Rintaruokinnalla olevan lapsen kotiin jättäminen 5-6h ajaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sixsax
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sixsax

Vieras
Lapsi kohta 3kk ja tähän asti ollut pelkällä rintaruokinnalla. Mietin olisikohan mahdollista jättää lapsi isänsä kanssa ylihuomenna kotiin 5-6h ajaksi.

Rintapumppu löytyy, johon en kyllä ole tutustunut vielä ollenkaan. Samoin tuttipullot. Lapsi ei ole siis koskaan juonut pullosta.

Kuinka suuri synti olisi ostaa huomenna kaupasta korviketta. Tämä olisi ehkä itselle helpoin ratkaisu. Luultavasti huomenna pitäisi kokeilla kuitenkin suostuuko syömään pullosta ollenkaan, jotta voin miettiä sitä yksin jättämistä.

Aiheuttaako korvikkeen kokeilu kenties vatsavaivoja lapselle?

Ei še korvike synti ole, mut tuskinsitä juo. Pumppaa vaan sillä rintapumpulla.

Fiksumpaa ois totuttaa alusta asti-sitten kun on tissiotteen oppinut, pullolle. Niin ois helpompaa antaa maktoa ja äiti voi jonnekin aina mennä on tarvetta.

Jos lapsi ei ole pullosta tottunut juomaan, ei välttämättä osaa tai ei huoli pulloa. Siksipä olenkin aina lapset opettanut pulloon ja itse välillä lypsänyt. Tuttujeni täysin rintaruokitut eivät ole pullosta osanneet juoda lainkaan. Kannattaa siis kokeilla ajoissa ennen lähtöä.

Alkuperäinen kirjoittaja mää vaa;25433587:
Miks pitää jättää noin pieni noin pitkäksi aikaa?? ihmettelee....

Täysin itsekkäistä syistä, koska se olisi minulle helpompaa ja stressittömämpää niin.

Voi olla, että olisin pois vain 4h, mutta varmaksi en sitä uskalla sanoa.

Noista vatsavaivoista. Mitä se käytännössä tarkoittaa, jos sanotaan, että tulee vatsavaivoja. Lapsihan luultavasti ilmaisee sen itkemällä jne. Mutta kuinka pitkäaikaisia nuo mahdolliset vaivat ovat? Eli pisimmillään kuinka kauan siitä voi olla lapselle haittaa maidon juonnin jälkeen?

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25433655:
niin ajattele, jollain on muutakin elämää sen lisäksi, että on äiti

Kuulostaa kamalalta ja huonolta äidiltä, olisiko taas pitänyt miettiä ennen kun niitä lapsia alkaa tekemään !! :D

[QUOTE="vierAS";25433739]Kuulostaa kamalalta ja huonolta äidiltä, olisiko taas pitänyt miettiä ennen kun niitä lapsia alkaa tekemään !! :D[/QUOTE]

Vai olisiko niin, että hän juuri paraikaa miettii asioita, että kuinka tulisi tekemään. Haluaa ehkä saada hieman erinäkökulmia asioihin.

Toki tätä hyvyyttä/huonoutta sekä lapsen kärsimyksiä voi miettiä hyvinkin pitkään.

Käytännössähän tilanne ei eroaisi siitä, jos äiti vaikka liukastuisi ulkona, rikkoisi luunsa ja joutuisi sairaalaan leikkaukseen. Lapsen kannalta se on sama miksi saa kerran pari korviketta välissä.

Hmm...Onhan se ihan hirveetä et kolmikuinen jää isänsä kanssa joksikin tunneiksi..Voi buhuu... :D

Koita pumpata maitoa ja suosittelen kokeilemaan et syökö yleensä pullosta edes.

Minä jätin esikoisen, silloin 5 kuukautta, isänsä hoiviin neljäksi tunniksi kun kävin lääkärillä.

Olin pumpannut maitoa talteen mutta niinhän siinä kävi ettei vauva sitä huolinut isältään, ei vaikka isänsä puki minun flanellipaidankin päälleen tarkoituksenaan hämätä vauvaa ottamaan tuttipullosta kiinni.

Yllättäen pieni ei myöskään itkenyt yhtään vaikka yksi ruokailukerta jäikin välistä vaan oli ihan tyytyväisenä ollut isänsä kanssa. Kun tulin kotiin rinta kelpasi hyvin.

Kai hänkin olisi pulloon tyytynyt sitten jossain vaiheessa jos en olisi tullut kotiin niin pian mutta viisainta olisi totuttaa vauva ottamaan edes satunnaisesti pieniä hömpsyjä myös pullosta jo hyvissä ajoin ennen tarvetta pulloruokinnalle. Varmuuden vuoksi olisi hyvä olla olemassa toinenkin ruokintatapa.

En mä korviketta antaisi, saattaa tulla massiiviset masuvaivat kun vatsa ei ole siihen tottunut.

Mikset pumppaa, kun pumppukin kerran on olemassa?

Meillä pullo kelpasi, kun muutakaan ei saatavilla ollut, vaikka sitä ennen ei ollut pulloa nähnytkään. Pumppaamaani maitoa isoäiti sieltä tarjosi, ja olin poissa vauvan luota noin 10 tuntia. 5 kk ikäinen täysimetetty oli kyseessä (joojoo, se täysimetys rikkoontui tuohon kun vauva sai maitoa pullosta, tiiän, mutta sanon silti täysimettäneeni 6½ kk koska siihen asti ainoa ravinto oli äidinmaito ja tuota yhtä päivää lukuunottamatta suoraan rinnasta).

minä olin pe-su välisen ajan viettämässä parhaan kaverini polttareita Helsingissä kun vauva oli 3 kk:n ikäinen. Menin lentämällä Helsinkiin perjantai iltana ja sunnuntai iltana tulin kotiin. Pumppasin kuukauden ajan ennen lähtöä pakkaseen äidinmaitoa ja pullosta juomista harjoiteltiin pari viikkoa ja maistatin korviketta ettei tule maku yllätyksenä jos isä sitä antaa. Hienosti meni reissu ja niin oli mennyt isällä ja vauvalla viikonloppu kotona ilman mitään ongelmia. Itseasiassa mieheni ja vauvan suhde pääsi kehittymään syvemmäksi sen parin vuorokauden aikana kun en ollut paikalla.. Meidän vauvalla on kaksi vanhempaa, jotka ovat molemmat yhtä päteviä hoitamaan yksin vauvaa. :)

ainiin.. Ja viikonlopun aikana pumppasin rintojani tyhjäksi milloin missäkin. Hotelli Tornin vessassakin on tullut vietettyä pumppaussessio :D oli mahtavat maiseemat!

En mä korviketta antaisi, saattaa tulla massiiviset masuvaivat kun vatsa ei ole siihen tottunut.

Mikset pumppaa, kun pumppukin kerran on olemassa?

Meillä pullo kelpasi, kun muutakaan ei saatavilla ollut, vaikka sitä ennen ei ollut pulloa nähnytkään. Pumppaamaani maitoa isoäiti sieltä tarjosi, ja olin poissa vauvan luota noin 10 tuntia. 5 kk ikäinen täysimetetty oli kyseessä (joojoo, se täysimetys rikkoontui tuohon kun vauva sai maitoa pullosta, tiiän, mutta sanon silti täysimettäneeni 6½ kk koska siihen asti ainoa ravinto oli äidinmaito ja tuota yhtä päivää lukuunottamatta suoraan rinnasta).

Alan tässä tutustumaankin tuon vempeleen käyttöohjeisiin ja kokeilen mitä siitä tulee.

Siltinkin kiinnostaa se, että miten pitkävaikutteisia nämä vatsavaivat ovat pahimmillaan.

lähteä käymään autokoulun 2-vaihe kun vauva oli 2kk ja hyvin oli pärjännyt isäsnsä kanssa,tosin olin lypsänyt maitoa pakkaseen jo aiemmin.Kun vauva oli 3kk lähdimme keilaamaan miehen kanssa ja vauva oli juonut sillä välin 150ml tuttelia jota ei ollut koskaan ennen maistanut,eikä ottanut mahaan=)

no en altistaisi tuon ikäistä lehmänmaitoproteiinille turhanpäiten. lapsen kuuluu altistua lehmänmaidolle pikkuhiljaa sun rintamaidon kautta. nostat sillä vaan lapsen allergia, atopia ja diabetesriskiä.

ootko huomannu että korvikepurkissa lukee: äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle, keskustele lapsen lisäravinnon tarpeesta esim terveydenhoitajan kanssa.
ei siinä purkissa lue että anna vaan korvikketa jos ei huvita pumpata.

Vaikka vatsavaivat kestäisivät vain tunnin, niin siinäkin on tunti liikaa pienelle vauvalle mun mielestä - etenkin kun vatsavaivat olisivat helposti vältettävissä, ja kun rintaakaan ei ole saatavilla lohdukkeeksi.

Eli en oikein ymmärrä, mitä merkitystä on vatsavaivojen kestolla. Ja miten sen muka voisi edes ennustaa.

• Tykkää
Reactions: as if
no en altistaisi tuon ikäistä lehmänmaitoproteiinille turhanpäiten. lapsen kuuluu altistua lehmänmaidolle pikkuhiljaa sun rintamaidon kautta. nostat sillä vaan lapsen allergia, atopia ja diabetesriskiä.

ootko huomannu että korvikepurkissa lukee: äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle, keskustele lapsen lisäravinnon tarpeesta esim terveydenhoitajan kanssa.

En ole huomannut mitä korvikepurkissa lukee. Sillä en muista, että ikinä olisin edes koskenut purkkeihin.

Vaikka vatsavaivat kestäisivät vain tunnin, niin siinäkin on tunti liikaa pienelle vauvalle mun mielestä - etenkin kun vatsavaivat olisivat helposti vältettävissä, ja kun rintaakaan ei ole saatavilla lohdukkeeksi.

Eli en oikein ymmärrä, mitä merkitystä on vatsavaivojen kestolla. Ja miten sen muka voisi edes ennustaa.

Ei vatsavaivojen kestolla varsinaisesti merkitystä olekaan. Mutta ihminen on utelias. Esim. Vaikka ei koskaan ajattelisikaan käyttää huumeita, niin silti ihmistä saattaa kiinnostaa kuinka huumeet vaikuttavat ihmiseen.

tämä vastaus on kirjoitettu varmasti ärsytystarkoituksessa?? Nyt ap:n kohdalla oli tarkoitus viidestä tunnista!! Ja noista riskeistä.... Hmmm.. Todennäköisesti suurin osa yli 30 vuotiasta aikuisista on saanut vauvana jossain vaiheessa nk. puolimaitoa.. Ymmärtääkseni allergioita on enemmän nykyisin nuorissa ja nuorissa-aikuisissa kuin mitä suurissa ikäluokissa, jotka ovat tuota puolimaitoa juoneet vauvana.

Uusimmat

Yhteistyössä