Roskaruoka lisää sairastumisriskiä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Vasta julkaistun tieteellisen artikkelin perusteella vähintään kolme viikoittaista annosta roskaruokaa lisää allergisoivan astman, ihosairauksien ja nuhaoireiden todennäköisyyttä lapsilla länsimaissa. Aineistossa verrattiin yli 500 000 lasta 51 maasta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kuuluivat myös International Study ofAsthma and Allergies in Childhood -ohjelmaan. Projektiin on osallistunut yli kaksi miljoonaa lasta, mikä tekee siitä kategoriansa suurimman.

Lapsilta ja heidän vanhemmiltaan kysyttiin päivittäiseen elämään, sairausoireiden yleisyyteen ja ruokatottumuksiin keskittyviä kysymyksiä. Vain roskaruoaksi määritellyillä ruoka-aineksilla ja sairastumisalttiudella oli yhteys toisiinsa.

Kolme tai useamman annoksen viikossa syövillä nuorilla vakavan astman riski nousi 39 %. Lapsilla riski kasvoi 27 %. Myös ihosairauksien ja nuhaoireiden riski lisääntyi.

Tutkijat selittivät tulosta roskaruoan korkeilla tyydyttyneiden rasvojen ja transrasvojen määrällä.

Aiheesta muualla:

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/01/130116085352.htm

http://www.patriootti.com/roskaruoka-lisaa-sairastumisriskia/
 

Yhteistyössä