RINTOJEN PIENENNYS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isopovi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aina kannattaa yrittää, kaikki tapaukset ovat yksilöllisiä! Itse sain aiemmin syksyllä terveyskeskuslääkärin lähetteen plastiikkakirurgin puheille ja tänään kuulin että pääsen leikkausjonoon julkiselle puolelle. Omat rintani eivät ole kooltaan hirveän valtavat (80D-E), joten mielessäni hieman kyynisesti arvelin, etten varmasti "riitä". Vastaanotolla lääkäri kuitenkin osuvasti huomautti, ettei mittoja kuin potilaitakaan voi määritellä yksiselitteisesti esim. senttimetrien perusteella mittaamalla, sillä kokonaisuus ratkaisee. Vaivatkin puhuvat puolestaan.

Puoltavaan päätökseen omalla kohdallani vaikuttikin ensisijaisesti rintojen paino, sillä ne koostuvat enemmälti tiiviistä rintarauhaskudoksesta kuin rasvasta. Laihduttamallakaan niitä ei siis saisi ratkaisevasti pienemmäksi (kokeiltu on), enkä ole ylipainoinen. Mainitsin vaivoihin mm. ryhtiongelmat ja tarpeen "paketointiin", koska saatan usein pitää kaksiakin sportti/rintaliivejä tuen saamiseksi - tuntuu etteivät yhdet olkaimet riitä kannattalemaan mitään. Paketointi puolestaan ei ole pidemmän päälle terveellinen vaihtoehto selälle ja hartiaseudulle. Olkapäitäkin tulee varmaan usein köyristettyä jotenkin sisäänpäin sekä sosiaalisista syistä, että rintojen tuoman taakan ja selän väsymisen takia.

Kannattaa ehdottomasti käydä näytillä ja keskustelemassa jos mahdollista, nyt olen todella helpottunut että päätin yrittää.

Kiitos vastauksesta. Juu pitää ehdottamasti kokeilla ainakin.

Viimeksi muokattu:
Kävin juuri plastikon vastaanotolla ja keväällä leikataan! Jännittää. Olen pohtinut tätä jo pitkään ja nyt sain vihdoin aikaiseksi mennä lääkäriin hankkimaan lähetettä. Terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen.
Minulla on rinnat 85DD-E ja pituutta vain reilut 160 cm. Järjettömät hartiakipuongelmat ja kipuilu urheilessa sekä rintojen mitta riittivät leikkaukseen julkisella puolella. Nyt odotellaan siis....Olen henkisesti varautunut jo haavainfektioihin, eniten kuitenkin pelottaa henkinen puoli minäkuvan muuttumisen suhteen. Odotan kuitenkin innolla sitä, kun paitapuserossa pysyy napit kiinni :D

Kannattaa ehdottomasti yrittää päästä julkiselle puolelle. Minä pääsin ja minulla syynä oli juurikin se, että urheilu on hankalaa. Olen kova urheilemaan ja pelailen kilpaa palloilulajeja. Minulla tosin on toinen rinta 1,5 kuppikokoa suurempi kuin toinen, joten sekin saattoi vaikuttaa asiaan. Käytännössä menen siis korjaamaan eripari tissit, tai toisen niistä. Olen itse 168 cm ja painan n. 56kg kuppikokona 70-75 E.

Poliklinikkamaksu on n. 28 euroa ja minun tapauksessa menen päiväleikkaukseen joka maksaa n. 80 euroa. Eli kustannukset jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin yksityisellä. Mikäli leikkaukseen haluaa, kannattaa vedota tuki- ja liikuntaelinten vaivoihin. Puhukaa rohkeasti vaikka omalle gynelle, hän voi tarpeen vaatiessa laittaa lähetteen menemään.

Odotan innolla leikkausaikaa.. olen tätä niin pitkään miettinyt. Toivottavasti pääsen eroon hiertävistä rintaliiveistä ja huonosti istuvista vaatteista! :) tsemppiä kaikille!

Itse olen 19 vuotias ja kärsinyt 13 vuotiaasta asti siitä kun on aina ollut isommat tissit kuin muilla ja olen aina niitä pitänyt rumina. Nykyään tissini ovat kokoa 70DD-E, voisinkohan päästä pienennys leikkaukseen? Niskani on koko ajan jumissa ja selkä myös, minulla ei ole tietoa mistä se johtuu mutta kai se voi sitten näistä ryntäistä johtua... Kaiken lisäksi rakastan urheilua ja tälläinen juppa kerho täti on ammattini ja siinä on tissit kovasti tiellä, mutta leikataanko kun olen näin nuori? Eikä minulla ole tosiaan varaa mennä yksityiselle :D

Hei kaikille suurien rintojen kanssa kamppaileville kanssasisarille! facebookista löytyy ryhmä johon voi pyytää kutsua, ryhmä tarkoitettu kaikille Rintojenpienennysleikkausta suunnitteleville, siihen menossa oleville sekä jo sen läpikäyneillekin naisille. Ryhmän on suljettu ja keskustelu täysin luottamuksellista joten ryhmään pääset kutsua pyytämällä seuraavan linkin kautta https://www.facebook.com/groups/223424691070447/

Lämpimästi kaikki tervetuloa rupattelemaan :)

Kuka osaa kertoa suuntia paljonko maksaa, ja millä ehdoin leikkauksen saa yleisellä, koska yksityisen hinnat varmaan suuret. Ja onko rinnat kaunistuneet, vai onko leikkaus harmittanut. kipuja paljon? onko rinnoissa kosketus tuntunut samalle. kuinka paljon pienennetään? Itselläni on kokoa 90F ja 90G ja ikää on 29 v. Mieheni ei kyllä leikkausta halua, mutta mua inhottaa ku roikkuvat ""polvissa"" ja ""hyllyvät"". Ja kaikki paidat pieniä rintojen kohdalta, vaikka olisi minulla kyllä ylipainoakin reippaat 20 kg, niin ajattelin että onko mahdollisuutta leikkaukseen ennen painonpudotusta, koska rinnoistahan häviäisin rasvaa kun paino putoaa...

Kannattaa mennä ehdottomasti, itsehän sinä rinnat kannat, ei siinä miehen mielipidettä tarvita.
Ennen kärsin suunnattomasti pelkästään jo siitä, että ensimmäisenä katsottiin rintoihin tai sitten välteltiin nimenomaan katsomasta, ettei olisi tuijotusta...nyt olen f-kupista b-c-kuppiin pienennetty. Suosittelen, mutta laihduta ensin, itse pudotin kymmenen kiloa ennen leikkausta. Suuri ylipaino voi hidastaa haavojen paranemista ja vaikeuttaa lääkarin kykyä arvioida rintojen koko.

Viimeksi muokattu:
Kävin juuri plastikon vastaanotolla ja keväällä leikataan! Jännittää. Olen pohtinut tätä jo pitkään ja nyt sain vihdoin aikaiseksi mennä lääkäriin hankkimaan lähetettä. Terveyskeskuslääkäri kirjoitti lähetteen.
Minulla on rinnat 85DD-E ja pituutta vain reilut 160 cm. Järjettömät hartiakipuongelmat ja kipuilu urheilessa sekä rintojen mitta riittivät leikkaukseen julkisella puolella. Nyt odotellaan siis....Olen henkisesti varautunut jo haavainfektioihin, eniten kuitenkin pelottaa henkinen puoli minäkuvan muuttumisen suhteen. Odotan kuitenkin innolla sitä, kun paitapuserossa pysyy napit kiinni :D

Ei kannata pelätä mitään infektiota etukäteen, ei niitä yleensä tule. Jos asian on päättänyt, silloin on myös henkisesti sinut asian kanssa, eihän noinkin isoon leikkaukseen mennä hetken mielijohteesta. Itse olen muutama päivä leikkauksen jälkeen hyvässä kunnossa, rinnat ei kipeät, ei vuotoa yms. Uudet rinnat ovat ihanat, vaikka vielä hiukan turvotusta eikä varmaan täysin lopullisessa muodossaan ole rintavarustus. Ennen oli ainainen ongelma liivien ja paitojen kanssa. Toivon, että saan nyt elää terveenä nauttien näistä pienistä, tai sopivan kokoisista tisseistä. Turha pelätä etukäteen.

Viimeksi muokattu:
onko ketään, jonka kirurgi olisi käännyttänyt pois konsultaatiokäynnin jälkeen? sain lähetteen kirurgille, joka arvioi tilanteen. pelottaa, etten olekaan tarpeeksi sairas tai toimintakyvytön tms. vai onko käytännössä niin, että siellä katsotaan leikkaustapa ja aika?

Kyllä voi kirurgi käännyttää pois. Minulta kirurgi ei kysynyt vaivoista mitään. Ja kuppikokoni on G tai H ja ylipainoa ei ole.....mutta kunnalliseen en pääse. Joten sitten vaan yksityispuolelle, selkävaivoja on ollut jo 20 vuotta......

Viimeksi muokattu:
Olen kohta 15 vuotias, enkä ole ylipainoinen, kuppikokoni 85D.

Ei ole kivaa kun ensimmäinen asia jonka ihmiset huomaa on rinnat ja kun ikää riittää haluan pienennyttää. Liikkuminen olisi paljon helpompaa ja tosiaan omankokoiset vaatteet menisi tisseistäkin.

jesh! Kiitos tän sivun ja kohtalotovereiden rohkaisun uskaltauduin viimein kirurgin juttusille ja kyllähän se melkeen heti totes, että leikkaus tehdään. Nyt oon ollut kolme kuukautta leikkausjonossa ja tänä syksynä ois leikkaus tulossa. Jännittää tosi paljon, mutta oon kyllä heti niin onnellinen! Ihmiset jotka ei oo liian suurien rintojen kanssa kamppailleet ei tietenkään ehkä ymmärrä miten iso asia tällanen on, mutta mehän tiedetään että tää on aivan elämää suurempi juttu. Tyttöystävänkin on vähän vaikea ymmärtää, eihän se elämä nyt rinnoista kiinni ole ja pelkää tietenkin että tulee jotain komplikaatioita ja sairastun, muttaaa... Ite uskon et kaikki menee hyvin ja leikkauksen jälkeen tämä tyttö ostaa koko victoria's secret malliston!

Toivottavasti kaikki jotka vähänki kokee rintansa liian suuriksi uskaltaa hakea apua! meillä on oikeus olla sinut kroppamme kanssa ja elää ilman jatkuvia niskakipuja! Ja itekkin pelkäsin että mut käännytetään ja sanotaan, ettei ne tarpeeksi suuret ole, vaikka i kuppia ovatkin, mutta kannattaa aina yrittää.

Tsemppiä kaikille!

Itsellä oli leikkaus tossa viikon alussa. Meni hyvin sanoisin, olin sairaalassa noin vuorokauden ja vaikka ensimmäisenä kotiintulopäivänä olinkin vielä vähän kipeä, siitä on kyllä ollut pelkkää ylämäkeä. Rintoja hieman kutisee kun tunto alkaa palailla, ja hieman ovat verta tiputtaneet, mutta kipeät eivät kyllä ole sitten sittein leikkaus- ja sen jälkeisen päivän mentyä olleet. Jatkuva selällään nukkuminen tosin vaivaa, ja haava teipit vaihdoin nyt vähän aiemmin kun olivat jo vähän kärsineet. Sinänsä sekin kävi kivuttomasti, pelkään vaan että haavoihin pääsee jotain bateereja, teippien vaihdon aikana. Jokatapauksessa, lääkäri sanoi että hyvältä näyttää ja että minunkn toipuminen on ollut todella nopeaa, joten hyvät ennusteet kai.

En voi uskoa että todella tein tämän. Yli kilo lähti, niin lääkäri sanoi, ja sillä painan vain 55 kiloa, se kyllä tuntuu tässä rintaosassa aika moisena helpotuksena. Kauniin muotoiset rinnoista tuli kans, vaikka lopullisen tuloksenhan näkee vasta siinä puolenvuden kuluttua. Silti, äärimmäisen tyytyväinen, aiempi kuppikoko oli 65i, ja nyt sanoisin että se on joku 65c. Että VIISI kokoa alaspäin! En vois kyllä olla onnellisempi.

Kuka osaa kertoa suuntia paljonko maksaa, ja millä ehdoin leikkauksen saa yleisellä, koska yksityisen hinnat varmaan suuret. Ja onko rinnat kaunistuneet, vai onko leikkaus harmittanut. kipuja paljon? onko rinnoissa kosketus tuntunut samalle. kuinka paljon pienennetään? Itselläni on kokoa 90F ja 90G ja ikää on 29 v. Mieheni ei kyllä leikkausta halua, mutta mua inhottaa ku roikkuvat ""polvissa"" ja ""hyllyvät"". Ja kaikki paidat pieniä rintojen kohdalta, vaikka olisi minulla kyllä ylipainoakin reippaat 20 kg, niin ajattelin että onko mahdollisuutta leikkaukseen ennen painonpudotusta, koska rinnoistahan häviäisin rasvaa kun paino putoaa...

Laihduttaminen on ilmaista toisin kuin leikkaus.
Laihduttaminen on terveellistä toisin kuin leikkaus.
Laihduttamalla tuon 20 kg hyllyvää läskiä kropastasi varmasti rinnatkin pienenevät.
Hoikkana selkä ja jalat pääsevät helpommalla. Pystyt kävelemään vielä 60-vuotiaanakin.

Kannattiko venyttää itsensä lihottamalla?

Viimeksi muokattu:
Laihduttaminen on ilmaista toisin kuin leikkaus.
Laihduttaminen on terveellistä toisin kuin leikkaus.
Laihduttamalla tuon 20 kg hyllyvää läskiä kropastasi varmasti rinnatkin pienenevät.
Hoikkana selkä ja jalat pääsevät helpommalla. Pystyt kävelemään vielä 60-vuotiaanakin.

Kannattiko venyttää itsensä lihottamalla?

Kannattaa varmaan ottaa asiasta selvyys,ennen kuin kirjoittaa tällaista!
Ei pidä paikkaansa että laihduttamalla rinnat pienenisivät, jos rinnat ovat tiivistä
rintakudosta. Siinä ei painon pudottaminen auta. Valitettavasti.
Liikunta muutoin on oikein hyvä asia,muttei toimi kaikilla rintojen pienennykseen :)

Viimeksi muokattu:
on rinnat kokoa 90D, eikä minusta ne ole liian suuret,eikä minulla ole niiden takia selkäsärkyjä.Eikä minulla edes rinnat kauheasti riipukkaan, vaikka olen tehnyt 3 lasta. Ja rintojakin voi hieroa, itse siis, niin ne ei roikahda.Minulla on aika pulleat enkä häpeä niitä yhtään.

on rinnat kokoa 90D, eikä minusta ne ole liian suuret,eikä minulla ole niiden takia selkäsärkyjä.Eikä minulla edes rinnat kauheasti riipukkaan, vaikka olen tehnyt 3 lasta. Ja rintojakin voi hieroa, itse siis, niin ne ei roikahda.Minulla on aika pulleat enkä häpeä niitä yhtään.

Minullakin on rinnat kokoa D, eikä se mielestäni ole mikään iso koko, vaan normaali. Jos kelaat tätä ketjua, huomaat, että monilla on kyse huomattavasti paljon suuremmista. Me pikkuruiset D-kuppiset kuulumme ihan muualle ;) Itse pidän kokoja A-E kutakuinkin "normaaleina", toki riippuu ruumiinrakenteeestakin. Olen itse melko pitkä ja isokoinen (175 cm) ja minulla on leveä rintakehä. Ymmärrän kyllä, että 150-senttiselle, hoikalle ja hentorakenteiselle D-DD-E- kuppikin voivat olla liian suuret.

Ystäväni kävi rintaleikkauksessa kymmenisen vuotta sitten. En muista kuppikokoa, mutta hänellä oli alle 30-kymppisenä aivan valtavat rinnat, jotka roikkuivat ja aiheuttivat fyysisiä ongelmia. Hän pienennytti rintansa B-kokoisiksi ja on ollut todella tyytyväinen. Rintojen roikkumiseen voi itse vaikuttaa todella vähän. Nuoruudestani muistan 15-vuotiaan ystäväni, jolla oli aivan järkyttävät roikkurinnat, vaikka ne eivät olleet isotkaan. Rinnat näyttivät siltä, että hän olisi imettänyt useamman kerran ja nännipihakin oli levinnyt ja venynyt. Hän oli hoikka ja urheilullinen ja kärsi kovasti rinnoistaan.

Viimeksi muokattu:

Koko 90D tarkoittaa, että olet pulskassa kunnossa ja suhteellisesti rintasi eivät todellakaan ole mitkään isot. Sitä paitsi ylipainoisia ei yleensä edes leikata vaan odotetaan, että potilas laihduttaa ennen leikkausta. Jos laihtuisit, niin rintasi luultavasti pienenisivät itsekseen johonkin B-tai C-kuppiin ja siinä ei enää paljon mitään mitä pienentää.

Joten miksi mietit rintojen pienennystä?

Viimeksi muokattu:

Käyppä kattoo ku blogeista löytyy ihan hyvin tietoa kokemuksien kautta :) Minun rintani siinä on omani.

Viimeksi muokattu:
Onko kukaan muu unohtanut hoitaa isoja rintojaan?itse pidin huonoja rintsikoita (lähes olematon tuki) ja urheilurintsikoita yli puoli vuotta kun asuin pikkupaikkakunnalla ja kävin harvoin isommassa kaupungissa, tilailin ja palauttelin niitä postimyynnistä ulkomailta ja mukavia ei löytynyt. kylläpä nyt roikkuu...
Jotenkin vähättelin asiaa, vaikka tiesinkin ettei ollut järkevää. Olin niin kiireinen, ettei tullut juuri peiliin vilkuiltua. Älkää hyvät siskot tehkö näin! puolisen vuotta on pitkä aika rinnoille. nyt kadun niin pirusti. olen 34v ja lapset on saamatta, mietin voinko mennä leikkaukseen tässä vaiheessa.

Olivat 70FF ja nyt 65G tai H, eli ei suuri muutos koossa, mutta roikkuvat, haittaa liikuntaa. ennen ei ollut ongelmia.

olen lukenut tältä palstalta, että pienennöksiä tehdään nuorille naisille, mitä on lääkäri sanonut teille esim. raskausajan lihomisesta, imettämisestä tms? Jos rinnat alkavat roikkua uudelleen, onko niitä mahdollista leikata uudelleen?

Tiiän että tää on vanha keskustelu, mutta kiinnostaa tämä aihe. Onko pienennysleikkauksessa ikärajaa? Tai joku tietty kuppikoko että pääsisi leikkaukseen? Minulla on C-B 80 (joka vaikuttaa todella tyhmältä teihin muihin verrattuna) mutta minulla on kovat kivut selässä ja niskassa. Urheiluakaan en pysty hirveästi harrastamaan.. onko mitään mahdollisuuksia vai joudunko vain kärsimään loppu elämäni tämän ongelman takia?

Et tosiaan noilla mitoilla pääse leikkaukseen, eiköhän vaivat johdu jostain muusta kuin rinnoista, kannattaa silti käydä tietysti lääkärillä tutkituttamassa eikä jäädä kärsimään.

Itse kävin melkein kolme vuotta sitten leikkauksessa yksityisellä, olisin päässyt myös kunnalliselle puolelle mutta en halunnut odottaa. Toipuminen oli todella rankkaa ja aukenevat haavat ym kestivät yhteensä parantua melkein 6kk ja on jäänyt pahat ylikasvaneet arvet. Rinnat ovat myös kasvaneet jo miltei takaisin samaan kokoon..ennen J nyt E, juuri leikkauksen jälkeen oli c eli paljon kasvua ilmeisesti hormonit vaikuttaa.
Ottakaa myös huomioon että imetys voi olla mahdotonta enää pienennysleikkauksen jälkeen jos mahdollisesti vielä lapsia haluatte ja minulla rinnoista hävisi myös tunto.
Kaiken kaikkiaa en ole tyytyväinen, maksoin 5000 aika turhaan.

Uusimmat

Yhteistyössä