tiskaamista) yms. Ainakin itse huomasin, että 6 kk täysimetyksen jälkeen 4-5 kertaa vuorokaudessa imetys tuntui kauhean vähältä, varsinkin kun siinä ei enää montaa minuttia per syöttökerta kestänyt. Sieltä imetystukilistan sivuilta sain hyviä neuvoja ja lohdutusta näissä "lakkoiluvaiheissa".

Lapseni , 7,5kk on myös ollut rintaruokinnassa 6kk. Heti alkoi myös maistua kiintät todella hyvin ja tyttö syö edelleen hyvällä ruokahalulla. Juuri oli tissilakko viikon verran, ja annoin korviketta ruuan päälle n. 40ml. Kunnes ykskaks tissi maistui taas.

Imetyksen suurin ongelma tällä hetkellä on se, että kestää pari minuuttia ennenkuin maito alkaa herua ( tunnen herumisen alkamisen paineena ja virtauksena rinnoissa. Päivällä lapsi on liian touhuissansa keskittyäkseen imemiseen, kiukuttelee jos tarjoan rintaa.
Neuvolasta sanoi että koita juoda lasillinen vettä ennen imetystä, sekä ravistella rintoja.

Tyttö imee siis aamu 8, iltapäivä 3, ilta 9, sekä yö 5. Tällöin hän imee tehokkaasti molemmat rinnat tyhjiksi.

Itse koin kriisin kun rintalakkoilu alkoi. En tahtonut antaa korviketta mutta nestettä oli annettava lapselle kuitenkin kun vettä ei huolinut. En tiedä oliko paluu rinnalle luomukorvikkeen syytä, jota tarjosimme ja maku ei kyllä ollut kovin hyvä..

Tsemppiä!

Kiitos vastauksista! koti2007 meillä on just tuo havaittavissa, että poika ei malta keskittyä syömään virkeänä. Hän oppi juuri ryömimään kunnolla ja nyt harjoittelee konttaamista. Eilen söi rintaa 3 kertaa ennen nukahtamista väsyneenä, virkeänä on turha tarjotakaan! Meillä myös tuntuu toimivan paremmin tuo, että pitää kiinteiden antamisen ja tissin tarjoamisen selkeästi erillään toisistaan. Onkohan 3-4 imetyskertaa riittävä määrä vuorokaudessa vai pitäisikö antaa lisäksi just vauvajogurttia tai laittaa puuron sekaan korviketta? Eilen tosiaan söi 3 kertaa, mutta sitten söikin kerralla paljon...voi sitä pissan määrää! =) Meillä on poika aina ollut nopea imijä ja nyt tosiaan syö kerralla maksimissaan 5 min.

mustajuuri teidän tilanne kuulostaa aivan samanlaiselta kuin meillä! Jos vauvasi imee 4 kertaa/ vrk, annatko vielä lisäksi korviketta vai luotatko, että tuo 4 kertaa imetystä riittää?
Mulla on myös ongelma tuon herumisen kanssa. Mitä enemmän stressaan asian kanssa, sitä huonommin heruu maito ja virkeänä poika ei malta odottaa herumista. Tissiä saa vaihtaa imemisvaiheessa useaan kertaan ennen kuin homma alkaa onnistua!

Mulla on myös tällä hetkellä aika paha kriisi tuon imetyksen ja sen lopettamisen kanssa kuten mustajuuri kuvailit... Voi tätä äidinvaistoa ja -huolta!

On lohdullista kuulla, että on samalaisia tapauksia ja että silti kannattaa sitkeästi jatkaa!

Voisit tietysti soittaa vaikka imetystukipuhelimeen, he osaisivat varmasti vastata paremmin kuin allekirjoittanut. Numero löytyy heidän sivuiltaan (http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=112&Itemid=179). Ehkä itse lisäisin varmuuden vuoksi vähän vettä soseeseen ja antaisin vaikka vauvajugurttia jos sinusta tuntuu, että maitoa menee paljon vähemmän kuin aikaisemmin. Ei siitä varmaan ainakaan haittaa ole :) Ja tietysti se, että pissaa kuitenkin tulee hyvin varmaan tarkoittaa sitä, että vauva kuitenkin nestettä saa. Onneksi suurin osa näistä lakkoiluvaiheista (ja muista "vaiheista") ainakin meillä menee ohi parissa viikossa, eli jos sinusta tuntuu siltä, että et halua imetystä lopettaa, niin kuvittelisin, että pian teilläkin on jo helpompi vaihe.

Meilläkin meno oli tuossa 8 kk:n iässä ihan samanlaista. Maailma vaan oli niin kiinnostava, että eihän siinä ehtinyt mihinkään tissille rauhoittumaan ;) Meillä auttoi, kun yritin tarjota rintaa eri tavoin kuin aiemmin. Saatoin vaikkapa nousta kävelemään sen jälkeen, kun olin saanut vauvan rinnalle. Tässä kun vielä sopivasti hetkutteli vauvaa, niin hän ei ollenkaan huomannut tylsistyä, vaan saattoi imeä kohtuullisen hyvänkin aikaa. Kannattaa kokeilla erilaisia imetysasentoja, jos vaikka joku asento olisi vauvasta niin hauska, että siinä jaksaisi vähän imeäkin. Erityisesti sellaiset asennot, joissa vauva näkee hyvin ympärilleen, saattaisivat toimia. Meillä siis auttoi tällainen, mutta teillä paras ratkaisu saattaakin olla joku ihan toinen, vaikka imetys pimeässä vessassa vesihana valuen :)

Tuosta maidonsaannista en itse olisi noilla imumäärillä huolissani, koska noin iso vauva saa jo muutaman minuutinkin imulla maitoa ison määrän. Toki seurailisin vaippoja, mutta jos pissaa riittäisi, en huolestuisi. Vaikka maidonsaanti hetkellisesti jäisikin hieman alle tuon suositellun 5-6 dl, ei tämä ole vaarallista, kunhan tilanne ei pitkity. Vauvajogurtteja tms. kannattaa kuitenkin mielestäni antaa, jos tällä saa itselleen mielenrauhan.

Meillä tilanne helpottui muistaakseni ehkä jossain 10 kk:n paikkeilla, kun vauva huomasi, että kyllähän rinnalla ollessakin voi maailmaa tarkastella. Nykyään (1v2kk) imee taas vaikka millaisessa väkijoukossa ja hälyn keskellä eli toivoa on, että tilanne paranee ajan kanssa :)

Meme72, jos vielä olet "linjoilla", olisin kiinnostunut kuulemaan kuinka teillä nykyään mennään imetyksen kanssa ja miten kävi?
Sinun tarinasi kuulostaa niin samalta kuin minun. Meillä 7,5kk vauva on aina ollut lakkoiluun taipuvainen, juuri oppi ryömimään ja päivittäiset imetyskerrat todellakin vain 4krt.

Kiitos jos jaksat vielä vastata :)

Yhteistyössä