rippileirin pappi soitti: 14-v tyttäreni viiltelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-68
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vai että huomionhakemista. Itsellä oli samanlaisia ongelmia nuorena, ja olin pitkään osastolla. Hae apua heti lapsellesi, hän ehkä sanoo ettei halua sitä, mutta pettyy oikeasti jos et hae apua. Jos viiltely jatkuu, sairaalahoitokin saattaa olla tarpeen. Itse pääsin kuraattorin kautta lastenpsykiatrian polille ja sieltä suoraan sairaalaan.

Hae apua, jooko?

[QUOTE="madame";24243100]mun mielestä on ihan sairasta sanoa että viiltely helpottaa jotain sisäistä tuskaa,ihan kummallinen ajatustapa!!

ei semmonen auta yhtään mitään.[/QUOTE]

Oletko koittanut? Tiedätkö itse miltä se tuntuu? Jos et ole koittanut niin mistä "tiedät" ettei se mitään auta?

Jos lapsella ei ole akuuttia hätää riparilla niin en lähtisi hakemaan heti-välittömästi takasin (siis jos kerta viiltelyä on ollut aikasemminkin).
Mutta apua pitäisi jostain saada lapselle. Viiltely kertoo kuitenkin pään sisäisestä pahasta olosta ja jos siihen ei puututa voi se johtaa pahoihinkin asioihin. avunhuutohan viiltely on vaikkei nuori sitä itse tunnistaisikaan avunhuudoksi.

häntäkö meinaat?
Mutta tyttö antoi lääkkeet papille ja vannoi ettei hänellä ole veitsiä mukanaan eikä hänen laukkuaan tutkittu tms. minun piti mennä leirille katsomaan häntä mutta tyttö pyysi etten tulisi joten sitten öennytkään. Aloin miettiä, että sairaala-psykologi-jutut on liian rankkoja hänelle, joten sunnuntaina hän palaa leiriltä ja sitten puhun hänelle ja katson miten jatkuu.
P.s pappi tarkisti tytön ranteet mutta hän ei antanut katsoa... Uhkasi lähettää kotiin joten kävi ilmi että hänellä sittenkin on jtn. teräaseita hallussaan

häntäkö meinaat?
Mutta tyttö antoi lääkkeet papille ja vannoi ettei hänellä ole veitsiä mukanaan eikä hänen laukkuaan tutkittu tms. minun piti mennä leirille katsomaan häntä mutta tyttö pyysi etten tulisi joten sitten öennytkään. Aloin miettiä, että sairaala-psykologi-jutut on liian rankkoja hänelle, joten sunnuntaina hän palaa leiriltä ja sitten puhun hänelle ja katson miten jatkuu.
P.s pappi tarkisti tytön ranteet mutta hän ei antanut katsoa... Uhkasi lähettää kotiin joten kävi ilmi että hänellä sittenkin on jtn. teräaseita hallussaan

soita sinne nuorisopsykiatrian polille, vaikka ensin nimettömänä ja kysy neuvoja.Tottakai susta tuntuu et lapselle on rankkaa mennä sinne juttelemaan, mut (ainakin täällä ) edetään ihan lapsen omaan tahtiin. Rankempaa sille lapselle on olla ilman apua.
Viiltely ei välttämättä ole oire mistään isosta ongelmasta, mut puuttumalla ajoissa vältätte suuremmat ongelmat.
lapsen on usein paljon helpompi puhua asioistaan vieraan ihmisen kanssa.
soita sinne, nyt, ihan oikeasti.

[QUOTE="vieras";24245707]VAAN 200mg? Eli söi 2 grammaa? Sairaalaanhan tuosta joutuu ja jos olisi olisi ollut buranan sijaan aspiriinia, niin olisi jo kuollut sisäisiin verenvuotoihin, onneksi ei ollut.[/QUOTE]

Nyt kipinkapin ne unohtuneet aamulääkkeet ottamaan. Kyseinen burana-annos vie kyllä hengen. Hiireltä. Tarkistaisit ennenkuin uhoat ja säikyttelet tahallasi ap:tä. Paracettiäkin kuule tarvitaan hiukan enemmän kuin 2g. 4g on normi päiväannos.

[QUOTE="vieras";24245707]VAAN 200mg? Eli söi 2 grammaa? Sairaalaanhan tuosta joutuu ja jos olisi olisi ollut buranan sijaan aspiriinia, niin olisi jo kuollut sisäisiin verenvuotoihin, onneksi ei ollut.[/QUOTE]

Orion Pharma - L

tuolta löytyy ainakin määristä tietoa..

Lapsille riittää kotiseuranta jos annos on ollut alle 100 mg/kg. 100–400 mg/kg annostuksen jälkeen suositellaan lääkehiilen antamista ja vähintään 4 tunnin seurantaa hoitolaitoksessa. Jos annos on yli 400 mg/kg ovat lääkehiilen anto ja pitempi sairaalaseuranta ovat välttämättömiä. Aikuispotilaille suositellaan mahan tyhjennystä jos yliannoksen nauttimisesta on alle kaksi tuntia. Potilaalle annetaan lääkehiiltä ibuprofeenin imeytymisen estämiseksi. Suolenhuuhtelulla voidaan nopeuttaa ibuprofeenin poistumista. Muilta osin yliannostuksen hoito on supportiivista. Ibuprofeeni ei dialysoidu. Aikuisille suositellaan munuaisfunktion seurantaa jos annos on ollut yli 6 g. H2-salpaaja- tai protonipumpun estäjälääkitystä voidaan myös harkita ruuansulatuskanavan komplikaatioiden ehkäisemiseksi.

Nyt kipinkapin ne unohtuneet aamulääkkeet ottamaan. Kyseinen burana-annos vie kyllä hengen. Hiireltä. Tarkistaisit ennenkuin uhoat ja säikyttelet tahallasi ap:tä. Paracettiäkin kuule tarvitaan hiukan enemmän kuin 2g. 4g on normi päiväannos.

En puhunutkaan buranan tappavuudesta vaan ASPIRIININ, jo yksi sellainen aiheuttaa verenvuotoa, eikä ikipäivänä ne saisi enää nykypäivänä lupaa myyntiin jos ne nyt tulisi uutena

Ibuprofeenin eli kauppanimeltään vaikkapa Buranan suurin sallittu vrk-annos aikuisen kokoiselle kohta 15-vuotiaallekin on 3200 mg/pv eli mitään vaarallista myrkytystä toki ei seuraa noista tableteista. Mutta asiana kokonaisuudessaan kyllä huolestuttava tuo tyttären tilanne. Minäkin ihmettelen, etteivät lähetä häntä pikaisesti kotiin leiriltä, kun ainakin täälläpäin jopa luvattomasta tupakoinnista lentää leiriltä kuin leppäkeihäs! Nuorethan ovat siellä ohjaajien valvomina ja vastuulla, en itse kyllä jäisi katselemaan tumput suorina toisen viiltelyä ja temppuilua.

Minäkin ihmettelen, etteivät lähetä häntä pikaisesti kotiin leiriltä, kun ainakin täälläpäin jopa luvattomasta tupakoinnista lentää leiriltä kuin leppäkeihäs! Nuorethan ovat siellä ohjaajien valvomina ja vastuulla, en itse kyllä jäisi katselemaan tumput suorina toisen viiltelyä ja temppuilua.

Ainakin pikkuveljen leirillä viimekesänä pojat polttelivat isojen kanssa tupakkaa, eikä siihen lupaa ollut. Joten hieman eri säännöt eri leireillä, toisissa saa viillellä ja toisissa pitää olla kuin herran nuhteessa

Itse muistan vielä oikein hyvin kuinka rankkaa elämä oli tuon ikäisenä. Itsekkin katsoin tarkkaan syömisten perään, nälästä aiheutuneeseen päänsärkyyn napsin huoletta buranaa, ja viiltelyäkin kokeilin, mutta se sattui. Omalla kohdalla oli ainakin huomionhakuisuutta vanhemmilta. Tavallaninen tasapainoinen ja ihan menestynyt aikuinen minustakin kasvoi :)

Päätös siitä onko kyseessä oikeasta mielenterveysongelmasta vai vaikea murrosikä on annettava ammattilaisen tehdä. Ei se sun lapsi parista psykiatri-käynnistä kärsi, vaikkei mitään vakavaa ongelmaa olisikaan taustalla. Itse ainakin sain olooni helpotusta.

2000mg ibuprofeiinia ja viiltely eivät todellakaan ole minkään päivystyksen asia. Apua tyttö tarvitsee ja oikea osoite on ottaa heti yhteyttä omaan terveyskeskukseen, josta sitten lääkäriltä saatte lähetteen nuorisopsykiatrian polille. Ihmeen naiivia porukkaa tällä palstalla, luuletteko, että maassa olisi niin paljon ongelmia jos pikkumäärä särkylääkettä ja (hyvin yleinen ongelma) viiltely olisivat syy saada päivystyksenä pikaista massiivista apua. Papin velvollisuus on tehdä lastensuojeluilmoitus joka tapauksessa.

Ai että mua ärsyttää se että ihmiset sanoo että viiltelyllä ja lääkkeiden käytöllä haetaan huomiota! Viiltely viittaa vakavaan masennukseen eikä TODELLAKAAN johdu vain siitä että ei olla saatu vanhemmilta tarpeeksi huomiota jne, siihen voi liittyä koulu kiusaaminen, äkillinen läheisen menetys tai muita mielenterveydellisiä ongelmia. Itse olen viillellyt ja käyttänyt lääkkeitä väärin, mutta en koskaan ole hakenut sillä huomiota KENELTÄKÄÄN, häpesin molempia ja peittelin niitä asioita joita tein. Tälläkin hetkellä minulla on vain 2 ystävää jotka ongelmistani tietävät ja edes vanhempani eivät näistä tiedä. Saattaa olla että tyttäresi ystävät ovat esim, vitsillä dissanneet häntä ja vaikka hän tiedostaa että he eivät oikeasti sitä tarkoita, hänelle kuitenkin tulee huono olo siitä, tai jos sisarukset jatkuvasti härnäävät tai voi johtua myös koulu/netti kiusaamisesta tai vanhempien tai tyttären ja vanhempien jatkuvasta riitelystä. Syynä voi olla myös äkkinäiset mieltä järkyttävät muutokset kuten erot, läheisen joutuminen sairaalaan tai muuta vastaavaa, jos kaikkea tällaista tulee peräkkäin pienessä ajassa ei tyttö pysty kontrolloimaan tunteitaan ja tulee ahdistunut olo, ja yrittää olla vahva ja tukahduttaa tunteitaan niin kauan että on vain pakko päästää jollain tavalla ulos.
Koita olla tyttäresi tukena ja jos tytär ei halua puhua niin ole ainakin henkisesti tukena ja koita olla ymmärtäväinen ja älä vaikuta vihaiselta tai pettyneeltä.
Koittakaa molemmat pärjäillä ?

Viiltelin tuon ikäisenä, ryyppäsin ja ties mitä ja ihan huomion hakemista se oli kun olin yksinäinen, hieman kiusattu ja ei saanut huomiota pojilta. Viiltelin lopulta aika pahastikin ja ikinä ei edes puhuttu mistään osastoista, terapiassa kävin kunnes ei kiinnostanut enää ja se siitä.

Vähän aikaa sitten sain itse selville että juuri 13 vuotta täyttänyt tytär viilteli. Tytär ei ollut uskaltanut kertoa tästä minulle missään vaiheessa vaikka aikeina kuuelma oli. Kyyin että haluaisiko hän puhua asiasta, ja sitten puhuttiin. Tytär kertoi aloittaneensa jo viidennellä luokalla pienimuotoisesti. Eli oli terottinen terällä vedellyt pieniä haavoja olkapäähän ja käsivarteen. Miten en ollut huomannut? Yllätyin kovasti kuulemastani mutten suuttunut. Onneksi viiltely ei ollut muuttunut pahaksi. Eli syviä haavoja ei ollut. En ollut edes koskaan tullut ajatelleeksi mitään tuollaista. Varasin tytölle ajan psykologille ja sieltä apua saatiin.

Jotkut tuolla nauroivat Buranan yliannostukselle.
Kyllä se jotain meinaa, jos lapsi yleensäkin haluaa ottaa lääkkeitä "turhaan".

Minä muistan sukulaistyttöni, jonka meillä käydessä Buranat hävisi. Olin silloin vain vihainen asiasta, mutta en siihen puuttunut. Ihmettelin, mutta en kuitenkaan ollut satavarma, että juuri hän ne lääkkeet otti. Meillä kuitenkin asuu paljon muitakin...

Tajusin vasta vuosien jälkeen, miten hänen asiansa kotona olivat.

Tällä hetkellä 26-vuotiaana hän taistelee irti huumeista.

Yhteistyössä