Ristiäiset kun vauva jo yli 2 kk vanha. Mites sen nimenannon kanssa sitten?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Jostain luin, että Suomessa lapselle pitää antaa nimi viimeistään silloin kun lapsi on 2 kk vanha. Miten tehdä tilanteessa, jossa kirkko on niin täynnä, että ristiäiset ja samalla nimenanto tapahtuu vasta sitten kun vauva on 4 kk vanha? Pitääkö meidän ilmoittaa esim. maistraattiin nimi ennen ristiäisiä?
 
Mun lapset on kastettu (ja samassa yhteydessä saaneet nimen) noin 3-4 kuisina. Nyt nuorimmaisen nimiäiset on tarkoitus pitää kun poika on 3kk.

Onko tää joku uusi juttu että nimi pitää antaa alle 2kk? En ole meinaan kuullutkaan =O
 
Meillä kastettiin kun vauva oli noin 2,5 kk. Ei tarvinnut ilmoittaa ensin maistraattiin, kirkkoherranvirastosta sanoivat että riittää kun kastepäivä on tiedossa. Kuulemma esim. vakuutusyhtiöille riittää lapsen sotu siihen asti että saa nimen.
 
Edellisen ristiäisiä kun papin kanssa sovittiin niin hän sanoi että kunhan ristiäisistä (nimen annosta) sovitaan ennen kuin vauva on 2kk niin ei ole niin kiirettä.
Varmasti siinäkin jokin takaraja on, mutta tuo 2kk ei ole siis ehdoton.

Voithan ap soittaa maistraattiin ja kysyä miten toimia kun ristiäiset menee noinkin pitkälle.

täh? ei ole mitenkään uusi asia tuo 2kk kyllä siitä on ollut maininta niissä maistraatin papereissa jotka kotiin tulee vauvan synnyttyä.
 
Mutta eihän nimetöntä lasta voi kuitenkaan kastaa, vaan se nimi on oltava olemassa ja paperilla jo ennen ristiöisiä, vaikka monesti käytännössä tapahtuu 5 minuuttia ennen. tarkemmat yksityiskohdat kannattaa varmasti tarkistaa kirkkoherranvirastosta, koska vaikka luulis että tuommoiset asiat on yksiselitteisiä, luuletavasti lopulta lötyy hurjia paikallisia eroja tulkinnassa.
 
Mä kans luin jostain että pitäis antaa nimi ennen 2 kk, mut kysyin asiaa kirkosta ristiäisiä varatessani. Kannattaa kysyä sieltä kirkkoherranvirastosta. Ja meillä oli ainakin ihan ok vaikka ei ennakkoon ilmoitettukaan. Just eilen tuli kelakortti postissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
täh? ei ole mitenkään uusi asia tuo 2kk kyllä siitä on ollut maininta niissä maistraatin papereissa jotka kotiin tulee vauvan synnyttyä.

Mun vanhemmat muksut on jo kouluikäisiä enkä muista että meille olisi koskaan aiemmin mitään maistraatin papereita edes tullut, nyt kyllä tuli.

Ihan sillä ihmettelin. Meillä alkaa tuo 2kk olla tosi lähellä ja nimeä ei kyllä ole vielä päätetty :/
 
tuo 2kk on suositus. ristiäiset voi kyllä pitää hieman myöhemmin. meillä kaikki lapset olleet 3kk tai yli, koska meillä ei ristiäisiä olla voitu järjestää aiemmin. jos olisi ollut pakko pitää 2kk ikään mennessä niin vauvan isä ja pappa eivät olisi päässeet mukaan juhliin.
 
Kaste ja nimenanto on kaksi eri asiaa. Nimi pitäisi rekisteröidä maistraattiin 2 kk sisään sen lapsen syntymästä.
Usein se kastetilaisuus vaan on samalla se nimen rekisteröinti tilaisuus. Sillä samalla paperilla annetaan nimi ja liitetään kirkon jäseneksi.
Maistraattiin kannattaa soittaa ja ilmoittaa jos se nimenanto venyy noinkin paljon. Parista viikosta ei ole niin väliä.
 

Yhteistyössä