Ristiäisssä naimisiin yllättäen, mutta juhlat puolenvuoden päästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietti

Vieras
Mitä mieltä olette?

Meidän on tarkoitus mennä naimisiin, mutta ei olla keretty koska haluan kuitenkin juhlia häitä. No ekan lapsen kohdalla en halunnut että mennään naimisiin ristiäissä vaikak pappi vinkkasikin siitä.

Mutta nty syntyy jo toinen lapsi ja ei vieläkään olla naimissa. Oli talonrakennus projekti tässä välissä.

Nyt meitin kun pääsemme muuttamaan juuri omana kotiin ennen vauvaa...jos mentäis ristiäissä naimisiin yllättäen. ja sitten vaikka puolen vuodenpäästä pidettäis juhlat ja kirkossa siunaaminen uudelleen...

mitä mieltä olette? Olisko ideoita?

Musta se olis kiva juttu!
Mutta eikö isyys tunnusteta ennen ristiäisiä jo?
Eli kantsisko maistraattiin mennä sitten vaan.

Mut musta ihan fiksua pitää juhlat myöhemmin.
Vaan tuleeko niitä sitten pidettyä enää...monella se kaatuu siihen.Ja harmittaako sitten jälkeenpäin ettei tullut juhlittua.

Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
koska en haluisi mennä enään isyyden tunnustukseen ja olisi kiva ylläri tehä ristiäisiin...tosin siellä jo kyllä siunataan meidän uusi kotikin....

Eikö sen isyyden joudu tunnustamaan kuitenkin etukäteen, jos lapsi halutaan samantien kastaa isänsä sukunimelle?

Minusta ristiäisissä naimisiin meno on mukava idea, mutta en ymmärrä tuota juhlien järjestämistä puolen vuoden päästä. Miksei niitä juhlia voi järjestää nyt samantien. Jotenkin minusta tuntuisi oudolta saada toinekin kutsu samoihin häihn muutamaa kuukautta myöhemmin.

Teette juuri niinkuin teistä tuntuu, olen edelleen sitä mieltä että toi sinun ideasi olisi mahtava. Me voitais mennä vaikka heti naimisiin mutta meillä se on kyllä rahasta kiinni, juhlat halutaan järjestää,mutta kun ei vaan tosta vaan löydy nyt sellasia summia heittää pöytään=) Mä vosinkin ehdottaa tota mun miehelle et ristiäisissä vihittäis ja sit ku vaavi on ismpi ni bileet pidettäs!!! ja sillon saisin sen unelmieni hääpuvun ym=) Johan innostuin!!

Ei tartte isyyttä tunnustaa ennen ristiäisiä jos menee naimisiin ennen kun vauva saa nimen.....

maistraattiin en halua...joko risitäisissä tai sitten taas odotellaan niitä juhlia loppuelämän...

mietin että tulee juhlat tai ei....ehkä ne tuleee.....koska varmasti vanhemmatkin alkaa sitten höössäämään kun sanotaan niin...

mutta pitäiskö sitten kaappiin jotku kuohuvat hommata yllätykseksi.....juhlien päätteeksi?

Meillä oli juuri tuollaiset "ylläri" häät ristiäisissä. Emme kertoneet etukäteen, että meidät vihitään, koska sitten ristiäiset olisivat jääneet taka-alalle, kaikki olisivat kuitenkin tulleet ns. häihin. Pidämme syksyllä juhlat, jonne sitten kutsumme kaikki ystävät ja tuttavat, tavallaan niinku häiden jatkot, kun emme halua mitään perinteisiä hääjuhlia. Ihaninta siinä vihkimistilanteessa on se, että voi ilman sitä häästressiä nauttia ja kuunnella oikeasti, mitä pappi puhuu ja siinä jotenkin pääsee nauttimaan itse vihkimisestä, eikä tarvii huolehtia kaikenmaailman häähörhelöistä!

Se isyydentunnustushan pitää tehdä jokatapauksessa kun ette kerran ennen lapsen syntymää ole olleet naimisissa. Eikös se katsota syntymähetkestä eikä nimenvirallistamishetkestä.

Mä ajattelen taas niin, että ristiäiset ovat lapsen juhla. Vähän tuntuu "kuokkimiselta" sysätä siihen päivään vielä omat häätkin - eihän se periaatteessa ole lapselta mitenkään pois, mutta kuitenkin... Itse menisin naimisiiin sitten vaikka vasta puolen vuoden päästä (todellisuudessa olisin kyllä mennyt jo ennen lapsia, mutta se siitä). Ja voihan nekin häät sitten järjestää yllätyksenä! :)

eihän siel ristiäisissä olis ku lähimmär sukulaiset ja tyyliin kummeiksi valitut ihmiset, ni ei pahemmin tulis kaksia kutsujakaan. Eikä kukaan tietäis välttämät sitä etukäteen et siel vihitään samalla vanhemmat

Haluan kunnon juhlat ja nyt ei keretä järjestämään koska talo pitää saada asumis kutnoon ennen uutta vauvaa.... ja ei ole rahaaka kamalasti....mutat ei sitä ole koskaan.

eihän ristiäisiin tulekkaan kun vana ihan lähimmät ihmiset.....mun sisarukset ja vanhemmat ja miehen puolelta + kummit.

Eihän kukaan saa kahta kertaa kutsua häihin koska kutsu onkin vaan ristiäisiin.....ja siellä kaikille yllätykseksi meidät vihittäis ennen kastetta.... ja sitten ilmotettais että juhlitaan vaikka syksyllä sitten häitämme.... ja haluan ehdottomasti että saan kirkkoon astella vielä.

Pitääkin jutella papin kanssa asiasta.....on sellanen perhepappi. Monet juhlat käynyt jo papin hommina hoitamassa miedän suvussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin meillä:
Meillä oli juuri tuollaiset "ylläri" häät ristiäisissä. Emme kertoneet etukäteen, että meidät vihitään, koska sitten ristiäiset olisivat jääneet taka-alalle, kaikki olisivat kuitenkin tulleet ns. häihin. Pidämme syksyllä juhlat, jonne sitten kutsumme kaikki ystävät ja tuttavat, tavallaan niinku häiden jatkot, kun emme halua mitään perinteisiä hääjuhlia. Ihaninta siinä vihkimistilanteessa on se, että voi ilman sitä häästressiä nauttia ja kuunnella oikeasti, mitä pappi puhuu ja siinä jotenkin pääsee nauttimaan itse vihkimisestä, eikä tarvii huolehtia kaikenmaailman häähörhelöistä!

Meillä on myös ajateltu tehdä näin kun on kakkosen ristiäiset.
Mua kiinnostas miten se tilaisuus siis menee...eka siis lapselle nimi ja miten se pappi sitten jatkoi teidän kohdalla...

Sisi onko oikeasti niin että se isyyden tunnustus pitää tehdä silti..... minulla on ollut se käsitys ettei tarvitse tehdä....

onko kellään varmaa tietoa....okei sana varman tiedon torstaina kun tapaan papin...mutat ei mua sitetn kiinnosta tämä asia niin paljoa jos joudutaan se tekemään....

olen saanut sen käsityksen että jos tuota isyyden tunnustusta ei tarvita niin ekaksi vanhemmat on vihittävä ja sen jälkeen vasta lapsi kastetaan...... ja myös olen saanut sen käsityksen jos esim kotimme siunataan niin sekin tapahtuu ennen kastetta....

ystäväni teki niin, että vihittiin ristiäisissä suvun tietämättä, oli puvut ja kaikki, mutta pysyivät piilossa ja me kummit huolettiin lapset siihen saakka kunnes häämarssi kirkossa kajahti ja toimitus siltä osin päättyi, sittenhän ne osat hiukan vaihtuivat, me kummit lapsen kanssa esiin ja uusi juhla. Juhla oli liikuttava varsinkin isovanhemmille, kun tuli täytenä yllärinä, pienimutoinen juhlahan se oli, mutta heille se oikea tapa juhlia. Jokainen päättää itse kuin juhlii. Mutta sinulle ap, mieti jaksatko sitten puolenvuoden päästä juhlia häitäsi ja järjestää juhlia, kun sinulla on kuitenkin kaksi pientä lasta ja siinä aikamoinen puuha+järjestää uusi juhla.

Alkuperäinen kirjoittaja miettii:
olen saanut sen käsityksen että jos tuota isyyden tunnustusta ei tarvita niin ekaksi vanhemmat on vihittävä ja sen jälkeen vasta lapsi kastetaan...... ja myös olen saanut sen käsityksen jos esim kotimme siunataan niin sekin tapahtuu ennen kastetta....
Tunnustukselta välttyy vain ja ainoastaan jos lapsi syntyy avioliittoon. Lapsen syntymän jälkeen solmittu liitto ei vaikuta millään lailla eikä lapsesta tule automaattisesti äidin puolison lasta vaikka olisi biologinen isä. Tunnustuksen vaatii.

Yhteistyössä