Rintamaidon ravitsevuus 6kk jälkeen?

16.02.2012
363
1
16
Onko tästä kommentteja kenelläkään? Neuvolastahan usein sanotaan, että rintamaidon ravitsevuus vähenee 6kk jälkeen, mutta onko näin, eriäviä mielipiteitäkin kuulee, esim. WHOhan suosittaa osittaisimetystä kiinteiden ohella peräti 2 ikävuoteen asti. Olen myös kuullut että rintamaidon rasvapitoisuus itse asiassa lisääntyisi 6kk jälkeen, koska lapsi tarvitsee tukevampaa ruokaa.

Imetyksen vähentäminen on täällä harkinnassa kun lapsi täyttää kohtapuoliin 1v. Syö edelleen 5krt päivässä, ei korviketta, paitsi puurossa. JOssain vaiheessaha rintamaidon antaminen pitää lopettaa, mutta onko mielipiteitä puolesta ja vastaan kannattaako alkaa vähentää 1v hujakoilla vai myöhemmin? Lapsen paras mielessä.

Imetyksen jatkaminenhan on ensisijaisesti äidin ja lapsen välinen asia. Niin kaian kuin se on teille molemmille tärkeää ja mukavaa, helpoa ja rasittamatonta. Mutta fakta lienee että äidinmaidon koostumus muuttuu läpi imetyksen ja rasva yms pitoisuus jopa lisääntyy yli 1v vaikka muuta moni väittää. Jostain luin että yli 1v imetetyillä päivittäisestä kokonaisenergiasta jopa n.30% tulee imetyksestä.

WHO:n suositukset lähtevät siitä, ettei kehitysmaissa muuta ole tarjolla lapsille. Mitä kauemmin täysimettää, sitä varmemmin lapselle muodostuu allergioita. Näin sanoo uudet tutkimukset! Mainon ravintoarvon aleneminen on monesti yksilöllistä. Kannattaa miettiä itse mikä on järkevää mikä ei. Kyllä se ravitsevuus laskee 6kk jälkeen yleensä.

Tämä on mun mielestä just kummallista, että toiset tuntuvat ajattelevan, että rasvapitoisuus lisääntyy ja toiset että laskee... asiantuntijoiltakin saa just näitä kahta mielipidettä, mutta en ole onnistunut paikallistamaan yhtään pätevää tutkimusta, jossa asiaa valotettaisiin.

Täysimetyksestä ei tietenkään ole kyse enää tässä vaiheessa: lapsi syö kiinteitä 4x päivässä (vaihtelevalla menestyksellä, välipala pilaa päivällisruokahalun, joten olen jättänyt sen pois) ja rintamaitoa aina sen päälle. Hoikanpuoleinen, joten antaisin ihan mielelläni osittain korviketta jotta saisi enemmän energiaa JOS se on ravitsevampaa, mutta kun tästä ei ota selvää.... Kiitos vastauksista kuitenkin.

Yhteistyössä