rinnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Odottaja?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Odottaja?

Vieras
Moi te odottajat. Haluasin kysyä että oliko teillä raskauduttuanne rinnat kipeät ja kuinka kipeät? lähinnä haluaisin tietää, että mistä kohtaa rinnat kipeyty ensiksi? oliko rinnan päät vai reunat vai kuinka :) ?

Hei odottaja!

Itse olen vasta rv 5+5, mutta aivan ensimmäinen oire raskaudesta mulla oli rintojen kipeytyminen. Normaalistikin rinnat on kuukautisten aikana arat, ja nyt tuo arkuus alkoi silloin kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa ja on jatkunut siitä tähän päivään asti. Alkuun siis aristus oli aivan tavallista koko rintojen "menkkamaista" aristusta, mutta sitten nännit tuli tosi kosketusaroiksi. Nyt parina päivänä nukkumaanmennessä rintoja on särkenyt koko alueelta. Eilenkin lueskelin sängyssä ja päätin lähteä käymään vielä ennen nukahtamista vessassa. Ylös noustessa rintoja särki oikeen kunnolla kun rintojen painopiste muuttui kun siirryin makuuasennosta pystyasentoon :) Tuota särkyä on vaikea kuvailla, ehkä se on lähimpänä jonkin sortin lihassärkyä..

Niin ja rinnat on ollu tietysti turvoksissa aivan alusta asti. Ja reilusti. Valittelin tuota miehelle, joka totesi kyllä nätisti, että eivät ne ole turvoksissa vaan "kaunistuneet" :) Noh, toivottavasti eivät "kaunistu" kovin hirveästi näin alussa, muuten tässä joutuu pian liiviostoksille! :)

rinnat eivät juurikaan olleet kipeät, oikeastaan olleenkaan. Loppuraskaudessa vähän olivat turvoksissa mutta siinä se. Muitakaan oireita ei juuri ollut, sellaisia dramaattisia ainakaan :)

Mulla kipeytyivät rinnat jo ennen kuin menkat olivat myöhässä. Ihan samalla tavalla kuin aina ennen menkkojakin, eli ajattelinkin että menkat pian alkaa... Siitä asti ovat olleet arat, tosin viime aikoina vähemmän, onneksi. Viikkoja kasassa 11. Aluksi rinnat olivat arat ihan kauttaaltaan, erityisesti reunoilta, mutta nyt myöhemmin nännit ovat olleet tosi arat. Mutta reunoiltakin myös. Ja turvonneet rinnat ovat. Isompia liivejä en ole vielä hankkinut, vaikka ehkä pitäisi...

Esikoisen aikaa rinnat turposivat kuppikoon ja tulivat todella herkiksi (pääsääntöisesti nännit) jo ennen kuin tiesin olevani raskaana. Rinnat olivat niin kipeät, etten voinut pitää paitaa päällä ilman että oli kireä toppi alla. Pyyhkeellä kuivaaminen sai lähes kyyneleet silmiin. Rv 7 ostin jo isommat liivit ja myöhemmin piti myös ostella. Raskausaikana aa muuttui c:ksi.

Nyt kakkosen kohdalla rinnoissa ei ollut havaittavia muutoksia, siksi en oikein meinannutkaan uskoa raskauteen. Viimeksi kuin rinnat olivat niin selvä merkki, niin nyt en voinut ymmärtää että ko. oire puuttui. Vasta josku rv 16-17 kasvoi rinnat yhdellä kuppikoolla, mutta yhtä arat eivät ole missään vaiheessa olleet. Tuolloin ostin vähän isommat liivit. Katsotaan miten loppu menee, vieläkö joutuu liiviostoksille.

Rinnat kipeyty n. rv 5. Olivat kipeät joka paikasta, mutta nännit oli erityisen herkät. Nukkuminen kyljelläänkin oli vähän hankalaa ja reipas kävely ilman tukevia liivejä mahdottomuus (juoksusta puhumattakaan!!!) Kivut alko helpottaa n. 16 viikon kohdilla, mieskin pääsi viimein kokeilemaan ;) Mutta vain kevyesti. Arkuutta on vieläkin jonkin verran. Mulla myös A-kuppi mikä paisunut väh. C:ksi. Nyt rv21.
Aikamoiset daisarit!

Yhteistyössä