Risottoapuja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja risottoamatööri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

risottoamatööri

Vieras
Mä en ole muistaakseni koskaan tehnyt risottoa, toki niitä "riisimössöjä", mut en ihan risottoriisistä. Nyt kuitenkin sitä olen ostanut tarkoituksenani joku päivä testata.
Olen sairaslomalla enkä nyt juuri pääse kauppaan, voitteko auttaa mua ohjeen kanssa?

Eli käytettävissä risottoriisiä, porkkanoita ja nakkeja plus mausteita. Katselin netistä ohjeita missä kaikissa oli tungettu risoton sekaan herne-maissi-paprikaa ja koko tuote saa mussa aikaan oksennusrefleksin.. :ashamed: Eli sitä ei. Sit oli lähes joka ohjeeseen laitettu JOKO kermaa tai valkoviiniä. Kumpaakaan ei nyt löydy.

Voin toki vaihtaa ruokalajiakin kokonaan, mutta kysyn nyt kuitenkin... :)

Nakkeja?? EIIIII. Ja sen valkoviinin voi korvata, meillä mies tekee niin että laittaa kasvislientä nesteeksi, tulee todella maukasta. Eikä laiteta siihen risoton sekaan mitään nakkeja tai muuta, erikseen sitten tehdään yleensä joko lohta tai kanafilee.

Pakko vielä sanoa, että vaihda ruokalajia :) tee se risotto sitten joskus ajan kanssa ja laita parmesan-juustoa sekaan, lisäksi salaatti ja vaikka se kala/kanafilee, tulee herkkua! :)

Maailmassa ei oikeasti kun kaksi ruokalajia mitä en suostu syömään ja toinen niistä on nakkirisotto
:x

Kuullota pannulla runsaassa voissa sipulia (ja valkosipulia). Lisää sekaan paprikamaustetta ja riisit. Kuullota niitäkin tovi. Sitten perään vettä (kuumaa, suoraan vedenkeittimstä vaikka) ohjeen mukaan ja kanaliemikuutio.
Kypsytä risotto ja lisää lopuksi vaikkapa tuoretta persiljaa, loraus kermaa, tuorejuustoa, tavallista juustoa taasteena tai mitä ikinä sopivaa kaaistasi löytyykään.

Ja sitten paista ne nakit ja tarjoa risottosi seurana.

On risttoja ja "risottoja" ja sinä voit toki valmistaa tuota jälkimmäistä, mutta siihen on parasta ihan tavallinen riisi ja sen sekaan vihannesta, nakkeja ja vaikka ketsuppia. Gurmeerisotot ovat sitten asia erikseen. Jos tekee tuommoisen risoton, mihin tulee lihaa joukkoon, niin se menee vaan niljakkaaksi, eikä sitä kärsi lämmittää uudelleen, kun taas tavalliseen riisiin tehty vaan paranee, jos sen seuraavana päivänä paistaa pannulla.

Maailmassa ei oikeasti kun kaksi ruokalajia mitä en suostu syömään ja toinen niistä on nakkirisotto
:x

Kuullota pannulla runsaassa voissa sipulia (ja valkosipulia). Lisää sekaan paprikamaustetta ja riisit. Kuullota niitäkin tovi. Sitten perään vettä (kuumaa, suoraan vedenkeittimstä vaikka) ohjeen mukaan ja kanaliemikuutio.
Kypsytä risotto ja lisää lopuksi vaikkapa tuoretta persiljaa, loraus kermaa, tuorejuustoa, tavallista juustoa taasteena tai mitä ikinä sopivaa kaaistasi löytyykään.

Ja sitten paista ne nakit ja tarjoa risottosi seurana.

toi ei ole risottoa. risotossa neste lisätään pieninä erinä hiljalleen ja sekoitellaan, että riisien tärkkelys tuo oikeanlaisen koostumuksen.

Mitä vikaa nakeissa on? Toihan on just helppo ruoka eli meillä risotto valmistuu tummasta riisistä, jonka keitän erikseen kasvis tai lihaliemessä. Nakit paloittelen ja kuullotan pannulla, sekaan hemapa ja kun riisi on kypsää yhdistän aineet keskenään ja mausteita vielä tarvittaessa. Koskenlaskijaa vielä sekaan sulamaan ja on tosi hyvää :p

[QUOTE="vieras";28999113]Mitä vikaa nakeissa on? Toihan on just helppo ruoka eli meillä risotto valmistuu tummasta riisistä, jonka keitän erikseen kasvis tai lihaliemessä. Nakit paloittelen ja kuullotan pannulla, sekaan hemapa ja kun riisi on kypsää yhdistän aineet keskenään ja mausteita vielä tarvittaessa. Koskenlaskijaa vielä sekaan sulamaan ja on tosi hyvää :p[/QUOTE]

viasta en ainakaan puhu, makuasioita, mutta risottoa toi ei ole :D risotto on ihan tietty ruokalaji ja toi suomalainen sekametelisoppa ei oo sitä nähnytkään. sama kun kutsuisin makaronilaatikkoa lasagneksi :)

3dl risottoriisiä
1rkl öljyä
7dl kuumaa kasvislientä
ruokakermaa
mausteita
vihanneksia
> kuumenna öljy kattilassa, lisää riisit
> lisää kiehuva kasvisliemi riisien sekaan vähitellen, niin että neste imeytyy pikkuhiljaa riiseihin
> keittele sopivaksi
> lisää kerma, mausteet ja vihannekset

Mä teen useimmiten kanarisottoa, eli paistan kanaa, sipulia ja paprikaa ensin valmiiksi ja sitten kuullotan risottoriisin voissa. Lisäilen pikkuhiljaa kanalientä ja kun risotto on valmista lisään kanat ym. sekaan.

Tai sitten teen pelkkää risottoa lisukkeeksi, lisään kanalientä ja parmesaania. On ihan älyttömän hyvää. Kermaa en käytä koskaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;28999546:
Mä teen useimmiten kanarisottoa, eli paistan kanaa, sipulia ja paprikaa ensin valmiiksi ja sitten kuullotan risottoriisin voissa. Lisäilen pikkuhiljaa kanalientä ja kun risotto on valmista lisään kanat ym. sekaan.

Tai sitten teen pelkkää risottoa lisukkeeksi, lisään kanalientä ja parmesaania. On ihan älyttömän hyvää. Kermaa en käytä koskaan.

Käytätkö tuon risoton tekemiseen risottoriisiä vai tavallista? Oletko sinä syönyt koskaan risottoriisiin tehtyä risottoa (sitä versiota johon yleensä lisätään viiniä, kermaa ja voita)? Se on eri asia, kuin nuo ruokaisat tavalliseen riisiin tehdyt risotot. Kummatkin ovat hyviä, mutta niissä on ihan vissi ero. Harmi kuin noita kutsutaan samalla nimellä, vaikka ne ovat kaksi ihan eri asiaa:(

Käytätkö tuon risoton tekemiseen risottoriisiä vai tavallista? Oletko sinä syönyt koskaan risottoriisiin tehtyä risottoa (sitä versiota johon yleensä lisätään viiniä, kermaa ja voita)? Se on eri asia, kuin nuo ruokaisat tavalliseen riisiin tehdyt risotot. Kummatkin ovat hyviä, mutta niissä on ihan vissi ero. Harmi kuin noita kutsutaan samalla nimellä, vaikka ne ovat kaksi ihan eri asiaa:(

Hifistellään vielä sen verran, että kunnolla tehty risotto ei myöskään kermaa tarvitse.

Risottoriisiä käytän tietenkin. Tavallisesta riisistä tehty sörsseli ei ole risotto.

[QUOTE="vieras";29000357]Ei mulla muuta ku että OIKEAAN risottoon EI tule minkäänlaista KERMAA.[/QUOTE]

No ei sitten! Arvaa olenko minä itse tehnyt "oikeaa risottoa"? No en, joten en ole täysin perillä mitä niihin tulee:D Olen kyllä syönyt usein semmoista ravintolassa ja kotona tehnyt broileri- ja lihapullarisottoa. Jos pysytään asiassa, niin minusta olisi hyvä erottaa nuo kaksi asiaa toisistaan eri nimikkeillä. Luulin ettei kukaan käytä risottoriisiä tavalliseen sekametelirisottoon. Minä kerran kokeilin, eikä ollut minusta yhtään niin hyvää, kun seuraavana päivänä lämmitin ruokaa. Se oli mennyt ihan puuroksi.

No ei sitten! Arvaa olenko minä itse tehnyt "oikeaa risottoa"? No en, joten en ole täysin perillä mitä niihin tulee:D Olen kyllä syönyt usein semmoista ravintolassa ja kotona tehnyt broileri- ja lihapullarisottoa. Jos pysytään asiassa, niin minusta olisi hyvä erottaa nuo kaksi asiaa toisistaan eri nimikkeillä. Luulin ettei kukaan käytä risottoriisiä tavalliseen sekametelirisottoon. Minä kerran kokeilin, eikä ollut minusta yhtään niin hyvää, kun seuraavana päivänä lämmitin ruokaa. Se oli mennyt ihan puuroksi.

Oikeaa risottoa ei pidäkään enää lämmittää uudelleen, se todellakin kärsii. Tai totta kai niin voi tehdä, mutta se on kaukana juuri valmistuneesta risotosta, joka on tarkoitus syödä heti.