Rinnasta löytyi kyhmy - APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paniikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paniikki

Vieras
Löysin eilen saunareissulla oikeasta rinnasta kyhmyn :o Arvaatte, että oon ollu siitä asti ihan vauhko, sekaisin, paniikissa, peloissani, järkyttynyt jne. Itkua pukkaa kun katselen 7kk ikäistä tyttöä touhuissaan ja mietin onko mulla syöpä vaiko jotain "tavallista", saanko nähdä hänen 1v. synttäreitään jne.

Kyhmy on aika syvällä (ei heti ihon alla), muodoltaan pitkulainen (noin 3cm+1cm), se liikkuu kun nuljutan ja on vähän arka. Voi se tietty aristaa senkin takia, että olen sitä niin paljon jo ronkkinut. Meneekö maitoruhaset tms. tuolla syvemmällä? Voisko se olla vaan joku semmosen tukkeuma? Menenkö heti huomenna lääkäriin? En imetä, (lopetin 5kk sitten), en ole raskaana, ei ole menkkoja (mulle on tehty kohdunpoisto enkä siis tiedä mikä kierron vaihe menossa) eikä aiemmin ole tällaista ollut.

Kyseessä voi olla monta muutakin juttua, kuin pahanlaatuinen kasvain, mutta täytyy sun lääkäriin mennä hetimiten sitä näyttämään. Parempi tietää ja hoitaa pois, jos se kurja siellä olisi. Mutta todennäköisesti jotain ihan muuta. Tsemppiä sulle!!!

Voi olla tosiaan joku tukkeutuma tai vastaavakin kuten itsekin epäilit, mutta ehdottomasti varaat lääkärille ajan jotta asia selviää. Jos se sit sattuu oleenkin kasvain niin nopea hoitoon meno parantaa hoitotulosta huomattavasti :hug:

Toivotaan, ettei ole sitä mitä pelkäät! Mutta voi siis todellakin olla vaikkapa tukkeutunut maitorauhanen.. Tai joku muu mätäpaise tai vastaava, eli on vaihtoehtoja! Ja 5kk sitten jos lopetit imetyksen niin se ei ole pitkä aika, minulla tuli vielä 2vuotta imetyksen jälkeen esikoisen aikoina maitoa ja rintatulehduskin rintaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Toivotaan, ettei ole sitä mitä pelkäät! Mutta voi siis todellakin olla vaikkapa tukkeutunut maitorauhanen.. Tai joku muu mätäpaise tai vastaava, eli on vaihtoehtoja! Ja 5kk sitten jos lopetit imetyksen niin se ei ole pitkä aika, minulla tuli vielä 2vuotta imetyksen jälkeen esikoisen aikoina maitoa ja rintatulehduskin rintaan..

Kiitti. Ihanasti loi toivoa, että rintatulehdus vois vieläkin tulla. Täytyy tarkkailla nouseeko lämpöä tms.

No entäs jos se on vaan rasvakudosta? Mulla on samanmuotoinen pallukka toisessa rinnassa, pitkulainen ja muljuava (se on hyvä merkki, että patti liikkuu, pahanlaatuiset ei yleensä liiku) Mulla tota rintaa on pari kertaa ultrattu ja lääkäri sanoi jo pelkän tunnustelun perusteella, että ei oo mikään syöpäpatti, ihan selkeää rasva-vai maitorauhastako se nyt oli... Jos on yhtään tiukemmat rintsikat niin nekin voi rintoja kipeyttää. Mulla just se oma patti kipeytyi niin sen takia meninkin lääkäriin.

Voi olla myös suurentunut hyvänlaatuinen imusolmuke. Mulla oli sellainen joku aika sitten ja kyllä se tosiaan säikäytti, ennen kuin selvis mikä se oli! :hug:
Mene lääkäriin niin siellä se sitten selviää. Luultavamminkaan se ei syöpää ole... :)

Ymmärrän täysin hätäsi. Kokemusta on itselläni myön ns. väärästä hälytyksestä. Eli oli patti rinnassa, mutta se lopulta paljastui hyvä laatuseksi. Mutta se se hätä mikä silloin on ,, sitä ei ymmärrä kuin itse kokien. Suurin osa rinnasta löytyvistä kyhmyistä on hyvä laatuisia.Osa löydöksistä on kuitenkin pahalaatuisia, mutta hoidot ovat nykyisin niin hyvin kehittyneet, että parenemisen ennuste on hyvä. Eli ei muuta neuvoa voi antaa kuin heti vaan lääkäriin ja vaadi tutkimuksia niin kauan että tiedät mistä on kyse.
Epävarmuus tässä tilanteessa on pahinta ja on turhaa antaa ajan kulua.

Kyllä lääkäri minullekkin sanoi, että kun patti on liikuvainen alustastaan se on hyvän laatuinen ja sitä se myös oli.
Eli tuntuisi maallikosta että hyvänlaatuisesta on kysymys. Mutta mitään et menetä ..varaa aika lääkäriltä , siten saat varmuuden asiaan.

Yhteistyössä