Rintasyöpääkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ultraa odotellessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

ultraa odotellessa

Vieras
Hei!

Erityisesti te joilla on rintasyöpä todettu tms. tietoa muista mahdollisista asiaan liittyvästä, niin toivoisin mielipidettänne asiaan.

Olen 32-vuotias nainen ja minulle on laitettu hormonikierukka n. 3 vuotta sitten.
Vuosi sitten aloin silloin tällöin tuntea kipua oikeassa rinnassa, jomotusta ja vihlontaa, tuntui että rinnan iho on kosketusarka. Rasvasin ihoa ja tuntui että se helpotti ja ajattelin kivun johtuvan siitä että iho on kuiva. Vihlonta alkoi taas kuitenkin uudestaan ja oli taas aika ajoin samassa rinnassa tässä viime syksynä ja keväällä ja myös pistelyä rinnassa tuntui enemmän. Rinta kuumottaa myös välillä. En mennyt lääkäriin ensin, kun ajattelin sen johtuvan kierukasta tai olevan jotain hyvänlaatuista, koska kerran olen saanut sellaisen käsityksen lääkäriltä, että rintasyöpä ei koskaan tai yleensä oireile kipuna. Kahdella sukulaisellani on ollut rintasyöpä ja toinen heistä sanoi, että ennen syövän toteamista rinta oli välillä todella kipeä. Joten päätin mennä lääkäriin. Myös tämä oikea rintani tuntuu erilaiselta kuin vasen, muhkuraisemmalta, mutta mitään erityistä pattia ei lääkäri sieltä löytänyt. Jos esim. lapseni pää osuu rintaan niin se vihlaisee heti. Joskus kun otan esim. liivit pois huomaan että oikean puolen nännini on erilainen, en ole aikaisemmin siihen kiinnittänyt huomiota, rintani myös kutiaa ja kuumottaa. Kerroin nämä lääkärille ja hän tutki minut tarkkaan siis paineli rinnat ja katsoi onko samanlaiset vasemman kanssa jne.

Lääkärin mielestä asia oli ok, koska olen niin nuorikin ja kivut kuuluvat asiaan, mutta kehotti mennä ultraan jos asia minua vaivaa. No päätin nyt varata ajan ultraan ja sain sen kuukauden päähän.

No mitä ultrassa tehdään, siis onko koko tutkimuksesta hyötyä, koska mammografiaa tämä lääkäri piti turhana minulle. Ja onko muilla ollut samanlaisia oireita rinnassa ja mitä todettu? Asia vaivaa minua ja kummastuttaa mistä kipu ja tuntemukset rinnassa voisi johtua.

Suosittelisin kyllä, että varaat ajan gynelle ja sitä kautta mammografiaan. Rintasyöpä voi tulla myös sinun ikäisellesi naiselle, vaikka onkin hieman harvinaisempaa.

Käytätkö antiperspiranttisia dödöjä, jotka estävät hikoilun (esim. Bats, Absolute Torr)? Minulla nuo tehokkaasti hikoilun estävät dödöt ovat aiheuttaneet erittäin epämääräisiä tuntemuksia ja minäkin pelästyin ensiksi, että syynä on rintasyöpä. Kun lopetin antiperspirantin käytön, tuntemukset katosivat aika pian. Samoin suurentuneet imusolmukkeet rauhoittuivat ja patit hävisivät.

Käsittääkseni tärkein löydös on edelleenkin kyhmyt. Jos tunnet kiinteän kyhmyn, joka ei liiku rinnan mukana, niin siitä pitää olla huolissaan. Normaalissa rinnassa on kaikenlaisia kyhmyjä, mutta ne liikkuvat ja esim. kuukautisten aikaan ne tuntuvat suuremmilta.