ristiriitaista tietoa, alkoholi ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asdasd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asdasd

Vieras
kuinka paljon uskaaltaa juoda kun imettää? jos juon vaikka kuusi siideriä illalla ennen kahtatoista voinko aamulla kahdeksalta turvallisesti imettää? tiedän, kaksi tuntia yhtä alkoholiannosta kohti, mutta onko drinksu jossa on 4cl viinaa sama kuin yksi 0,33cl siideri?
jos äidinmaidossa on promilleja miten sen huomaa lapsesta?
miten ne äidit jotka juovat vaikka viisi siideriä ja imettävät selittävät sen ettei alkoholi mene vauvaan?

Äidinmaidossa on alkoholia saman verran kuin äidin veressä eli yhden promillen hmalassa olevan äidin maidossa on alkoholia yhden promillen verran eli 1ml/l. Suurimmat riskit liittyvät vauvan käsittelyyn humalassa. Itse en ole imettänyt enää 2-3 annosta juotuani, koska en ole voinut luottaa käsittelyni varmuuteen.

Kuten Viikate sanoo, riski on käsittelyssä, ei äidinmaidon alkoholipitoisuudessa. Jos vauvalle antaa Jekovit-tippoja, saa piltti annoksestaan enemmän alkoholia kuin äitinsä maidosta...

Yksi annos on esimerkiksi viinilasi (12 cl), pieni (0,33 l) keskiolut- tai siideripullo, annos väkevää viiniä (8 cl) tai annos viinaa (4 cl).
Lapsen käsittely lievästikin humaltuneena on kuitenkin riski.
Alkoholin pitoisuus maidossa vastaa veressä olevaa pitoisuutta.

Alkoholi poistuu rintamaidosta samaa tahtia kuin verestä.

Äidin nauttima alkoholi on tutkimuksissa todettu vähentävän vauvan unessaoloaikaa ja aktiivisen unen määrää sekä lyhentävän vauvan pisintä unijaksoa.

Alkoholi voi muuttaa maidon ominaistuoksua ja vähentää vauvan imemishalukkuutta

eli jos oon aamulla kaheksalta selvä nii voin imettää teidän mielestä? jos olen illalla ottanut sen viisi siideriä ja vaikka yhen drinksun? eli 1 promille litrassa äidinmaitoa jos veressä on promille? ja aamulla kun herää ja veressä on sen 0,1 nii maidossa on litraa kohden 0,1?

eli jos oon aamulla kaheksalta selvä nii voin imettää teidän mielestä? jos olen illalla ottanut sen viisi siideriä ja vaikka yhen drinksun? eli 1 promille litrassa äidinmaitoa jos veressä on promille? ja aamulla kun herää ja veressä on sen 0,1 nii maidossa on litraa kohden 0,1?

Tämä nyt menee vähän hiusten halkomiseksi, anteeksi. Promille = 1/1000. Ei siis sanota, että "1 promille litrassa äidinmaitoa" vaan "1 promille äidinmaidossa". Promille ei riipu määrästä, se jo itsessään kertoo, että kyseessä on tuhannesosa.

Kuten aikasemmat kirjoittajat vastasivat, voit imettää. Pääasia, että tunnet itsesi kykeneväksi käsittelemään lasta. Lapsen saaman alkoholimäärän kannalta voisit imettää vaikka heti kaksi siideriä juotuasi, kyse on lapsen käsittelystä turvallisesti, ei niistä minimaalisen pienistä alkoholimääristä, jota lapsi saa äidinmaidon kautta.

No periaatteessa voit huoletta käsitellä ja imettää lasta, kun olet lähes tai täysin selvä. Minusta se on hyvä peukalosääntö, että kun voi astua auton rattiin, voi huoletta käsitellä vauvaa :)

Yhteistyössä