R
Rukoilijasirkka
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:Alkuperäinen kirjoittaja hellurei:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:ja tavan valkolaisetko ei tee samanlaisia asioita kuin romanit?????
No tekevät. Mutta on se kumma, että yksi vähemmistöryhmä saa tehdä mitä huvittaa ja käyttäytyä miten huvittaa!! Mä olen sitä mieltä, että maassa maan tavalla. Täällä käydään koulut ja tehdään työtä. Ei ihminen voi tehdä mitä huvittaa! Asioilla on seurauksia, rikoksesta rangaistaan eikä siinä kohtaa voi alkaa huutamaan syrjinnästä!
Tiesitkö muuten että romanin on todella hankala työllistyä vaikka heillä olisi ammattikin luettuna? Se on näitä ennakkoluuloja jotka jyllää. "Koska kaikki romanit on varkaita ja murhaalia, niin miksi heille nyt töitä pitäisi antaa kun rehellisiä valkolaisiakin on samaa työtä vailla...."
Niin kuin sanoin, mieleen jää helpommin se kuka toimi väärin kuin se, joka ei. Ja ennakkoluulot, joo. Voisiko niiden syntyyn olla mitään syytä myös romaneissa itsessään?
Varmasti, mutta miltä tuntuu olla se nimenomainen romani, jonka perheessä ei olekaan ikinä varasteltu, piiloteltu puukkoa tai jätetty kouluja kesken? Kun ei siitä huolimatta meinaa saada niitä töitä.
Ei varmaan hyvältä, mutta totta puhuen mua ei se kiinnosta. Ja millä se todistetaan, että hyväkäytöksinen, koulutettu romani ei saanut työtä vaan häntä syrjittiin? Mitä, jos muut hakijat nyt vaan oli parempia/sopivampia? Tuota syrjintä-lausetta on niin helppo käyttää hyväkseen, että ne hyvätkin ihmiset kärsii siinä sivussa.
Suomalaisilta vaaditaan hyvää käytöstä, sehän on kirjoittamaton laki. Miksei sellaista saa vaatia vähemmistöltä, ihan joka iikalta?
kyllä pitäisi vaatia. Se liiallinen syrjimisen pelko on osa ongelmaa.