Rintakumin käyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tapsuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tapsuliini

Uusi jäsen
23.01.2012
18
0
1
Utelisin teiltä muilta hieman mielipiteitä rintakumin käyttöä koskien. Itse olen valinnut kumin käytön vastasyntyneeni imetyksessä, koska maitoa tulee niin runsaasti, että rinta on jatkuvasti täynnä, eikä pikkuinen saa otetta paljaasta rinnasta. Jotta paljaaltaan imetys onnistuisi, pitäisi ensin lypsää maitoa pois ja sitten rutistella sieltä ja täältä jotta rinnanpää saadaan esiin.
Omasta mielestäni on helpompaa laittaa kumi paikalleen ja antaa naperon syödä.

Syy miksi lähdin täältä ajatuksia kyselemään löytyykin oman kaupunkini neuvolasta/sairaalasta. Täällä imetys rintakumin avulla tuntuu olevan jonkinsortin mörkö. Tuoreelle äidille (minulle) tuli kamala stressi kun joka puolelta toitotetaan että pitäisi päästä kumista eroon. Välillä mielessä pyörii ajatukset siitä, olenko huono äiti kun käytän kyseistä apukeinoa, joka omalla kohdallani on helpottanut imetystä suuresti.
Itselleni on pääasia se, että lapsi saa minun maitoani, ja että sitä tulee riittävästi.
Imetysopastuksessa tosiaan sanottiin että kohdallani lypsäminen on pakollista ja sitten vielä kaiken sortin nipistelyt ym. jotta lapsi saa otteen rinnasta. En todellakaan ala esim. keskellä yötä ensin lypsämään kun vauva huutaa jo nälkäänsä. Ärrrh, olin todella turhautunut ja ahdistunut, kunnes päätin mielessäni, että itsehän lapseni syötän ja jos jonkun mielestä tapani on väärä, niin voi voi :)

Ajatuksia? :popcorn:

mä käytin kanssa rintakumia ja aina neuvolassa sanottiin et pitäs alkaa kokeilemaan ilman. Mietin et miksi jos kerran vauva syö siitä ihan hyvin, ei ollu mitää ongelmaa vauva sai mahansa täyteen. joka kerta kun vauva ei ollu liian nälkäinen rinnalle kokeilin ilman kumia ja jonkun aikaa siinä kokeiltiin ja vauva vaan hermostu enemmän.

Loppujen lopuksi meillä kuitenkin imettäminen loppui 6 vkon kohdalla kun piti alkaa antamaan lisämaitoa pullosta ja siitä sitten alkoi rintaraivarit pahenemaan ja en enää jaksanut. vauva siis raivosi jo laitoksella ja hetkeksi helpotti kun sain siellä rintakumin käyttöön, imetykset alkoi pitenemään ja vauva sai enemmän ruokaa.

tee niinkuin itse parhaaksi katsot vauvasi kanssa!! voithan kokeilla joskus jos vauva ei vielä huuda nälkäänsä että onnistuisiko lypsämisen jälkeen rinnasta.

ja voi olla että muutaman kuukauden päästä vauva lakkaa itse käyttämästä rintakumia ;)

Mä kanssa käytin rintakumia ihan sairaalasta asti. Maitoa nousi niin hirveesti ja oli just kans sama ongelma ku sulla et rinnat oli aivan täynnä ja sen takia rinnanpäästä vauvan todella hankala saada otetta. Kuitenki meillä ainaki sit kävi niinkin kivasti et muutaman viikon jälkeen maidonnousu tasaantu ja sit onnistu imettäminen ilman kumia tosi hyvin. En nyt tiedä teidän tilannetta ja sitä kuinka vanha vauva on ja kuinka kauan rintakumia on sitte käytetty mut kannattaa kokeilla, jos vaan tuntuu et itselläsikin se tasaantuisi. On se kuitenkin sit loppujenlopuks helpompaa kun ei tartte sen kumin kanssa vekslata ja huuhtoa alituiseen, tutin kanssa sitä saa tehdä jo paljon muutenkin, heh!
Ite vannoin kans alkuajan rintakumin nimeen (olin ihan varma et imetän vastaisuudessakin ja koko imetysajan vaan sen kanssa) ja mullekki sitä hiukan neuvolassa voivoteltiin mikä ei ollut kyllä yhtään mukavaa. Vauva sai tarpeeksi ruokaa ja ruokailut suju kätevästi kun ilman kumia siitä ei kyllä alussa meinannut tulla yhtään mitään joten en ymmärtänyt mikä ihme sen käytössä oli niin negatiivista. Että mustakin meette vaan ihan sillä mikä itsestä tuntuu hyvältä ja on teille sopivaa! Se kumi saattaa jäädä yhtäkkiä vaan pois niinkuin meillä tai sitten ei :)

Kiitos vastauksista :)

Oon kuullu tosi monelta että vauva oppi itsestään sitten paljaalle rinnalle, toivotaan että täällä käy samoin! Mutta vielä tilanne vaatii kumin käyttöä, maitoa niin kovasti tulee. Huomenna neuvolaan, saa nähdä mitä kommenttia tulloo :D

Ite jouduin käyttää rintakumia jo sairaalassa ekan kerran esikoisen kans, ku rinnat oli niin tajuttoman kipeät.. :/ mut sit kotona pikkuhiljaa pyrin pääsemään eroon siitä, koska ite koin imetyksen kans helpommaks ilman.. ja onhan se kai parempi että vauva oppii sit imemään ilman rintakumia.. mut tottakai jos kokee sen käytön tarpeelliseks ni käyttöön vaan, ku sitä vartenhan ne on.

Minä jouduin käyttämään rintakumeja ensimmäiset pari viikkoa kun mulla oli kans niin onnettomat nännit ja maitoa tuli niin älyttömästi että vauva ei saanut tissistä kunnon otetta... Hyvin söi. Pikkuhiljaa sitten harjoiteltiin pois niistä kumeista kun mulla maidontulo tasaantui vähän, ja vauvakin oppi suht helposti imemään ilman kumia kun vähän aikaa harjoiteltiin sitkeästi. Täysimetin 6 kk ja vieläkin vauva (8kk) imee melko tiuhaan.

Mulle sitä rintakumia ihan tarjottiin synnärillä, itse en olisi varmaan edes älynnyt sitä pyytää... Neuvolassakaan sen käyttöä ei mitenkään paheksuttu, neuvottiin vaan pikkuhiljaa harjoittelemaan siitä pois kun joillakin kuulema saattaa tehdä hallaa sille maidontuotannolle. Ja onhan se paljon helpompaa imettää ilman niitä kun ei tartte jatkuvasti olla niitä ehtimässä, laittamassa ja pesemässä. Meidän imetykselle nuo kumit oli kyllä ihan pelastus! Nykyään on ihan kunnon nännit. :D

Meillä on myös tuo rintakumi käytössä, ja olen todennut sen todella toimivaksi, kun meitin poika ei suostu muuten rinnalta ruokailemaan. (poika ei ole vielä kyllä edes kahta viikkoa) Enkä aikasemmin ennen kun luin tätä viestiketjua tajunnut että tuo rintakumi on myös meidän neuvolatädille ja synnärilläkin aika mörkö juttu. Enkä huomannut toissapäivänä neuvolassa käydessä terveydenhoitajan esittämää kysymystä mitenkään oudoksi, vasta nyt hoksasin että suhtautumisessa tuon rintakumin käyttöön on jotain mätää jollain taholla.. Terveydenhoitajamme kysyi minulta kysymyksen; mitkä ovat ajatuksesi asiaan jos et pystykään imettämään, että poika olisi vain pulloruokinnassa? ööööömh... Miten niin en kykene imettämään? Hyvin tuo poika minun mielestäni vetelee ruokaa nassuun vaikka siinä on kuinka se rintakumi välissä :D

Mietin myös, että mikä siinä rintakumin käytössä sitten on niin kamalaa, jos se kerran toimii? Ja miksi sellainen on sitten kehitetty, tai miksi sitä mainostetaan ja kehutaan niin kovasti neuvolassa ennen lapsen syntymää, ja osastolla sitten lapsen syntymän jälkeen? Ja sitten kun käytät sitä, niin sua joko torutaan, tai sitten muuten vaan katsotaan kieroon että miksi tuo nyt tollasella??

Pääasia omasta mielestäni ainakin on se että poika saa pääsääntöisesti ravintonsa rintaruokinnalla, ja lisämaidot sitten pullosta, vastikkeena tai rintamaitona. (pojan paino kun ei ole vielä noussut normaaliin) Kunhan poika on saanut hyvin syödäkseen ja on tyytyväinen, silloin olen minäkin tyytyväinen :)

Minäkin sain rintakumin käyttöön jo sairaalassa, kun ei onnettomien nännien takia vauva saanut otetta rinnasta. Ja rinnat oli muutenkin niin täydet koko ajan että ei imettämisestä ilman kumia tullut mitään.
Kokeilin aina välillä kumin pois jättämistä, mutta se oli yhtä tappelua ja niin ajattelin että on parempi että vauva saa maitoa kuin kuunnella neuvolatädin hieman paheksuvia kommentteja rintakumin käytöstä. Imetin tytärtäni 11,5 kuukautta ja koko ajan kumin kanssa. Sanokoot muut mitä haluavat mutta mulle se oli kyllä pelastus. Tuskin olisin imettänyt niin kauaa (jos ollenkaan) ilman rintakumia. :)

Yhteistyössä